Próby poczty pilotażowej

Wyobraźmy sobie, że cały kraj zostaje opleciony rozległą siecią połączeń poczty elektronicznej.

Wyobraźmy sobie, że cały kraj zostaje opleciony rozległą siecią połączeń poczty elektronicznej.

W każdej gminie czy mieście przesłanie pisma do wyższej czy niższej instancji zajmuje kilkanaście sekund! Wysłanie wielu jednobrzmiących zaleceń, czy komunikatów sprowadza się jedynie do opracowania odpowiedniego rozdzielnika. Nie- potrzebne jest żmudne powielanie, naklejanie znaczków. W odróżnieniu od poczty klasycznej anonimy są wykluczone. Każda informacja ma adres nadawcy. Wszystkie przesyłki mają charakter listu "poleconego" - do nadawcy bardzo szybko dochodzi informacja, że adresat ją otrzymał. Zachowana jest tajemnica korespondencji. Każde pismo trafia tam, gdzie powinno. W urzędzie, w którym istnieje komputerowa sieć lokalna, trafia ono bezwłocznie do odbiorcy. Na dodatek koszt przeciętnej przesyłki jest o kilkanaście razy tańszy od coraz częściej stosowanego przesyłania dokumentów przy użyciu faxu.

Ta upiorna dla biurokraty wizja jest całkiem bliska realizacji. Biuro ds.Informatyki przy Urzędzie Rady Ministrów jest jednym z współorganizatorów pilotażowego przedsięwzięcia, którego celem jest utworzenie w wybranych urzędach miejskich (załączamy listę tych miast) stanowisk obsługi poczty elektronicznej.

Spośród 47 miast wytypowano 26 (były to miasta, które najszybciej zareagowały na przedłożoną ofertę), które dostaną na warunkach darmowej (!) dzierżawy (umowa użyczenia) odpowiedni sprzęt i oprogramowanie. Zgodnie z rezultatem przetargu, który spośród kilkunastu konkurentów wygrał Soft-tronik, nie chodzi o byle jaką ofertę. W Urzędach miejskich zainstalowane będą komputery firmy Hewlett-Packard, wyposażone w środowisko Windows, drukarki laserowe, odpowiednie karty połączeń z instalacją Polpakowską i oprogramowanie zawierające wszystko to, co jest niezbędne we współczesnym urzędzie. Dostęp do urządzeń będą miały przeszkolone w tym celu (również nieodpłatnie - sprawę organizuje Biuro ds. Informatyki URM) osoby wytypowane przez urzędy miejskie.

Całe przedsięwzięcie, finansowane przez fundusz PHARE, zostało połączone z opracowaną przez poprzedni gabinet Reformą Administracji. Losy tej ostatniej są rozpatrywane przez nowy rząd. Ostatnie ustalenia podają termin 1 grudnia, jako czas kontynuacji całego przedsięwzięcia. Miejmy nadzieję, że do tej pory wszystkie sprawy techniczne będą już dopięte na ostatni guzik i że termin ukończenia realizacji tak ważnego dla administracji państwowej zadania, jakim jest pilotażowa poczta elektroniczna dla wybranych urzędów miejskich, nie ulegnie istotnym przesunięciom. Jak poinformowano nas w Biurze ds.Informatyki URM, docelowo, wliczając w to urzędy centralne, liczba stanowisk ogólnokrajowej poczty elektronicznej wyniesie w przyszłości 350 miejsc. Jest co pilotować.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200