IT w urzędach to nie priorytet

Ministerstwo Nauki i Informatyzacji zleciło firmie ARC Rynek i Opinia opracowanie raportu na temat stopnia informatyzacji urzędów w Polsce. Zgodnie z ogólnymi wnioskami z badania, ''informatyzacja z pewnością nie należy do budżetowych priorytetów polskich urzędów''.

Ministerstwo Nauki i Informatyzacji zleciło firmie ARC Rynek i Opinia opracowanie raportu na temat stopnia informatyzacji urzędów w Polsce. Zgodnie z ogólnymi wnioskami z badania, ''informatyzacja z pewnością nie należy do budżetowych priorytetów polskich urzędów''.

W 3/4 z nich w 2003 r. budżet przeznaczony na IT nie przekraczał 1%, a 17,3% placówek nie poniosło w ogóle wydatków na ten cel. Jedynie zaś 14% urzędów przeszkoliło swoich pracowników w zakresie wykorzystania technologii teleinformatycznych.

IT w urzędach to nie priorytet
Niewiele ponad 1/3 instytucji administracji publicznej posiada w swoich strukturach komórkę odpowiedzialną za informatyzację. W działach IT pracuje najczęściej jeden specjalista od informatyki. Być może dlatego bardzo popularny w administracji państwowej jest outsourcing. Ponad 69% z nich korzysta z usług informatycznych świadczonych przez zewnętrzne firmy specjalizujące się w tym zakresie. Dotyczy to również urzędów, które posiadają własne działy IT.

Wśród najważniejszych rozwiązań, które będą wdrażane w najbliższym czasie, znajdują się systemy obiegu dokumentów. Stosuje je obecnie mniej niż 10% urzędów, jednak aż 3/4 z tych, które jeszcze nie mają tego typu rozwiązań, planuje ich wdrożenie, z tego ponad 65% urzędów zrobi to do końca 2005 r.

Najpopularniejszym systemem operacyjnym - jak można się było spodziewać - jest Windows stosowany na prawie 61% komputerów pracujących w urzędach. Podczas gdy pod Linuxem pracuje jedynie nieco ponad 1,5% PC. Pakiet Microsoft Office pracuje na 41% komputerów w jednostkach administracji publicznej, a Open Office na 7,6%.

Prawie wszystkie jednostki administracji (99,4%) wykorzystują Internet w komunikacji. Niemal wszystkie urzędy posiadają też stronę internetową. Jednak 94,6% z nich umieszcza na stronie WWW jedynie informacje urzędowe. Połowa umożliwia pobieranie formularzy przez Internet. Jednak bardziej zaawansowane usługi i udogodnienia są oferowane bardzo rzadko. Całkowitą możliwość załatwiania spraw przez Internet oferuje jedynie 1,1% urzędów. Czynnikiem, który najbardziej utrudnia rozwój e-administracji, jest - zdaniem przedstawicieli administracji - brak środków.

Badanie przeprowadzono w dniach 20 lipca - 8 września br. Wzięło w nim udział 1784 urzędy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200