Ekstremalna świadomość kosztów

Z Colinem Sewardem, szefem IT w regionie EMEA i kierownikiem ośrodka Mobile Centre of Excellence w Cisco Systems, oraz Brianem Whittinghamem, dyrektorem IT w regionie EMEA w Intel Corporation, i prelegentami Konferencji Computerworld Mobile & Wireless World, rozmawia Antoni Bielewicz.

Z Colinem Sewardem, szefem IT w regionie EMEA i kierownikiem ośrodka Mobile Centre of Excellence w Cisco Systems, oraz Brianem Whittinghamem, dyrektorem IT w regionie EMEA w Intel Corporation, i prelegentami Konferencji Computerworld Mobile & Wireless World, rozmawia Antoni Bielewicz.

Jak szybko rozwijały się Wasze firmy w ostatnim roku?

Brian Whittingham: Przychody Intela wzrosły z 28 do 32 mld USD.

Colin Seward: Nasza sprzedaż wzrosła o ponad 20%.

Czy takie tempo wzrostu firmy ma wpływ na charakter pracy szefa IT?

C.S.: Oczywiście. Wymusza konieczność błyskawicznego dostosowania się struktury i wsparcia IT do rosnących rozmiarów firmy. Prezes Chambers wyznaczył cel zwiększenia średniej wydajności pracy w Cisco do 700 tys. USD rocznie na pracownika. Zmusza to nas do ciągłego szukania sposobów pomocy w zwiększaniu produktywności pracowników firmy.

B.W.: Niestety, nie ma ścisłej korelacji pomiędzy wzrostem przychodów a budżetem działu IT. Zarząd firmy oczekuje od nas stworzenia takich rozwiązań informatycznych, które pozwoliłyby na ustabilizowanie dalszego wzrostu. Oczywiście, tak szybki wzrost przychodów przekłada się na wzrost liczby zatrudnionych. To także ekspansja geograficzna. Wszędzie musimy zapewnić jednakowy dostęp do zasobów firmy, niezależnie od uwarunkowań zewnętrznych.

Jaką rolę odgrywa menedżer IT w firmach takich jak Intel czy Cisco Systems, które same są dostawcami technologii informatycznych?

Ekstremalna świadomość kosztów

Colin Seward

Ekstremalna świadomość kosztów

Brian Whittingham

B.W.: Naszym zadaniem jest głównie zapewnienie odpowiednich warunków pracy wszystkim pracownikom Intela, zarówno w trakcie ich pracy w biurze, jak i poza nim.

C.S.: Nie jest to praca sprowadzająca się jedynie do zadań implementacyjnych. Przyglądamy się wielu technologiom informatycznym i telekomunikacyjnym, badając, w jaki sposób ich zastosowanie może pomóc w realizacji celów firmy, wpłynąć na wzrost wydajności pracy czy przynieść dodatkowe oszczędności.

Na przykład w ramach Cisco Mobile Center of Excellence zajmujemy się analizą zastosowań nowych technologii telekomunikacyjnych, m.in. testujemy możliwość migracji telefonii mobilnej z 2,5G do 3G.

Jak dużą część Panów pracy pochłaniają zadania związane z testowaniem nowych rozwiązań?

B.W.: Tego nie da się określić wprost za pomocą liczb, zwłaszcza że zmienia się to dość płynnie. W ostatnich kwartałach, gdy Intel zaangażował się w projekt WiMAX, szerokopasmowego bezprzewodowego dostępu do sieci, poświęcaliśmy tym zagadnieniom więcej czasu. Mój dział był także współodpowiedzialny za badania nad modelem biznesowym funkcji związanych z roamingiem w transmisji WiFi.

Czy to nie jest trochę niewdzięczna praca, wytykanie ludziom: "Słuchajcie, możecie to zrobić lepiej?".

B.W.: Przede wszystkim jest to bardzo ekscytujące. Mamy jako pierwsi kontakt z rozwiązaniami, które mogą naprawdę zmienić świat. Można powiedzieć, że jesteśmy w pierwszej linii. Testujemy rozwiązania, które pojawią się na rynku za rok, dwa lata.

Na czym polega podstawowa różnica pomiędzy rolą menedżera IT w spółce, takiej jak Intel lub Cisco, a innymi międzynarodowymi koncernami produkcyjnymi lub w sektorze FMCG?

B.W.: Nie widzę większych różnic, i tu, i tu rzecz polega na zapewnieniu odpowiedniego wsparcia.

C.S.: Często adaptujemy technologie na wczesnym etapie ich rozwoju, jak zresztą w całym sektorze high-tech. John Chambers zachęca do bardzo scisłej współpracy pomiędzy IT i biznesem. Tak więc bierzemy udział w podejmowaniu wszystkich strategicznych decyzji.

B.W.: To prawda. Menedżer ds. IT w firmie samochodowej ma znacznie więcej czasu na dokonanie analiz i przyjrzenie się nowym technologiom. My musimy podejmować decyzje bardzo szybko.

Czy nie wiąże się z tym pewne niebezpieczeństwo?

C.S.: Nie sądzę. Będąc jednym z pierwszych użytkowników technologii, musimy dobrze rozpoznawać wszelkie zagrożenia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200