Połączenie komputera z funkcjami telefonu

Windows Thelephony Application Programming Interface

Windows Thelephony Application Programming Interface

Początkowo mikrokomputer był indywidualnym narzędziem pracy, a podstawowymi wykorzystywanymi programami były arkusze kalkulacyjne i edytory tekstu. Z czasem nastąpił rozwój oprogramowania użytkowego - pojawiły się bazy danych, pakiety grafiki prezentacyjnej, programy zarządzające osobistymi zbiorami informacji lub wspomagające planowanie. Ważnym krokiem w rozwoju zastosowań mikrokomputerów było powstanie lokalnych sieci LAN (Local Area Network). Łączą one indywidualne stanowiska komputerowe w ramach wydziału lub grupy współpracujących ze sobą osób, pozwalając na znaczne ułatwienie wymiany informacji i wprowadzając jednocześnie nowy sposób komunikacji - pocztę elektroniczną.

Kolejny istotny krok w ewolucji zakresu zastosowań komputera osobistego to umożliwienie jego współpracy z tak podstawowym i powszechnie używanym urządzeniem służącym do wymiany informacji, jak telefon. Jednym z podstawowych problemów utrudniających tę współpracę był brak standardu, pozwalającego na prostą realizację przekazu informacji niezależnie od różnorodnych rozwiązań technicznych i protokołów transmisji wykorzystywanych w sieci telefonicznej.

Obecnie można mieć nadzieję, że problem ten zostanie rozwiązany. Intel Corp. wspólnie z Microsoft Corp. opracowały standard integracji urządzeń telefonicznych z komputerami osobistymi - Windows Telephony API (Application Programming Interface). Wszystkie produkowane w przyszłości urządzenia, które mają wpływ na współpracę pomiędzy komputerem a siecią telefoniczną powinny być zgodne z tą standardową specyfikacją. Istnieją duże szanse na to, że Windows Telephony API będzie przyjęty w praktyce, gdyż został zaakceptowany przez ok. 40 liczących się na rynku firm - producentów urządzeń telefonicznych, mikrokomputerów, urządzeń peryferyjnych, oprogramowania oraz rozwiązań sieciowych.

Co to jest Windows Telephony API?

Windows Telephony API jest interfejsem programowym, przeznaczonym dla użytkowników oraz producentów aplikacji pracujących na mikrokomputerach wykorzystujących system operacyjny Microsoft Windows. Jego podstawowym zadaniem jest zapewnienie łatwego dostępu do funkcji oferowanych przez urządzenia telekomunikacyjne niezależnie od ich typu, tzn. obsługa połączeń zarówno przez analogową publiczną sieć telefoniczną, cyfrową sieć z integracją usług ISDN (Integrated Service Digital Network), systemy telefonii komórkowej, jak i prywatne centrale telefoniczne PBX (Private Branch eXchange). Windows Telephony API umożliwi programom aplikacyjnym sterowanie podstawowymi funkcjami takimi jak: nawiązywanie i przerywanie połączeń telefonicznych, odpowiadanie na wywołania, a także funkcjami dodatkowymi, jak: zawieszanie połączenia, przekazywanie go w inne miejsce lub też realizacja połączeń telekonferencyjnych. Oprócz tego interfejs ten zapewnia dostęp do innych specyficznych funkcji oferowanych przez firmy świadczące usługi telekomunikacyjne oraz posiada wbudowaną możliwość wprowadzania nowych, obecnie nie istniejących funkcji. Jego dodatkową, bardzo istotną cechą jest niezależność od metody połączenia mikrokomputera z telefonem.

Windows Telephony API stanowi nowy element opracowywanego przez Microsoft otwartego systemu interfejsów programowych Microsoft WOSA (Windows Open Services Architecture). Podobnie jak w przypadku innych wcześniej opracowanych, interfejs Windows Telephony składa się z dwóch podstawowych elementów - interfejsu graficznego przeznaczonego do komunikacji z użytkownikiem (front-end Windows Telephony API) oraz programu przystosowanego do obsługi konkretnych urządzeń, przygotowanego przez/lub na zlecenie ich producenta (back-end Windows Telephony SPI - Service Provider Interface).

Co oferuje Windows Telephony API

Graficzny interfejs użytkownika z fukcjami telefonu, ułatwia dostęp do usług telekomunikacyjnych. Użytkownik nie musi pamiętać zestawów komend pozwalających na wykonanie bardziej skomplikowanych operacji, np. w celu uruchomienia telekonferencji wystarczy wskazać nazwiska jej uczestników.

Zarządzanie informacjami osobistymi (Personal Communication Management) - funkcja pozwalająca na automatyczne sterowanie napływającymi informacjami, np. użytkownik może zażądać, aby określone połączenia telefoniczne były natychmiast łączone z numerami aparatów znajdującymi się w miejscach, w których planuje przebywać, zapewniając sobie tym samym otrzymanie szczególnie ważnych lub pilnych informacji.

Akustyczne wejście/wyjście (Voice Input/Output) umożliwia wykorzystanie podłączonego do komputera aparatu telefonicznego jako urządzenia akustycznego. Pozwala to użytkownikowi na dodanie lub wysłuchanie komentarza do obrazu wyświetlanego na ekranie monitora.

Dostęp do sieci telefonicznej (Telephone Network Access) pozwala na zwiększenie użyteczności i efektywności istniejących aplikacji, np. program typu notes będzie mógł nie tylko wyszukiwać pożądany numer telefoniczny, ale także nawiązywać z nim połączenie.

Zintegrowany system informacyjny (Integrated Messaging), to nowa możliwość połączenia różnych funkcji telekomunikacyjnych. Obecnie, informacje napływające przez telefon, pocztę elektroniczną oraz fax są odbierane niezależnie i wymagają obsługi trzech różnych rodzajów urządzeń oddzielnie. Windows Telephony pozwala na połączenie wszystkich trzech kanałów w jeden, oferując dodatkowo możliwość bardziej efektywnego, niesekwencyjnego dostępu do informacji przekazanych przez telefon i zapamiętanych w systemie.

Multimedialne narady (Integrated Meetings) to jedna z najbardziej atrakcyjnych, nowych możliwości związanych z integracją komputera i telefonu. Połączenie informacji wizualnych z akustycznymi znacznie wzbogaca możliwości interakcyjnych narad, osób przebywających w geograficznie odległych miejscach. Na przykład dwóch lub więcej inżynierów może, wykorzystując połączenie telefoniczne, przedyskutować nowy projekt płytki drukowanej, której schemat jest jednocześnie wyświetlany na monitorach ich komputerów. Każdy z nich ma możliwość wskazywania i zaznaczania interesujących fragmentów schematu z jednoczesnym ciągłym kontaktem głosowym. Wykorzystanie szerokopasmowych sieci telekomunikacyjnych pozwala dodatkowo na transmisję obrazów wideo.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200