Pizza, lody i Wi-Fi

Najważniejszym zadaniem informatyków w American Restaurants jest zapanowanie nad ogromem danych płynących z sieci błyskawicznie rozwijających się restauracji.

Najważniejszym zadaniem informatyków w American Restaurants jest zapanowanie nad ogromem danych płynących z sieci błyskawicznie rozwijających się restauracji.

Prawdopodobnie za kilka miesięcy zgłodniali klienci odwiedzający Pizza Hut lub KFC będą mogli ściągnąć na notebooka pocztę i sprawdzić najnowsze informacje z sieci WWW. Wszystko to dzięki bezprzewodowej sieci Wi-Fi, którą buduje American Restaurants, operator sieci restauracji Pizza Hut i KFC w Polsce i Czechach. Na razie ścierają się dwie koncepcje. Jedna zakłada wykupienie przez American Restaurants stacji dostępowych i umożliwienie klientom korzystania z bezprzewodowego Internetu jako elementu promocji sprzedaży. Druga przewiduje współpracę z partnerem technologicznym, który zainstalowałby urządzenia w części ze 112 lokalizacji Pizza Hut i KFC w Polsce i udostępnił to jako płatną usługę, z której zysk dzieliliby między sobą obaj partnerzy.

Pizza, lody i Wi-Fi

Jarosław Kacprowski, IT Manager w American Restaurants

"Podstawowym problemem, z jakim stykamy się w tym projekcie, nie jest technologia, a raczej konieczność wypracowania modelu biznesowego dla zupełnie nowej technologii" - mówi Jarosław Kacprowski, który odpowiada za IT w American Restaurants zarówno w Polsce, jak i w Czechach. W Czechach cały projekt przebiegł gładko. Partnerem technologicznym American Restaurants został Czech Telecom, który bezpłatnie dostarczył urządzenia dostępowe. "Polska jest rynkiem bardziej nasyconym tego typu usługami i trzeba dobrze dopracować ofertę, żeby została dostrzeżona przez klientów" - dodaje. Wiele problemów nastręcza dopracowanie szczegółów. Obecnie American Restaurants jest w trakcie poszukiwań polskiego partnera technologicznego.

Projekt udostępnienia bezprzewodowego Internetu w restauracjach to pierwsze przedsięwzięcie na taką skalę w naszym kraju. To także pierwszy projekt mający na celu udostępnienie nowej usługi bezpośrednio klientom, realizowany przez dział informatyki firmy. Do tej pory komórka IT w American Restaurants pełniła rolę czysto usługową. Od dwóch lat, od podpisania umowy o outsourcingu z S&T, jednym z najważniejszych zadań jest kontrola poziomu obsługi świadczonej przez integratora. Austriacy początkowo zajmowali się jedynie serwisem systemu restauracyjnego. Z czasem umowa została rozszerzona i obejmuje w tej chwili niemal wszystkie aspekty obsługi teleinformatycznej.

Nie oznacza to bynajmniej, że dwuosobowy dział IT może siedzieć z założonymi rękami. Trwają właśnie przygotowania do dużego projektu mającego na celu przeorganizowanie działu oraz wymianę kilku rozwiązań - przede wszystkim systemu sprzedaży. "Pracujemy nad ujednoliceniem zabezpieczeń oraz wdrożeniem nowego rozwiązania z zakresu pracy grupowej" - mówi Jarosław Kacprowski.

Nowy system, prawdopodobnie oparty na Lotus Notes/Domino, ma pomóc menedżerom regionalnym w komunikacji podczas realizacji projektów. Do tej pory wykorzystywano w tym celu intranet i Microsoft Exchange. To zapewniało możliwość zlecania zadań i ich kontroli. Wykluczało jednak tworzenie budżetu, dyskusje i bieżącą kontrolę, które przy kaskadowym modelu zarządzania przyjętym w American Restaurants stanowiły istotny element zarządzania projektami. Firma eksperymentowała jeszcze z Microsoft Project, jednak ostatecznie zrezygnowano także z tego rozwiązania.

Informatyka w rozległej geograficznie sieci restauracji obejmującej ponad 150 lokali o różnej specyfice, zarówno restauracji (Pizza Hut), jak i punktów sprzedaży bezpośredniej (KFC) w dwóch państwach, to nie tylko nadzór nad bezawaryjnym funkcjonowaniem sieci. Zróżnicowanie geograficzne i społeczne klientów w poszczególnych regionach zmusza firmę do inwestycji w coraz bardziej wyrafinowane narzędzia analityczne, które pozwalają na lepsze rozpoznanie czynników wpływających na sprzedaż. A tych są bez mała setki, począwszy od usytuowania punktów sprzedaży, pory roku, dnia tygodnia, po bardziej wyrafinowane - odbywające się w bezpośrednim sąsiedztwie imprezy plenerowe. "Wiadomo, że gdy w telewizji jest ważny mecz, musimy zwiększyć liczbę pracowników call center" - wyjaśnia Jarosław Kacprowski.

Do tej pory wiedza ta była czysto intuicyjna i zależała od doświadczenia kierowników restauracji. Jednak informatycy z American Restaurants wraz z pracownikami innych pionów rozwijają system raportowania i wspomagania planowania oparty na Hyperion Enterprise. System czerpie dane z systemów restauracyjnych i łączy je z dodatkowymi informacjami po to, by optymalizować pracę punktów sprzedaży. To projekt, który nigdy nie dobiegnie końca.

Jednak w biznesie restauracyjnym dobra znajomość potrzeb klienta jest jedynym sposobem, aby utrzymać się na rynku. American Restaurants ma bardzo ambitne plany. Rozwój sieci restauracji to nie tylko wyzwanie dla biznesu, ale i dla informatyki.

Finalista w kategorii Handel i usługi

American Restaurants sp. z o.o., Wrocław

Henry McGovern, Chief Executive Officer

Jarosław Kacprowski, IT Manager

Liczba pracowników: 4400

Liczba pracowników działu IT: 2

http://www.kfc.pl , http://www.pizzahut.com.pl

Wykorzystywane rozwiązania

JD Edwards (obecnie Peoplesoft) - finanse, księgowość;

Hyperion Enterprise - raportowanie i wspomaganie planowania;

RB Payroll - kadry, płace; SUS - sprzedaż w restauracjach; wkrótce zostanie zastąpiony nowym systemem o kodowej nazwie SWAN (S&T Polska);

Microsoft Exchange - system pracy grupowej;

Sieci LAN (114 lokalizacji) wykorzystujące urządzenia 3Com;

Sieć WAN (Frame Relay) oparta na urządzeniach Cisco i Nortel;

usługi VoIP

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200