Potrójna gra

Operatorzy telekomunikacyjni wierzą, że telefon, Internet i telewizja oferowane wspólnie w sieciach szerokopasmowych (tzw. triple play) zapobiegną spadkowi przychodów.

Operatorzy telekomunikacyjni wierzą, że telefon, Internet i telewizja oferowane wspólnie w sieciach szerokopasmowych (tzw. triple play) zapobiegną spadkowi przychodów.

Gdy cztery lata temu trwała w najlepsze licytacja, co zmieni w naszym życiu telefonia trzeciej generacji (3G), nieustannie poszukiwano tzw. killer applications. Miały nią zostać najciekawsze bramki wyświetlane w komórce albo interaktywne zakupy, tj. mąż chodziłby po bazarze i konsultował zakup warzyw z żoną, pokazując jej przez komórkę, co wyłożono na straganie.

Jak zawsze życie potoczyło się inaczej. Dopiero teraz Europa dorosła do UMTS-u - co i rusz któryś z operatorów ogłasza, że właśnie uruchomił/testuje usługi 3G. Po drodze wszyscy się oglądali na japońskie NTT DoCoMo, gdzie święcił triumfy ich niejszy wynalazek i-Mode oparty na technologii CDMA-2000. Nie było odtąd osoby, która by o tym nie wspomniała na telekomunikacyjnych konferencjach, tak jak że świat zwariował na punkcie długo pogardzanych SMS-ów.

Operatorzy i dostawcy technologii mają teraz nowego bożka - dostęp szerokopasmowy (broadband). UMTS został skazany już na straty, ot, taka przejściowa forma ewolucji od małpoluda do człowieka. W paśmie szerokim nastąpi konwergencja telefonii stacjonarnej i komórkowej, będziemy mieli dostęp (to kluczowe słowo) do zasobów Internetu z zawrotną przepustowością rzędu 20 Mb/s lub nawet 100 Mb/s, zaś rozrywki dostarczą setki kanałów telewizyjnych, programów radiowych, a jak będzie nam mało, to jeszcze sobie możemy wszystko nagrać, korzystając z wirtualnej nagrywarki, tzw. Personal Video Recording (PVR). Tym razem idolem szerokopasmowego biznesu została włoska firma e.biscom, która działa na rynku pod marką FastWeb.

Na wrześniowym Broadband World Forum Europe w Wenecji wzdychali do niej szefowie największych telekomów (jak to się stało, że nam wyrosła pod bokiem tak groźna konkurencja...), zaś Cisco, Alcatel i Accenture powiewały włoskim przykładem na prawo i lewo. Na szczęście Włosi jakoś przetrwali wytykanie palcami, zaś ich opowieści i prezentacje zapierały dech w piersiach.

Szybko, szybciej, najszybciej

Potrójna gra

Kraje z największą liczbą użytkowników usług szerokopasmowych (w tys. linii)

Po pierwsze, firma działa na rynku raptem 5 lat. W tym czasie stała się nr 2 na rynku usług szerokopasmowych we Włoszech (417,5 tys. domostw w obrębie głównych włoskich metropolii), z przychodami za pierwsze półrocze 2004 r. na poziomie 336 mln euro, o 41% większymi niż rok wcześniej. Jej roczne ARPU (przychód z jednego użytkownika - podstawowy wskaźnik rentowności operatorów telekomunikacyjnych) wynosi - uwaga! - 900 euro. To jeden z najlepszych wyników na świecie w każdym z segmentów potrójnej gry: telefonii, Internecie czy wreszcie telewizji. Notabene 350 euro w tym ARPU pochodzi ze sprzedaży usług wideo, czyli np. Video on Demand, czy też telewizji Pay-per-View.

Po drugie, Silvio Scaglia, założyciel i prezes e.biscom, określa misję swojej firmy, mówiąc, że dobra technologia służy dystrybucji treści.

"Media to nie my. Nie zajmujemy się produkcją treści. Chcemy być wyłącznie dobrymi operatorami" - twierdzi w artykule o FastWebie opublikowanym w zbiorze esejów o rynku szerokopasmowym "Connected Homes" wydanym przez Cisco. Klient FastWeba otrzymuje w jednym kablu telefon, Internet o przepustowości 5/6 Mb/s oraz 120 kanałów telewizyjnych. Zdaniem Scaglia typowy abonent płaci 73 euro za pakiet z nielimitowanym dostępem do Internetu oraz rozmowami telefonicznymi (są bezpłatne w obrębie sieci FastWeb). Decyduje się także na różne kanały telewizyjne. Znowuż bogatszy klient z przedmieść wydaje 85 euro na podobny pakiet i do 80 euro za 80 kanałów TV. Dodatkowo wypożycza filmy (do wyboru 4500 filmów) w cenie od 2,8 euro do 5,7 euro.

Po trzecie, nowa technologia nie wymaga znajomości obsługi komputera. A przynajmniej nie powinna. Stąd kwitnie popularność usług telewizyjnych wśród osób starszych, natomiast z usług transmisji danych korzystają młodsi i lepiej wykształceni. Nad tym chce popracować Silvio Scaglia.

30 mln - o tyle w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosła liczba użytkowników DSL (wzrost o 62%). Jak wynika z raportu Point Topic, najbardziej dynamicznym krajem w rozwoju usług szerokopasmowych była Polska. Od grudnia 2003 r. do czerwca 2004 r. wzrost liczby łączy tego typu wyniósł 80%. Na drugim miejscu znalazł się Meksyk (78%), a trzecie miejsce zajęły Chiny (58%).

Poszerz swoje horyzonty

Potrójna gra

Najszybszy wzrost usług szerokopasmowych (od grudnia 2003 r. do czerwca 2004 r.)

Po pierwsze hasło, którym epatuje Alcatel (Broaden Your Life) nie rozwiązuje problemu, na czym można zarobić w sieciach szerokopasmowych. Przykład e.biscom przekonuje, że na wypożyczaniu filmów. Innego zdania jest Ivan Verbesselt, wiceprezes alcatelowskiego Działu Informacji, Łączności i Rozrywki. Twierdzi on, że jeszcze długo użytkownicy będą przekładać przepustowość łącza i dostęp do zasobów Internetu, w tym do katalogów sieciowych własnej firmy, nad oglądanie filmów czy też telewizji. O jakiej w takim razie przepustowości myślą dostawcy technologii oraz operatorzy? 100 Mb/s. Tak! To cel, jaki stawia rynkowi rząd Korei Południowej; w 2007 r. z takiej "rury" ma korzystać 5 mln osób, zaś trzy lata później: 10 mln.

Po drugie, powstaje pytanie: z kablem czy bez kabla? Klienta nie interesuje, w jaki sposób będzie korzystać z usług szerokopasmowych. Owszem firmy telekomunikacyjne związane z technologią DSL głoszą, że będzie ona trwała wiecznie - przynajmniej do 2008 r., kiedy upowszechni się bezprzewodowy WiMAX. Po drodze będziemy mieć jeszcze ADSL2 i ADSL2+, pozwalające na zwiększenie obszaru usług, ale w niektórych krajach triumfy odnosi telewizja kablowa jako medium szerokopasmowe. Także u drzwi stoi naziemna telewizja cyfrowa, która może skutecznie rozłożyć na łopatki firmy oferujące broadband via DSL.

Po trzecie, operatorzy stacjonarni sami muszą poszerzyć swoje horyzonty myślowe i uwierzyć w hasło "konwergencji usług". Niech łączą się z operatorami komórkowymi, niech biorą przykład z Siemensa, który połączył swoje działy mobilne i sieciowe w Siemens.com. Jak twierdzi Alan Mottram, prezes działu rozwiązań stacjonarnych Alcatela, ARPU europejskich operatorów z oferowania dostępu szerokopasmowego spadnie z 40 euro w 2002 r. do 21 euro w 2008 r. Na czym zarabiać? Wideotelefonia - podpowiada konkurent, czyli Siemens. Bo jeśli teraz klient wydaje miesięcznie na rozrywkę i łączność 94 euro, to z dodatkowych usług można uzyskać jeszcze 31 euro. 7,3 euro przypada na wideotelefonię, 6,7 euro na wideo na żądanie, pozostałe usługi to: dostęp bezprzewodowy, gry, przeglądanie stron WWW, PVR oraz telewizja interaktywna ( 2,1 euro).

Potrójne jest doskonałe

W paśmie szerokim największą karierę zrobi... pilot telewizyjny. Guru od broadbandu uznali, że to urządzenie jest zdecydowanie lepiej oswojone przez przeciętnych ludzi niż Windows. A jak tak, to trzeba go wyposażyć w klawiaturę a' la komórka, pokrętło też rodem z komórki, odpowiednio oprogramować i sprzedawać. Ogólnie potrójna gra zmieni rynek nie do poznania.

Usługi szerokopasmowe propagowane przez Alcatela w Open Media Applications:

Telewizja rozsiewcza (BTV - Broadcast Television)

umożliwia dostawcom usług tworzenie, udostępnianie i zarządzanie całym zestawem usług IP-TV, praktycznie bez ograniczenia liczby kanałów wykorzystywanych do transmisji obrazu o wysokiej jakości. Udoskonalone funkcje interaktywne dostępne z poziomu ekranu dają znacznie szersze możliwości kontroli w porównaniu ze standardową telewizją cyfrową.

Interfejs nawigacyjny (EPG - Electronic Program Guide)

służy abonentom do szybkiego wyszukiwania i zmieniania kanałów telewizyjnych lub konkretnych programów. Zarówno tych nadawanych w danej chwili, jak i planowanych do emisji w przyszłości. Interfejs EPG posiada znaczną liczbę użytecznych funkcji, takich jak szczegółowa informacja o audycjach, przełączanie kanałów oraz wbudowane okno wideo. EPG stanowi więc podstawowy "punkt nawigacyjny" obsługujący wszystkie usługi, zarówno popularne usługi typu wideo na żądanie, jak i usługi charakteryzujące się wysokim stopniem interaktywności (np. rejestracja audycji telewizyjnych czy przeglądanie stron WWW).

Wideo na żądanie (VOD - Video on Demand)

jej zasada działania przypomina korzystanie ze zwykłego sklepu z kasetami i płytami wideo, ale ze znacznie bardziej rozbudowanymi funkcjami. Użytkownik uzyskuje natychmiastowy dostęp do filmów, bloków informacyjnych, prognoz pogody i wiadomości sportowych. Może odtwarzać, zatrzymywać, przewijać w przód oraz wstecz audycję w dowolnym momencie (w ramach okresu subskrypcji zdefiniowanego przez dostawcę usług).

Rejestrowanie audycji telewizyjnych (PVR - Personal Video Recording)

usługa ta umożliwia użytkownikom zapisywanie audycji telewizyjnych i oglądanie ich w dogodnym dla nich momencie. Dzięki tej funkcji użytkownicy nie muszą ponosić nakładów związanych z zakupem i eksploatacją indywidualnych przystawek telewizyjnych (set-top box) wyposażonych w twarde dyski. Jest to sposób na oferowanie konsumenckich urządzeń elektronicznych w postaci usług - abonenci mogą oglądać wybrane programy w wybranym czasie bez konieczności posiadania kolejnych urządzeń (tj. magnetowidów i pilotów).

Gry

granie w konwencjonalne gry dostępne na komputerach PC/konsolach za pośrednictwem przystawek telewizyjnych i specjalnych kontrolerów gier. Warto podkreślić, że użytkownik nie musi posiadać komputera ani konsoli. Niezbędne dane są przesyłane po przetworzeniu do użytkownika, z wykorzystaniem technologii służącej również do transmisji wideo na żądanie. Klienci mają dostęp do katalogu gier, który może być tworzony przez dostawcę usług zgodnie z jego strategią. Przyjazny interfejs użytkownika sprzyja zwiększaniu zainteresowania użytkowników grami sieciowymi.

Aplikacja TV Internet

umożliwia użytkownikom wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej, przeglądanie stron WWW z wykorzystaniem przyjaznego interfejsu użytkownika podobnego do interfejsu "telewizyjnego". Funkcjonalność ta będzie rozwijana w kierunku obsługi innych mediów służących do przekazywania wiadomości, które mogą być dostosowane do wyświetlania na ekranie TV (np. SMS).

Aplikacja dla komputerów PC

jest przeznaczona do świadczenia usług telewizji rozsiewczej oraz wideo na żądanie dla klientów korzystających z komputerów PC i przystawek telewizyjnych. Specjalne wersje tych aplikacji, zaprojektowane dla komputerów PC, wykorzystują najnowsze rozwiązania w dziedzinie obsługi multimedialnych treści (np. Microsoft Windows Media 9). Dzięki tej usłudze użytkownicy mogą korzystać z szerokopasmowych usług rozrywkowych z wielu urządzeń pracujących w ich domach.

Źródło: Alcatel

Computerworld organizuje konferencję Forum na rzecz usług szerokopasmowych: wiedza - technologia - rozrywka. Odbędzie się ona w dniach 18-19 października w hotelu Sheraton w Warszawie. Będzie ona próbować odpowiedzieć na takie pytania, jak: Czy usługi szerokopasmowe mogą się przyczynić do rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w Polsce? Co powinniśmy zrobić, by mogło się tak stać? Więcej na stronie:http://broadband.computerworld.pl

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200