Szkolenie pracowników banku
- Computerworld,
- 16.08.1993
Aby wybrać odpowiedni komputerowy system bankowy i efektywnie go stosować wszyscy pracownicy banku powinni być odpowiednio przeszkoleni. Szkolenia należy podzielić na dwa etapy:
Aby wybrać odpowiedni komputerowy system bankowy i efektywnie go stosować wszyscy pracownicy banku powinni być odpowiednio przeszkoleni. Szkolenia należy podzielić na dwa etapy:
(a) przed wyborem systemu
(b) po wyborze systemu i w trakcie jego wdrażania.
(a) Dla banku podstawowe znaczenie ma informacja, jej zakres, zasięg, zawartość i przepływ. Ustalenie jakie informacje są potrzebne do wydajnego i celowego funkcjonowania banku wymaga specyficznej wiedzy oraz umiejętności. Kierowanie i tworzenie określonej strategii informacji danego banku, a także ocena komputerowych systemów bankowych pod kątem dostarczania informacji wymaga podejścia projektowego. Najczęściej bank nie dysponuje dostatecznym rozeznaniem i doświadczeniem o metodach planowania informacji oraz kierowania projektem. Dlatego też w początkowej fazie tworzenia strategii informatyzacji banku członkowie grupy projektowej oraz przedstawiciele kierownictwa banku powinni być przeszkoleni w zakresie metod planowania przepływu informacji i kierowania tego typu projektami. Po przeszkoleniu i w fazie wyboru systemu pracownicy ci mogą być instruktorami na wewnętrznych kursach w banku.
(b) Szkolenia po wyborze systemu i w trakcie jego wdrażania powinny być przeprowadzane z dwojakiego punktu widzenia:
- od strony informatycznej: dokładne przeszkolenie w zakresie narzędzi informatycznych wybranego systemu
- od strony użytkowej: dokładne przeszkolenie administratorów baz danych (informatyków-bankowców) w zakresie budowy systemu, jego konserwacji i utrzymania, a także przeszkolenie użytkowników (pracowników banku) w zakresie obsługi poszczególnych modułów i funkcji systemu.
Szkolenia, o których mowa powinny być prowadzone z pełną dokumentacją, czy to techniczno-projektową czy użytkową. Przyszły użytkownik musi mieć możliwość sprawdzenia działania systemu w maksymalnie dużej liczbie wypadków, szczególnie tych krytycznych związanych z obsługą klienta i zamknięciem dnia pracy banku (następnie dekady, miesiąca, kwartału oraz roku). Firma, której system ma być w banku wdrożony musi zapewnić szkolenia podane w podpunkcie (b). Powinno to być zagwarantowane umową i na to kierownictwo banku musi zwrócić szczególną uwagę.
Zbigniew Dziarnowski, Elżbieta Kopycka, Anna Łącka i Władysława Strzelecka. Autorzy są pracownikami polskich banków. Mieszkają w Warszawie.