Uniwersytet Motoroli

MOTOROLA, jeden z największych producentów sprzętu komunikacyjnego i elektroniki w Stanach Zjednoczonych (z rocznym obrotem w wysokości 10 miliardów dolarów) założyła własny uniwersytet.

MOTOROLA, jeden z największych producentów sprzętu komunikacyjnego i elektroniki w Stanach Zjednoczonych (z rocznym obrotem w wysokości 10 miliardów dolarów) założyła własny uniwersytet. W letnim numerze "Harvard Business Review" rektor tego uniwersytetu, Bill Wiggenhorn, przedstawił korzyści, jakie firmie daje jej własny uniwersytet. Kilka niezależnych testów pokazało, że inwestycje włożone w szkolenie pracowników zwracają się bardzo szybko. Jeden dolar wydany na szkolenie daje 30 dolarów dodatkowej produkcji (głównie dzięki eliminacji defektów). Motorola produkuje wyłącznie sprzęt hi-tech, stąd lepsze wykształcenie pracowników daje bezpośrednie korzyści finansowe. Ale, jak twierdzą specjaliści od zarządzania, decyzja Motoroli ma także inne znaczenie. Przemysł amerykański zaczyna naśladować przemysł japoński i myśli o trwałym przywiązaniu pracowników do firmy. Nie potwierdziły się obawy sceptyków, że lepiej wykształcony pracownik szukać będzie lepiej płatnej pracy poza firmą. Fluktuacja wśród pracowników objętych szkoleniem jest o 50% niższa niż w pozostałej grupie.

Motorola Uniwersity nie jest prawdziwym uniwersytetem, posiadającym prawo nadawania tytułów naukowych. Jest jednak poważnym przedsięwzięciem, Zatrudnia 200 pracowników w pełnym wymiarze i 400 osób na zlecenia. Z rocznym funduszem $70 mln UM oferuje tylko część kursów potrzebnych pracownikom Motoroli. W całości jednak nadzoruje ich wykształcenie na zasadach tutelage - za posiadane pieniądze wysyła wybranych pracowników na kursy organizowane przez akademickie uczelnie.

Najbardziej typową formą nauczania są kursy prowadzone w szkoleniowych laboratoriach komputerowych Motoroli w Chicago, Schaumgurg w Illinois (gdzie się mieści siedziba firmy) oraz w Phoenix w Arizonie. Laboratoria wyposażone są w stanowiska symulujące stanowiska pracy, stanowiska CAD/CAE oraz stanowiska programowania jednoramiennych robotów, powszechnie stosowanych w zakładach produkcyjnych Motoroli. Trening prowadzony przez tydzień w takim laboratorium wyrabia umiejętności, których normalnym trybem pracownik nabywał dopiero po ok. pół roku pracy przy swoim stanowisku.

Laboratoria Motoroli połączone są z satelitarnym systemem edukacyjnym Nova-NET, sponsorowanym przez University of Illinois. System Nova-NET oferuje programy od 3 klasy szkoły podstawowej do kursów podyplomowych w 150 rozmaitych przedmiotach. Pracownicy Motoroli korzystają z wybranych programów, a dodatkowo ich firma nadaje własne programy szkoleniowe wykorzystując komunikację satelitarną. Nova-NET działa na razie tylko na terenie USA. W przyszłości Motorola zamierza objąć swymi kursami wszystkich swych pracowników w 30 krajach na świecie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200