Śledzenie samochodów na monitorze PC

Wielu właścicieli przewozowych przedsiębiorstw w USA zainstalowało w swych firmach systemy śledzenia pojazdów przy użyciu łącz satelitarnych oraz systemy przekazywania komunikatów pomiędzy pojazdem i centralą.

Wielu właścicieli przewozowych przedsiębiorstw w USA zainstalowało w swych firmach systemy śledzenia pojazdów przy użyciu łącz satelitarnych oraz systemy przekazywania komunikatów pomiędzy pojazdem i centralą. Na spotkaniu ATA (American Trucking Association - amerykańskie stowarzyszenie autoprzewoźników) w październiku 1991, firmy Qualcomm Inc. oraz Motorola zaproponowały swoje systemy śledzenia i komunikacji, oparte m.in. na przekazywaniu informacji pochodzących z zainstalowanej w pojeździe "czarnej skrzynki". Urządzenie takie może być podłączone przykładowo do systemów diagnostycznych silników. Połączenie ich z czujnikami kontrolującymi warunki przewożenia ładunku, kąt wyprzedzenia zapłonu czy prędkość, pozwolą właścicielom firm przewozowych śledzić na bieżąco stan pojazdu i ładunku oraz pracę kierowcy. Firma Motorola ma zamiar wprowadzić do kabin pojazdów telefaxy, co umożliwi łatwe przekazywanie dokumentów przewozowych. Firma MapInfo Corp. oferuje program komputerowy, który scala informacje dotyczące położenia pojazdu z mapą samochodową USA korzystając z systemów GPS (Global Positioning Systems). Systemy te współpracują z nadajnikiem w samochodzie via łącze satelitarne. Położenie pojazdu - może to być samochód, ciężarówka czy pociąg - jest w czasie rzeczywistym pokazane na mapie wyświetlonej na monitorze komputera. Program RealTime MapInfo pozwoli, zdaniem twórców, optymalizować trasy dostaw dużych firm przewozowych i organizować dostawy dokładnie na czas w wymagających tego przedsiębiorstwach. Wszystkie tego typu udoskonalenia prowadzą do zarządzania przewozami podobnie jak kontroluje się dziś przeloty samolotowe. Firma Qualcomm sprzedała już ponad 17 tys. urządzeń do łączności satelitarnej po cenie 4500 USD sztuka. Należy przypuszczać, że powstaje obecnie duży rynek na tego typu systemy łączności i śledzenia, gdyż wielu właścicieli firm przewozowych jest zainteresowanych możliwościami, jakie przed nimi się otwierają. Nie są zachwyceni jedynie kierowcy pojazdów, gdyż tego typu przedsięwzięcia likwidują pewną niezależność i, co za tym idzie, atrakcyjność zawodu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200