Komputer powszedni

Rok 2003 na rynku PC w Polsce to reaktywacja Optimusa i upadek JTT Computer. Poza tym - z wyjątkiem tradycyjnie większej sprzedaży - niewiele się wydarzyło.

Rok 2003 na rynku PC w Polsce to reaktywacja Optimusa i upadek JTT Computer. Poza tym - z wyjątkiem tradycyjnie większej sprzedaży - niewiele się wydarzyło.

W 2003 r. na rynku polskim sprzedano prawie 1,2 mln komputerów PC. Z liczby tej ok. miliona sztuk stanowiły komputery desktop, 155 tys. notebooki, a 23 tys. serwery z procesorem Intela. W tym roku sprzedaż ma wynieść odpowiednio: 1,3 mln

200 tys. i 30 tys. Handlowcy z optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na duże zakupy w administracji wspomaganej funduszami z Unii Europejskiej. Tylko Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu planuje w latach 2004-2006 zakupy na poziomie 145 tys. komputerów. Natomiast Ministerstwo Nauki i Informatyzacji zamierza stworzyć publiczne punkty dostępu do Internetu. W lutym br. rozpoczęto budowę pierwszych 1000 punktów.

Ożywienie na południu

W ubiegłym roku najwięcej na polskim rynku PC działo się w Nowym Sączu. Optimus ostatecznie uporał się z problemami finansowymi. Pomyślnie dla firmy zakończyła się sprawa z urzędem skarbowym, który żądał zwrotu niezapłaconego podatku VAT od dostaw komputerów dla MENiS. Firma odzyskała ponad 18 mln zł zapłaconego wcześniej podatku. Od początku 2003 r. sukcesywnie rosła jej sprzedaż. Także w pierwszym kwartale br. o 50% wzrosła sprzedaż nowosądeckiej spółki, do ok. 41 mln zł.

Optimus pozyskał także dwóch nowych członków zarządu, którzy dołączyli do Małgorzaty Walczak de facto kierującej firmą od kilku miesięcy, a obecnie odpowiedzialnej za rynek MŚP. Prezesem został Bogdan Wiśniewski, wcześniej pracujący m.in. w ComputerLandzie. Natomiast wiceprezesem ds. kluczowych klientów w nowosądeckiej spółce jest obecnie Tomasz Lewandowski, poprzednio dyrektor sprzedaży ds. klientów z sektora finansowego w HP Polska. Ma on już pierwsze sukcesy. Optimus w marcu br. podpisał dwie umowy ramowe na dostawy sprzętu komputerowego z bankiem BPH PBK i Grupą Ożarów.

Poprawa wyników i powrót zaufania inwestorów pozwalają myśleć kierownictwu o ekspansji. Na początku br. nowosądecka spółka wprowadziła na rynek dwa nowe urządzenia, w tym pierwszy polski handheld - OPTIpad. Drugim jest OPTImedia, łącząca możliwości komputera podłączonego do Internetu z radiem oraz odtwarzaczem plików muzycznych i filmów. Optimus chce także wejść na rynki wschodnie. Planuje kupienie ukraińskiego producenta komputerów. Odbyły się już rozmowy z 14 firmami, w które nowosądecka spółka chciałaby zainwestować. Jak twierdzą przedstawiciele Optimusa, w Polsce "zrobiło się już za ciasno".

Kłopoty JTT

Z kolei wrocławski JTT Computer - który jeszcze w 2002 r. był drugim pod względem sprzedaży producentem komputerów w Polsce - w 2003 r. sprzedał niewiele ponad 25 tys. sztuk (74 tys. PC rok wcześniej), z czego większość w pierwszej połowie roku. Od września 2003 r. wrocławska firma praktycznie wstrzymała produkcję, montując komputery Adax jedynie na zlecenie partnerów. Kierownictwo JTT Computer zwolniło w 2003 r. większość pracowników. Na koniec 2002 r. we wrocławskiej firmie pracowało ponad 170 osób (trzy lata wcześniej prawie 400), a w styczniu br. pozostało jedynie 30.

Przedstawiciele JTT Computer otrzymali już decyzję sądu o ogłoszeniu upadłości z możliwością układu. Oznacza to, że - o ile zgodzą się na to wierzyciele, którym JTT Computer jest winny ok. 60 mln zł - spółka będzie mogła kontynuować produkcję Adaxów. Firma wygrała ostatecznie - toczący się od blisko trzech lat - spór sądowy z Izbą Skarbową we Wrocławiu, dzięki czemu odzyskała 21 mln zł niesłusznie zapłaconego podatku VAT. Może to jednak nie wystarczyć, aby uratować firmę, zwłaszcza że Kredyt Bank podjął niedawno działania windykacyjne ograniczające możliwość przetrwania spółki. JTT chce jedynie część zobowiązań spłacić gotówką, a pozostałe zamienić na akcje.

W marcu br. zarząd JTT przyjął plan restrukturyzacji firmy opracowany przez MCI Management, większościowego akcjonariusza (36,6%). Nowy model działania zakłada wydzielenie ze struktury wrocławskiej firmy trzech nowych spółek: JTTdirect, ADAXtechnology i Technopolis. Pierwsza z nich zajęłaby się sprzedażą przez Internet. Markę Adax i linie produkcyjne JTT ma uratować sojusz z "międzynarodowym partnerem branżowym". Być może chodzi o Fujitsu Siemens Computers, dla którego JTT montował już komputery. Ta spółka joint venture działałaby pod nazwą ADAXtechnology. Pozostałymi aktywami - m.in. budynkami i magazynami - ma zarządzać Technopolis.

NTT: rozwój przez giełdę

Dobrą kondycją i szybkim rozwojem w 2003 r. może poszczycić się NTT System, drugi pod względem wielkości sprzedaży producent PC, pierwszy zaś jeśli chodzi o komputery desktop. W ubiegłym roku sprzedaż NTT wzrosła do 85 tys. sztuk, to prawie 20 tys. więcej niż przed rokiem. Kierownictwo warszawskiej firmy ogłosiło niedawno plany wejścia na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych.

Jeszcze przed wakacjami NTT System chce zaoferować akcje o wartości ok. 20 mln zł. Będą one stanowić 20-25% kapitału zakładowego spółki. Debiut jest planowany na sierpień lub wrzesień br. W 2003 r. obroty firmy wyniosły ok. 400 mln zł, a zysk netto 10 mln zł. Tak dobry rok NTT można tłumaczyć - poza ogólnym wzrostem sprzedaży komputerów - także kłopotami największego konkurenta, JTT Computer.

NTT w 2003 r. rozpoczął także montaż notebooków na zlecenie firmy Hyundai. Na razie są one sprzedawane w Polsce, lecz docelowo większość ma być przeznaczona na eksport, głównie do Niemiec.

Notebooki i komputery handheld

Od kilku już lat najszybciej rośnie rynek komputerów przenośnych. W ciągu dwóch lat ich sprzedaż uległa podwojeniu do 155 tys. sztuk (79 tys. w 2001 r.). W tym czasie zmieniła się również struktura rynku. Japońska Toshiba, długoletni lider sprzedaży notebooków, spadła na drugie miejsce, tracąc przy tym istotnie udziały w rynku (spadek z 43% w 2001 r. do 16% w roku ubiegłym). W 2003 r. stawce przewodził HP (ok. 30 tys. sztuk). Trzecie miejsce zajął Karen Notebook, który po przejęciu przez Techmex odzyskał dawną pozycję na rynku komputerów przenośnych (12,5 tys. sztuk). Karen oferuje własne komputery pod marką California Access, sprzedaje jednak także sprzęt zagranicznych producentów.

Równie szybko jak notebooków rośnie w Polsce sprzedaż urządzeń SHD (Smart Handheld Devices). W 2003 r. sprzedano ich ponad 54 tys. sztuk. Oznacza to podwojenie sprzedaży w porównaniu z 2002 r. W czołówce producentów znalazły się Nokia i HP. Być może w 2004 r. dołączy do nich Optimus, który rozpoczął sprzedaż komputera OPTIpad.

Według IDC segment tradycyjnych urządzeń SHD ustabilizował się. Bardzo szybkim wzrostem charakteryzuje się natomiast segment urządzeń zintegrowanych, m.in. palmtopów z funkcjami komunikacyjnymi. IDC szacuje, że w 2007 r. na rynku będą dominować urządzenia zintegrowane, stanowiąc 85% całkowitej sprzedaży. Polska Telefonia Cyfrowa wprowadziła już drugi model komputera zintegrowanego z telefonem - Era MDA. Z kolei Techmex oferuje własne tego typu urządzenie z kartami SIM Polkomtela (Plus GSM).

54 tys. sztuk - tyle w ubiegłym roku sprzedano w Polsce komputerów handheld i telefonów połączonych z komputerami przenośnymi.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200