Serwer w słuchawce

Popular Telephony opracowała system telefonii IP, w którym każdy klient to jednocześnie serwer SIP/H.323.

Popular Telephony opracowała system telefonii IP, w którym każdy klient to jednocześnie serwer SIP/H.323.

Telefonia głosowa bez centralnego punktu koordynacji - możliwa dzięki oddzieleniu samej usługi od dostępu do łącz fizycznych - z całą pewnością wpłynie na kształt rynku telekomunikacyjnego w najbliższych latach. Pierwszy był Skype - firma oferująca dziś bezpłatne rozmowy pomiędzy komputerami z jej oprogramowaniem oraz konkurencyjne stawki w komunikacji z telefonami stacjonarnymi na całym świecie.

Nowy model komunikacji jest tak obiecujący, że musiał doczekać się naśladowców, wśród których jest francuska firma Popular Telephony. Jej działania mogą się dla operatorów okazać bardziej dotkliwe niż to, co robi Skype - o ile bowiem Skype celuje w rynek konsumencki, stworzone przez Popular Telephony rozwiązania Peerio są przeznaczone dla rynku biznesowego. U podstaw technologii Peerio, podobnie jak w przypadku Skype, leży zmiana paradygmatu telefonii IP. Klienci nie komunikują się ze sobą za pośrednictwem dedykowanego serwera SIP lub H.323, lecz sami zawierają funkcjonalność takiego serwera. Aby uczynić swoją technologię atrakcyjną do użytku biznesowego, Popular Telephony idzie jednak znacznie dalej niż Skype. Przykładowo, standardowym elementem jego rozwiązania jest szyfrowanie transmisji, a także funkcje znane ze zwykłych telefonów, jak przekierowywanie czy zawieszanie połączeń, poczta głosowa itp.

Słuchawki bez centralki

Popular Telephony przygotowuje dwa produkty, które oficjalnie trafią na rynek w drugiej połowie 2005 r. Pierwszy z nich to Peerio - linuxowe oprogramowanie middleware umieszczane w pamięci typu Flash. Firma oferuje je (już obecnie) producentom aparatów i systemów telefonicznych jako rozwiązanie do wbudowania. Na razie trudno powiedzieć wiele więcej. Firma nie zdradza informacji na temat szczegółów swojej technologii. Wiadomo jedynie, że Popular Telephony wykorzystuje w swoich rozwiązaniach technologie licencjonowane od szwedzkiej firmy Global IP Sound, słynącej z bardzo wydajnych, odpornych na zakłócenia i utratę pakietów kodeków głosowych. To bardzo atrakcyjne z punktu widzenia komunikacji, która z założenia ma odbywać się poprzez wiele węzłów pośrednich i z których część może być np. bezprzewodowa.

Popular Telephony chce czerpać dochody z licencji udzielanych producentom sprzętu telekomunikacyjnego na wykorzystanie jej technologii. Na razie do współpracy udało się jej namówić kilka niezbyt znanych firm: producentów stacjonarnych telefonów IP (m.in. Vontel, Logicom, Adtech, Atonics), a także telefonów IP obsługujących WiFi (E-with-you oraz Atonics). Firma QuesCom będzie natomiast produkować bramkę pod nazwą 400GSM, umożliwiającą realizowanie połączeń telefonicznych pomiędzy telefonami Peerio a abonentami operatorów tradycyjnych.

Umieszczenie oprogramowania Peerio w telefonie (czy komputerze, PDA i bramkach), a nie wewnątrz centrali PBX, według Popular Telephony, pozwolić ma na znaczne ograniczenie wydatków na infrastrukturę telefoniczną w firmach poprzez sprowadzenie jej do zakupu wyłącznie aparatów. Zmniejszą się także koszty związane z uruchomieniem i utrzymaniem rozwiązania - dodanie nowego telefonu do sieci ograniczać się ma do podłączenia go do gniazdka sieciowego.

Jest globalny plan

Drugi produkt Popular Telephony to Peerio444 - konsumencka aplikacja dla komputera PC działającego pod kontrolą Windows. Jeśli wierzyć deklaracjom jej twórców, będzie ona stanowić konkurencję dla aplikacji takich jak np. Skype. Popular Telephony nie wiąże z Peerio444 nadziei na zarobek - aplikacja konsumencka stanowić ma wehikuł napędzający rynek dla oprogramowania biznesowego.

Peerio444 będzie oferowane wraz z globalnym planem numeracyjnym. Obsługujące go serwery będą instalowane w sieciach operatorów, aby abonenci sieci Peerio444 byli "widoczni" także poza nią. Serwery-bramki będą przyznawać abonentom "tradycyjne" numery telefoniczne (powiązane z aktualnie przyznanymi adresami IP), za pośrednictwem których będzie można do nich dzwonić z sieci stacjonarnych i komórkowych.

Globalny plan numeracyjny tworzony na potrzeby Peerio444 ma pozwolić na to, by użytkownicy telefonów IP działających w różnych systemach mogli dzwonić do siebie nawzajem. Obecnie jest tak, że użytkownicy Skype oraz programowych telefonów IP wbudowanych w komunikatory Internetowe AOL, Microsoftu czy Gadu-Gadu mogą rozmawiać ze sobą jedynie w ramach swoich macierzystych sieci.

Telefonia IP bez problemów?

Jakkolwiek działania Popular Telephony wydają się interesujące, do rozwiązania pozostaje na pewno sporo różnych problemów. Jednym z nich jest sprawna transmisja pomimo powszechnego wykorzystania zapór IP i translacji adresów. Z drugiej strony fakt, że klient jest jednocześnie serwerem, paradoksalnie, czyni nawiązanie połączenia łatwiejszym. Dotychczasowe problemy telefonii IP związane z zaporami wynikały z tego, że bramka SIP/H.323 posługiwała się innym adresem IP niż nawiązujący połączenie klient. Dla większości zapór (tych, które nie posiadają SIP/H.323 proxy) nie oznacza to nic innego, jak próbę przejęcia sesji i jest powodem do odcięcia komunikacji. Jak zapewnia Dmitry Goroshevsky, założyciel Popular Telephony, firma ma świadomość tych zagrożeń.

<hr size=1 noshade>

W internecie

http://www.peerio.com

http://www.skype.com

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200