Informatyczne Eldorado

Konsekwentny rozwój systemów informatycznych jest jednym z gwarantów wysokiej pozycji lubelskiego Eldorado w rankingach największych polskich przedsiębiorstw.

Konsekwentny rozwój systemów informatycznych jest jednym z gwarantów wysokiej pozycji lubelskiego Eldorado w rankingach największych polskich przedsiębiorstw.

Historia Eldorado SA to jeden z niewielu rodzimych przykładów success stories. Założona w 1990 r. spółka w ostatnich latach zawojowała rynek dystrybucji artykułów spożywczych i chemii gospodarczej w południowo-wschodniej Polsce. W ciągu kilkunastu lat oprócz hurtowni cash & carry Eldorado zbudowało franchisingową sieć dziś już ponad 300 sklepów spożywczych Groszek oraz 35 supermarketów Stokrotka. Ma za sobą debiut na warszawskim parkiecie i konsekwentnie pnie się w rankingach największych przedsiębiorstw. Tak dynamiczny rozwój nie byłby możliwy bez wsparcia ze strony IT.

Kilkunastoletnia konsekwencja

Informatyczne Eldorado

Jacek Dudzik, dyrektor ds. informatyki

Inwestycje w informatykę sięgają początków lat 90., kiedy to właściciele ówczesnej spółki Eldorado s.c. kupili system obsługujący sprzedaż i dystrybucję napisany w Clipperze (w 1996 r. zastąpiony przez stworzone w przeważającej części we własnym zakresie nowe aplikacje na bazie Oracle'a).

Do istniejącego systemu informatycy z Eldorado dopisali moduł do składania zamówień za pośrednictwem sieci rozległej, oparty początkowo na autorskim protokole komunikacyjnym. Dzięki temu klienci hurtowni mogli składać zamówienia drogą elektroniczną na długo wcześniej, zanim stało się to standardem obowiązującym w dużych sieciach handlowych. System rozwijany od połowy lat 90. stał się podstawą eHurtowni, internetowego systemu składania zamówień i modułu do komunikacji za pośrednictwem EDI.

Na stronach eHurtownia klienci mają dostęp do aktualnie przyznanych im rabatów i zniżek. Znajdą tam również elektroniczną wersję kalkulatora marż tzw. marżownika, w którym mogą wpisać stosowane przez siebie marże na poszczególne towary. Dzięki temu na fakturze, oprócz danych ewidencyjnych, klienci mają także ceny detaliczne, które od razu mogą drukować na naklejkach.

Do kilku godzin skrócono proces realizacji zamówień. Przy braku wybranych towarów klient natychmiast otrzymuje informację i może dokonać szybkiej korekty zamówienia. System umożliwia podgląd płatności, drukowanie przelewów do wybranych faktur zakupowych. Każdemu produktowi Eldorado klient może przypisać własny indeks handlowy i automatycznie wprowadzić fakturę do własnego systemu, co pozwala na eliminację żmudnego procesu przepisywania faktur.

Dzięki wdrożeniu eHurtowni Eldorado, mimo wzrostu obrotów o niemal 40%, utrzymuje na stałym poziomie liczbę przedstawicieli handlowych. Elektroniczna komunikacja zredukowała koszty materiałów informacyjnych o 70%. System umożliwił racjonalizację pracy w magazynach. Przed wdrożeniem eHurtowni poniedziałek był w firmie dniem martwym, w którym pierwsze zamówienia od klientów spływały dopiero po południu. Po upowszechnieniu aplikacji duża część klientów zaczęła przesyłać nowe zamówienia już w niedzielę po południu. Dziś z eHurtowni korzysta prawie 1800 klientów, w większości małych i średnich sklepów detalicznych, a przychody uzyskiwane tą drogą przekraczają 40 mln zł miesięcznie.

Strzał w dziesiątkę

Produkt okazał się na tyle dużym sukcesem, że zarząd Eldorado postanowił wydzielić odrębną spółkę odpowiedzialną za dalszy rozwój i świadczenie usług związanych z eHurtownią. To był prawdziwy "strzał w dziesiątkę". Przez trzy lata działalności spółka Infinite zdobyła ponad 1800 klientów, wśród których znalazły się m.in. takie firmy, jak Hochland, Gillette Poland i Wyborowa SA. Dopracowała się także kilku nowych aplikacji, m.in. systemu eProducent do kontaktów handlowych pomiędzy producentami a dystrybutorami, umożliwiającego zamawianie towaru, wysyłkę faktur elektronicznych czy kontrolę planów zakupowych.

Zadań nie zabraknie

Przez kilkanaście lat pracy informatykom z Eldorado i Infinite udało się zinformatyzować niemal wszystkie procesy w obrębie przedsiębiorstwa. "Dziś zadania informatyki wykraczają dalece poza ramy usprawnień funkcjonalności. W Eldorado staramy się wybiegać naprzód, tworząc nowatorskie rozwiązania, będące źródłem naszej przewagi konkurencyjnej. Takie podejście nie ogranicza nas do poszukiwania usprawniania, lecz do tworzenia zupełnie nowych koncepcji" - mówi Jacek Dudzik, dyrektor ds. informatyki i członek zarządu Eldorado. Jedną z takich koncepcji staną się w najbliższym czasie technologie bezprzewodowe.

Finalista w kategorii Handel i usługi

Eldorado SA, Lublin

Artur Kawa, prezes zarządu

Jacek Dudzik, dyrektor ds. informatyki

Liczba pracowników: 1189

Liczba pracowników działu IT: 27

http://www.eldorado.pl

Wykorzystywane rozwiązania

eHurtownia (Infinite) - zamówienia przez Internet na linii dystrybutor - sklepy detaliczne;

eProducent (Infinite) - zamówienia przez Internet na linii producent - dystrybutorzy (ponad 280 dostawców w systemie);

Eldorado (Infinite) - system zintegrowany oparty na platformie bazodanowej Oracle 8 w wersjach Enterprise i Workgroup (sprzedaż, logistyka, gospodarka magazynowa, finanse, analizy);

Koma-HR - kadry, płace;

Novell GroupWise - praca grupowa

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200