Popyt na wspomaganie

Jeśli przyjąć, że o stanie rynku ERP pośrednio świadczą liczba i jakość nowości funkcjonalnych wprowadzanych przez dostawców, mamy właśnie do czynienia z prawdziwą prosperity.

Jeśli przyjąć, że o stanie rynku ERP pośrednio świadczą liczba i jakość nowości funkcjonalnych wprowadzanych przez dostawców, mamy właśnie do czynienia z prawdziwą prosperity.

Takiego wysypu nowych funkcji w systemach wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem nie było od kilku lat. Co ciekawe, motorem napędzającym trwającą właśnie falę wzrostu popytu na oprogramowanie biznesowe nie są firmy duże, lecz średnie - te, które mają powody i ambicje, by walczyć z większymi od siebie.

Hitem sezonu jest planowanie produkcji. Dostawcy mówią, że klienci domagają się dziś nie "prostego" MRP II, ale planowania z uwzględnieniem rzeczywistych ograniczeń, jak czasy przezbrojeń maszyn czy ograniczenia technologiczne. Zaawansowane planowanie i harmonogramowanie ma na celu ustawienie planu produkcji, tak aby producent mógł osiągnąć swoje zmienne w czasie cele. Dziś celem numer jeden może być wytworzenie produktu jak najniższym kosztem, jutro minimalizacja zwrotów, a pojutrze - wyprodukowanie produktu w pierwszej kolejności dla tego odbiorcy, który przynosi firmie najwyższy zysk. W konsekwencji, moduły APS (Advanced Planning and Scheduling), niegdyś dostępne tylko największym, znajdują nabywców wśród firm zatrudniających 200-300 osób.

Drugi zauważalny trend to upowszechnianie się narzędzi analitycznych - trend jest tak silny, że producenci, którzy nie oferowali takiej funkcjonalności, musieli szybko dokoptować sobie produkty firm trzecich, by nie wypaść na ignorantów. Równolegle daje się zauważyć porządkowanie narzędzi do raportowania. CRM, oprócz tego, że stał się powszechny, został nareszcie odarty z mitów. Zamiast oferować klientom efemeryczne funkcjonalności, producenci skupili się na rozwiązywaniu pewnych kategorii problemów, np. czy klient jest wart tyle, że opłaca się dać mu rabat itp.

Kolejna sprawa to coraz większa otwartość systemów ERP na świat zewnętrzny. Kto nie oferuje dziś mechanizmów wymiany danych online z aplikacjami innych producentów, sam prosi się o kłopoty. Klienci mają serdecznie dość horrendalnie wysokich kosztów integracji aplikacji. Nowe potrzeby biznesowe wymagają jednak nowych, efektywniejszych technologii u podstaw systemów ERP - zarówno z punktu widzenia oferowanych możliwości, jak i tempa tworzenia oprogramowania.

Równolegle producenci poszukują metod na to, aby klienci możliwie jak najwięcej czynności mogli zautomatyzować, chroniąc się tym samym przed lawinowym wzrostem kosztów związanych z ich wykonywaniem przez człowieka. Chodzi zarówno o koszt etatu, jak i tempo wykonania pracy i jej precyzję, o dyfuzji informacji o dziejących się zmianach nie wspomniawszy.

Dziedziną, która wraca do łask - ze względu na znaczenie dla kosztów - jest efektywne zarządzanie magazynowaniem oraz transport zewnętrzny. Dłuższy okres osłabienia wzrostu uczynił firmy czujnymi w kwestii kosztów zewnętrznych, w tym zwłaszcza kosztów transportu, o czym producenci oprogramowania już wiedzą.

BPSC - System BPSC Impuls

Jedną z najważniejszych nowości BPSC Impuls jest obejmujący wszystkie moduły system kontroli dostępu. Uprawnienia można przyznawać na poziomie firm, jednostek organizacyjnych, ale także obiektów biznesowych, jak klient, zamówienie, raport czy konto księgowe. Precyzyjne ograniczenie uprawnień użytkowników uniemożliwia "podglądanie" zamówień w innych firmach należących do grupy kapitałowej, zapobiega niezdrowej konkurencji wśród handlowców itd.

Całkowicie został przepisany moduł planowania i harmonogramowania produkcji, pozwalający na planowanie w warunkach ograniczonych zasobów i "wąskich gardeł" (teoria ograniczeń). Możliwe jest planowanie minimalizujące zapasy, maksymalizujące zysk w okresie, preferujące określonego odbiorcę. Nowością jest także możliwość podłączania zewnętrznych dokumentów do definicji struktur, marszrut, zleceń, a nawet pojedynczych operacji.

W aplikacji CRM pojawiła się możliwość przypisywania kontaktów firmy kontrahenta pewnym (samodzielnie definiowanym) kategoriom, a także filtrowanie wg nich, np. zarząd, księgowość itd. W najbliższej przyszłości CRM zostanie zintegrowany z serwerem faksowym. Moduł serwisu wzbogacono o możliwość rejestrowania gwarancji (numer, warunki, dokumenty itp.) obcych i ich kojarzenie z gwarancjami udzielanymi przez firmę. W systemie pojawiła się ponadto możliwość łatwego definiowania formularzy do wprowadzania danych. Poprawiono także podsystem obiegu dokumentów - wiadomości mogą zawierać odnośniki do oryginalnych dokumentów.

W module finansowym dodano funkcję automatycznego scalania kwot przelewów komorniczych, co wprowadza porządek i obniża koszty przelewów (jeden przelew do jednego komornika). W ramach przystosowań do prawa UE BPSC zawarł w swoim systemie obsługę sprzedaży i dostaw wewnątrzwspólnotowych, faktur zaliczkowych VAT oraz obsługę deklaracji Intrastat.

W planach jest rozbudowa funkcjonalności logistycznej o zarządzanie transportem własnym przywozowym - do tej pory możliwe było rejestrowanie i zarządzanie transportem wywozowym. BPSC zintegruje wkrótce swój system z aplikacjami do billingu mediów firm Wasko oraz Kompakt. Celem jest możliwość jednolitego analizowania klientów, którzy raz występują w billingu, innym zaś razem jako dostawcy towaru itd.

Zapowiadają się ponadto wielkie zmiany technologiczne. BPSC podjął strategiczną decyzję o zastąpieniu technologii Oracle Forms narzędziem Borland Delphi. Delphi to oczywiście "gruby klient" - w sieci WAN BPSC zamierza tak jak dotychczas udostępniać aplikacje poprzez serwer terminalowy Citrix MetaFrame, zaś czysty HTML pozostanie tylko w niektórych produktach, np. składanie zamówień przez Internet.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200