Druga strona filtrowania

Wiele systemów mających za zadanie ochronę użytkowników przed zalewem niechcianej poczty blokuje także 15-25% wiadomości, na otrzymywanie których użytkownicy wyrazili zgodę. Rozwiązaniu tego problemu służy zainicjowany przez firmę IronPort program Bonded Sender.

Wiele systemów mających za zadanie ochronę użytkowników przed zalewem niechcianej poczty blokuje także 15-25% wiadomości, na otrzymywanie których użytkownicy wyrazili zgodę. Rozwiązaniu tego problemu służy zainicjowany przez firmę IronPort program Bonded Sender.

Gwarantuje on otrzymywanie przez użytkowników wiadomości, które chcą otrzymywać, a jednocześnie poprawia skuteczność filtrów antyspamowych. IronPort prowadzi też serwis ratingowy nadawców poczty (pisaliśmy o tym w CW 18/2004).

Bez blokady

W programie Bonded Sender uczestniczą zarówno firmy wysyłające komercyjne wiadomości, jak i operatorzy serwisów pocztowych, m.in. firmy ISP, uniwersytety i korporacje. Ta druga grupa liczy obecnie 28 tys. organizacji. Niedawno przystąpił do niej Microsoft. Wcześniej przez 5 miesięcy firma z Redmond korzystała z Bonded Sender testowo.

W ramach porozumienia Microsoft umożliwi zarejestrowanym w bazie danych Bonded Sender nadawcom wysyłanie listów do użytkowników serwisów pocztowych Hotmail i MSN. Oczywiście, odbiorcy mogą zdecydować samodzielnie, czy chcą otrzymywać pocztę komercyjną od firm zarejestrowanych w Bonded Sender czy też nie.

Prześwietlony nadawca

Nadawcy (jest ich obecnie ok. 50) dokonują bieżących opłat związanych z prowadzeniem serwisu. Rejestrując się w bazie programu Bonded Sender, składają finansowe zabezpieczenie (stąd nazwa programu) oraz zobowiązują się do postępowania zgodnie z ustalonymi regułami. Wartość depozytów waha się od pięciuset do dziesiątek tysięcy dolarów. W przypadku pogwałcenia reguł depozyty przepadają.

Nadawcy, którzy chcą przyłączyć się do programu Bonded Sender, muszą poddać się certyfikacji w firmie TRUSTe odnośnie do ochrony prywatności. Zdaniem jej przedstawicieli odrzucane jest ok. 30% nadchodzących zgłoszeń. Najczęściej nie spełniają one wymagań związanych ze sposobem pozyskiwania adresów pocztowych odbiorców oraz warunku posiadania wcześniejszych kontaktów biznesowych z odbiorcą.

Nakłonienie do współpracy Microsoftu to duży sukces propagandowy IronPort. W serwisie Hotmail zarejestrowanych jest dotychczas 170 mln użytkowników, zaś w MSN "zaledwie" 2 mln. Na ww. porozumieniu skorzysta także producent używanego przez oba serwisy filtra antyspamowego Brightmail.

W Internecie

http://www.wbondedsender.org

http://www.ironport.com/smtpi

http://www.senderbase.o

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200