Cennikowy folklor

Lekceważyć klienta, zbywać go pseudofachową mową, której samemu się często nie rozumie, redagować cenniki mało czytelne albo sugerujące nieprawdę. Byle sprzedać to co się ma, komu się da. Jakże często jeszcze w ten sposób traktuje się potencjalnych nabywców nie tylko kartofli ale i sprzętu komputerowego.

Lekceważyć klienta, zbywać go pseudofachową mową, której samemu się często nie rozumie, redagować cenniki mało czytelne albo sugerujące nieprawdę. Byle sprzedać to co się ma, komu się da. Jakże często jeszcze w ten sposób traktuje się potencjalnych nabywców nie tylko kartofli ale i sprzętu komputerowego.

Oto jedna firma w swoich cennikach pisze, że "ceny nie uwzględniają cła i podatku obrotowego". Początkującym klientom radzę po takim zdaniu zaniechać dalszej lektury reklamówki. Propozycja oznacza bowiem przeważnie dokładnie to, że klient sam sobie będzie musiał nie tylko obliczyć cenę, ale najpewniej zrobić wiele innych rzeczy z nabytym sprzętem. Inny przykład: znana skądinąd spółka PROTECH pisze w nadtytule swojego ogłoszenia: "DZIŚ TANIEJ". Tymczasem wnikliwy czytelnik, dysponujący kopiami jej ogłoszeń z poprzednich dwóch tygodni, przeciera oczy ze zdumienia. Albowiem poza dopisanymi ręcznie dwoma cytowanymi słowami cennik jest dokładną kopią cenników, które widział wczoraj, przedwczoraj i pół miesiąca wstecz. Technika prosta, może się ktoś na nią nabierze i kupi. A kto do końca doczyta długie nudne szeregi liczb, z których interesują go dwie, może cztery. Oczywiście nikt lub prawie nikt.

W tym numerze, poza rubryką cenową z komputerami składanymi z podzespołów, na ogół tajwańskich, przedstawiamy cenniki owych podzespołów zdobyte u źródła. Ponadto krótkie, na razie tylko wyrywkowe zestawienie cen komputerów PC na rynku amerykańskim. Polecamy też rzucić okiem na wykres, w którym zestawiamy ruch cen komputerów PC AT 286/40MB/12MHz i PC AT 386/40MB/25MHz. Nożyce wyraźnie zwierają się.

Dziękujemy wszystkim, którzy zechcieli nam przesłać swoje cenniki. Polecamy się na przyszłość i apelujemy o stałość w nadsyłaniu informacji - możliwie kompletnej. Interesuje nas naprawdę wszystko, co się wiąże z komputerami, włącznie z urządzeniami telekomunikacyjnymi. Jeśli ceny Państwa długo nie ulegają zmianie, prosimy chociaż o krótką notatkę, że tak jest.

Przypominamy numer faxu (154495) redakcji w Warszawie, pod który można przesyłać cenniki. Nasz pełny adres: ComputerWorld 04-228, Warszawa, Tytoniowa 20. Nasz teleks: 824203 LAB PL. Jak zwykle obiecujemy niespodziankę tym osobom prywatnym, dzięki pomocy których będziemy mogli opublikować niedostępne nam dane.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200