Specjalność: telefonia IP

Działający od sześciu lat Wind Telecom rozwija rozwiązania dla operatorów i do budowy contact center. Teraz tworzy systemy związane z bezpieczeństwem.

Działający od sześciu lat Wind Telecom rozwija rozwiązania dla operatorów i do budowy contact center. Teraz tworzy systemy związane z bezpieczeństwem.

Założycielami Wind Telecom są Igor Bokun, w 1998 r. asystent w Katedrze Informatyki Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH), a obecnie prezes spółki, i jego kolega Tomasz Kiraga, dziś dyrektor działu rozwoju. Igor Bokun wpadł na pomysł założenia własnej firmy podczas prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez AGH z AT&T Laboratories Cambridge. Projekt, w którym uczestniczył, miał związek z opracowaniem i wykorzystaniem systemu lokalizacji pracowników.

"Pracowałem wówczas nad projektem zastosowania rozwiązania lokalizacyjnego w centrali telefonicznej, która automatycznie łączyłaby rozmowy na aparat telefoniczny znajdujący się najbliżej pracownika, do którego była ona kierowana. Wykorzystywaliśmy do tego m.in. karty telekomunikacyjne firmy Dialogic, przejętej zresztą pod koniec lat 90. przez Intela. Z Dialogic współpracowaliśmy po założeniu Wind Telecom" - opowiada Igor Bokun.

Wind Telecom został założony w Bielsku-Białej, rodzinnym mieście Igora Bokuna, m.in. ze względu na niższe koszty działalności. "Korzystne jest utrzymywanie działu rozwoju produktów poza dużymi aglomeracjami" - twierdzi prezes Wind Telecom, który zatrudnia ok. 30 inżynierów i programistów zajmujących się tworzeniem nowych rozwiązań.

"Od początku chcieliśmy specjalizować się w telefonii komputerowej, jednak działalność rozpoczęliśmy od tworzenia serwisów internetowych i hostingu. Zarobione w ten sposób fundusze przeznaczyliśmy na zatrudnienie pierwszych programistów" - wspomina Igor Bokun. Firma poszukuje nadal nowych programistów, głównie wśród absolwentów Akademii Górniczo-Hutniczej, Politechniki Śląskiej i Politechniki Wrocławskiej, chociaż wśród kadry nie brak również studentów bielskich uczelni. Pierwszym produktem Wind Telecom był system poczty głosowej dla central Siemensa.

Ważnym krokiem w rozwoju bielskiej firmy była umowa z 2000 r. ze spółką Videowall Polska, która zamówiła system do centralnego zarządzania emisją reklam na ekranach umieszczonych w centrach dużych polskich miast. Po Polsce rozwiązanie to zostało wykorzystane w podobnych projektach Videowall w Izraelu i Portugalii. Dziś nie jest ono rozwijane, ale przychody z tej umowy pozwoliły sfinansować powstanie sztandarowego produktu Wind Telecom - platformy Contactis. Na jej bazie powstał system call center dla Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego DOM.

Po pierwszych sukcesach kierownictwo Wind Telecom opracowało memorandum inwestycyjne, które przedstawiło funduszom venture capital działającym w Polsce. W 2001 r. w 35% akcji bielskiej spółki za 400 tys. zł zainwestowały European Renaissance Capital II i ABN AMRO Renaissance Capital. Pozyskane środki przeznaczono na rozwój nowych produktów, a także rozbudowę działu sprzedaży.

Wind Telecom początkowo szukał klientów wśród operatorów telekomunikacyjnych, a następnie instytucji bankowo-finansowych i organizacji użyteczności publicznej. "Dziś chcemy oferować nasze produkty także administracji" - mówi Igor Bokun. Między innymi na potrzeby tego typu klientów firma rozwija systemy związane z bezpieczeństwem publicznym, głównie zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi. "Część produktów - rozwijanych przez nas od dwóch lat - nie jest jeszcze dostępna, nie chcemy więc zdradzać szczegółów na ich temat" - dodaje.

W związku z planami sprzedaży własnych rozwiązań na rynkach wschodnich Wind Telecom poszukiwał silnego partnera. "Od lat współpracowaliśmy z Intelem, stał się więc on dla nas naturalnym partnerem" - kończy prezes Wind Telecom.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200