Producenci sprzętu podliczają straty

Jesienią 1991 r. obserwatorzy rynku przepowiadali jeszcze 3-4% wzrost sprzedaży komputerów w 1991 r. Tymczasem rzeczywistość okazała się dla producentów mniej pomyślna. Zamiast przewidywanego wzrostu nastąpił spadek o 7,8% (z 118,9 mld USD w 1990 r. na 109,7 mld).

Jesienią 1991 r. obserwatorzy rynku przepowiadali jeszcze 3-4% wzrost sprzedaży komputerów w 1991 r. Tymczasem rzeczywistość okazała się dla producentów mniej pomyślna. Zamiast przewidywanego wzrostu nastąpił spadek o 7,8% (z 118,9 mld USD w 1990 r. na 109,7 mld).

Największy spadek sprzedaży w stosunku do poprzedniego roku wystąpił w dziedzinie wielkich komputerów. Zmalała ona o 12% - do 26,9 mld USD. Minikomputery sprzedano za 26.5 mld USD, czyli o 9% mniej niż w 1990 r. Również zbyt PC (41,7% rynku) zmniejszył się o 8,3%. Sprzedano ich za 45,7 mld USD.

Jedyny wzrost nastąpił w zakresie stacji roboczych, których sprzedano o 14,5% więcej niż przed rokiem. Jest on jednak znacznie niższy od tego, jaki jeszcze przed kilku miesiącami przewidywali eksperci (30%). W 91 r. sprzedano ich za łączną kwotę 8,8 mld USD.

Z tego powinien być zadowolony IBM. W 90 r. zwiększył się bowiem jego udział w rynku z 4,4 do 16%, tymczasem udział Hewletta - Packarda spadł z 22,7 na 18,8%. Na pierwszym miejscu nadal znajduje się Sun Microsystems z 29% udziałem w rynku. Natomiast największe, bo 6% straty odnotowała firma Digital Equipment, której udział w rynku spadł do 11,6%.

W dziedzinie PC jedynie Apple wyszedł zwycięską ręką. Podczas gdy IBM zanotował nieznaczną stratę (14,7% rynku), Macintosh zapewnił sobie wzrost z 8,6 do 10,7%, umacniając drugą pozycję na światowej liście.

Światowy rynek komputerowy

Rodzaj Sprzedaż % udział w rynku w mld USD 1991 r. superkomputery 1,8 1,6 wielkie komputery 26,9 24,6 minikomputery 26,5 24,1 stacje robocze 8,8 8,0 komputery osobiste 45,7 41,7 R a z e m 109,7 100,0

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200