Nie tylko dla dużych

Dostawcy systemów telefonii IP dla firm małych i średnich są przekonani, że sukces zapewni im integracja jak największej liczby funkcji w jednym urządzeniu.

Dostawcy systemów telefonii IP dla firm małych i średnich są przekonani, że sukces zapewni im integracja jak największej liczby funkcji w jednym urządzeniu.

Telefonia IP zyskuje stopniowo popularność. Decydują o tym dwa fakty: powszechność Ethernetu oraz bardzo dobra jakość głosu transmitowanego w sieciach IP. Wdrożenia systemów telefonii IP były dotychczas domeną dużych przedsiębiorstw - zwłaszcza tych mających wiele oddziałów terenowych. Wdrożenie telefonii IP zaczynają jednak rozważać firmy średnie, a nawet małe. Dostawcy dostrzegają ten trend i wprowadzają do swoich ofert produkty dla tego właśnie segmentu. Koncepcja rozwiązań dla małych i średnich firm polega na zaoferowaniu jednego urządzenia integrującego maksymalną liczbę funkcji, a co najmniej: routera internetowego, centralki telefonicznej i bramki do publicznej sieci telefonicznej, a czasami nawet przełącznika sieci LAN.

W ekspresowym tempie

W październiku ub.r. w ofercie Cisco Systems pojawiło się rozwiązanie dla małych i średnich firm - Call Manager Express (CME). "Oferowany przez nas system Call Manager Express to tak naprawdę aplikacja instalowana na systemie operacyjnym routera" - mówi Mirosław Szymczak, inżynier odpowiedzialny za telefonię IP w Cisco Poland. "Jest to podzbiór funkcji naszej platformy serwerowej Call Manager, przeznaczonej do budowy dużych systemów telefonii IP" - dodaje.

W rozwiązaniu Cisco wszystkie pliki konfiguracyjne są przechowywane na routerze, dzięki czemu nie trzeba korzystać z zewnętrznej bazy czy serwera. Call Manager Express obsługuje te same aparaty telefoniczne, które mogą współpracować z Call Manager. Możliwe jest też wyposażenie routera w kartę przełącznika LAN, która będzie doprowadzać zasilanie do aparatów bezpośrednio przez Ethernet. Po podłączeniu do sieci komputerowej telefon jest konfigurowany automatycznie, a zarządzanie aparatami odbywa się za pośrednictwem routera (narzędzia graficzne lub CLI). "Rozwiązanie jest proste w obsłudze. Nie trzeba być informatykiem, żeby np. do systemu dodać kolejnych użytkowników" - zapewnia Mirosław Szymczak.

Router może też zostać wyposażony w interfejs głosowy, realizujący funkcję bramki do publicznej sieci telefonicznej. Z kolei dołączenie modułu sprzętowego Unity Express pozwala uruchomić usługi poczty głosowej. Dodatkowo router może być wyposażony w interfejs WAN, obsługę VPN, pamięć flash (na której można zapisać np. muzykę odtwarzaną w chwili, gdy połączenie zostaje zawieszone).

Call Manager Express jest dostępny na platformach Cisco 1750, 1760, 2600XM, 2691 i 3700. Może obsłużyć do 120 telefonów. Przykładowo, maksymalną liczbę użytkowników można osiągnąć, wykorzystując router Cisco 3745. Minimalna oferowana liczba licencji wynosi 24. Taki system można uruchomić także na routerze 1751. "Oczywiście, liczba licencji nie jest na stałe przyporządkowana routerowi. Kupując model 3745, można do niego dokupić licencję dla 24 użytkowników" - mówi Mirosław Szymczak.

Firma deklaruje, że rozwiązanie działa już w kilku mniejszych firmach. Jej przedstawiciele przyznają jednak, że rynek na tego typu rozwiązania dopiero powstaje. Na razie Cisco prowadzi kampanię marketingową, organizuje szkolenia itp.

Koszt pojedynczej licencji Call Manager Express wynosi od 750 do 2,8 tys. USD (w zależności od liczby użytkowników). Cena Unity Express kształtuje się na poziomie 3 tys. USD.

Wszystko w jednym pudełku

System telefonii IP przeznaczony dla podobnej grupy odbiorców oferuje również Nortel Networks. Rozwiązanie Succession BCM (Business Communication Manager) to zintegrowane urządzenie łączące usługi transmisji danych oraz usługi telefoniczne - tradycyjne oraz oparte na IP. Oczywiście, Succession BCM można podłączać do publicznych sieci telefonicznych i transmisji danych.

"BCM to serwer komunikacyjny wyposażony w programowy router oraz dodatkowy moduł realizujący klasyczną telefonię TDM. Możliwe jest dołączanie linii cyfrowych i analogowych. Rdzeń systemu stanowią aplikacje" - tłumaczy Grzegorz Pieńkosz, odpowiedzialny za rozwiązania telefonii IP w Nortel Networks. Succession BCM może obsłużyć do 160 telefonów.

System Nortela współpracuje z telefonami IP, WLAN, DECT oraz cyfrowymi i analogowymi aparatami stacjonarnymi. Oferowane funkcje głosowe to m.in. system zapowiedzi, automatyczny operator, mostek konferencyjny, funkcje poczty głosowej oraz funkcje zintegrowanej komunikacji (unified messaging). W skład BCM wchodzą zintegrowana aplikacja Call Center, IVR, a także interfejs CTI.

Urządzenie ma wbudowany router z portami WAN, zaporę ogniową oraz funkcje szyfrowania i obsługę mechanizmów QoS (Quality of Service). Przy wykorzystaniu BCM można uruchomić usługi DHCP/DNS oraz translację adresów NAT/PAT.

Firma deklaruje, że w Polsce z systemu BCM korzysta trzech klientów. "Rozwiązanie jest przeznaczone dla małych i średnich firm, choć ze względu na modularną budowę można je dopasować praktycznie do każdych potrzeb" - przekonuje Grzegorz Pieńkosz. Nortel nie podaje dokładnych cen. Rozwiązanie dla 20-30 użytkowników kosztuje podobno kilka tysięcy dolarów.

Operatorzy wciąż ostrożni

Jak do telefonii IP odnoszą się operatorzy? "Nie iskrzy na styku, bo styk jest homologowany, musi działać" - żartują dostawcy. Choć z jednej strony telefonia IP ma przynosić oszczędności, dostawcy przekonują, że operatorzy nie stracą. Mogą zarabiać na oferowaniu usług transmisji danych. Ale przede wszystkim mogą także proponować kompleksowe usługi polegające na oferowaniu gotowych rozwiązań telefonii IP obejmujących zarządzanie centralą.

Podobne usługi operatorzy oferowali w przypadku dużych central tradycyjnych. W przypadku małych central ten model jednak się nie sprawdzał. Problemem była konieczność zarządzania centralą na miejscu u klienta. Tymczasem telefonia IP umożliwia zdalne zarządzanie - nawet w przypadku najmniejszych rozwiązań, co pozwala zredukować koszty. Dostawcy przekonują, że tak właśnie dzieje się na świecie - operatorzy oferują systemy tego typu wraz z aparatami telefonicznymi IP z własnym logotypem.

Telefonia IP stwarza także nowe możliwości operatorom sieci IP. Słynna włoska firma FastWeb oferuje dostęp do Internetu przez Ethernet, a także usługi transmisji danych, video on demand. Ponadto proponuje abonentom indywidualnym usługi telefonii IP. W Polsce firma DGT uruchomiła niedawno rozwiązanie telefonii IP na potrzeby operatorów kablowych (patrz str. 23). Obecnie w dwóch sieciach kablowych - we Włocławku i Nowym Sączu - podłączani są pierwsi klienci.

Skoro Telekomunikacja Polska oferuje klientom routery wraz z usługami zarządzania - rozumują dostawcy - to dlaczego nie mieliby zaoferować tego samego w przypadku systemów telefonii IP. To tylko rozszerzenie dotychczasowych usług, tak potrzebne operatorom w sytuacji, gdy najprostsze usługi telekomunikacyjne tanieją. Potwierdzeniem tego może być fakt, że pod koniec ub.r. Cisco Systems podpisało z Telekomunikacją Polską list intencyjny dotyczący strategicznej współpracy przy wdrażaniu nowych usług telekomunikacyjnych dla klientów instytucjonalnych oraz przedsiębiorstw średniej wielkości. Nowe usługi mają być oparte na sieciach Frame Relay.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200