Offshore? Nie, NearShore!
- Antoni Bielewicz,
- 07.06.2004
Capgemini jest kolejną firmą, która w ostatnim czasie zdecydowała się stworzyć w Polsce centrum rozwoju oprogramowania
Capgemini jest kolejną firmą, która w ostatnim czasie zdecydowała się stworzyć w Polsce centrum rozwoju oprogramowania.
Ostatnie doniesienia prasowe pozwalają przypuszczać, że ciężar sektora teleinformatycznego przenosi się znad Wisły - rzeki, która przepływa przez Kraków i Warszawę - nad Odrę. Po Siemensie, który chce w ciągu trzech lat zainwestować w Centrum Rozwoju Oprogramowania we Wrocławiu kolejne 15 mln euro (w sumie 30 mln euro) i zwiększyć zatrudnienie do końca przyszłego roku z 300 do 400 osób (pisaliśmy o tym w Computerworld 22/2004), na otwarcie ośrodka badawczo-rozwojowego w stolicy Dolnego Śląska zdecydowała się firma Capgemini (dawniej Cap Gemini Ernst & Young).
Niemcy, Szwajcaria i Polska
Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli tego amerykańskiego koncernu specjalizującego się w konsultingu informatycznym i biznesowym oraz outsourcingu do końca 2004 r. wrocławskie Centrum Rozwoju Oprogramowania i Usług Informatycznych będzie zatrudniać 50-100 osób. W ciągu trzech lat zatrudnienie może wzrosnąć do 150 osób. "Wszystko zależy od koniunktury na usługi naszego centrum" - twierdzą przedstawiciele Capgemini.
Zostały one przejęte przez Capgemini wraz z firmą SD&M, która specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania na zlecenie. Do jej klientów należą organizacje, takie jak DaimlerChrysler, Deutsche Telekom, HypoVereinsbank, Thomas Cook czy ThyssenKrupp. W roku 2003 SD&M zatrudniała w swoich ośrodkach prawie 900 osób, a jej przychody wyniosły 119 mln euro.
Rekrutacja do wrocławskiego centrum trwa już od kilku miesięcy. Pierwsi pracownicy zaś - w ramach przeszkolenia - od kilku miesięcy pracują na kontraktach w Niemczech. Do Near-Shore Center są przyjmowani przede wszystkim młodzi absolwenci kierunków informatycznych i pokrewnych. "Podstawowymi kryteriami są wiedza z zakresu inżynierii oprogramowania - ale niekoniecznie już konkretnych narzędzi programistycznych, bo te mogą zmieniać się w zależności od potrzeb projektowych - oraz znajomość języka niemieckiego, gdyż większość naszych klientów wywodzi się z Niemiec" - mówi Mirosław Adamczyk, dyrektor oddziału Capgemini we Wrocławiu.
Warszawa-Kraków -Wrocław
Wrocławskie NearShore Center to już drugie centrum usługowe Capgemini otwarte w Polsce. Zatrudniająca ok. 350 osób spółka zakupiła w lipcu zeszłego roku wyspecjalizowany ośrodek outsourcingu procesów biznesowych (Business Process Outsourcing) w Krakowie. Został on przejęty od International Paper. Jednocześnie Capgemini podpisał z tą firmą umowę na świadczenie usług finansowo-księgowych dla International Paper.