VoIP dla telepracowników
- Paweł Szczepaniak,
- 01.03.2004
Telefonia IP daje nowe możliwości pracownikom mobilnym i rewolucjonizuje sposób, w jaki telepracownicy łączą się i współpracują z macierzystym biurem. W teście porównano przydatne w telepracy produkty VoIP takich firm, jak Alcatel, Avaya, Cisco, Mitel Networks oraz Nortel. Oprócz cen zestawione produkty różnią się funkcjonalnością, zakresem oferowanego bezpieczeństwa i jakością komunikacji głosowej.
Telefonia IP daje nowe możliwości pracownikom mobilnym i rewolucjonizuje sposób, w jaki telepracownicy łączą się i współpracują z macierzystym biurem. W teście porównano przydatne w telepracy produkty VoIP takich firm, jak Alcatel, Avaya, Cisco, Mitel Networks oraz Nortel. Oprócz cen zestawione produkty różnią się funkcjonalnością, zakresem oferowanego bezpieczeństwa i jakością komunikacji głosowej.
Zwycięzcą testu okazaŁ się Nortel z opartą na protokole SIP platformą komunikacyjną IP PBX - MCS 5100. Produkt Nortela uzyskał wysokie oceny za możliwości w zakresie współpracy, w tym wideokonferencji, instant messaging oraz web co-browsing.
Nieźle wypadły również Avaya i Mitel. Chociaż produkty tych firm nie są wyposażone w tak bogate oprogramowanie jak Nortel, to Avaya wyróżnia się dużymi możliwościami w zakresie przekierowywania połączeń (call routing) i funkcjami zapewniającymi mobilność. Oprogramowanie firmy Mitel wyróżniało się natomiast dużymi możliwościami obsługi połączeń. Wysokie noty za przekierowywanie połączeń uzyskało też rozwiązanie firmy Cisco.
Sprawdzian możliwości proponowanych zestawów uwzględniał przede wszystkim:
- funkcje telefoniczne i współpracy;
- wydajność i jakość połączeń telefonów sprzętowych i programowych;
- konfigurację, integrację komponentów, ustawianie i monitorowanie połączeń telepracowników;
- funkcje zapewniające poufność transmisji telepracowników.
Bogata funkcjonalność
Które funkcje są istotne dla telepracownika? Zdecydowano, że wszystkie, które podnoszą produktywność zdalnie pracujących i ułatwiają współpracę z innymi pracownikami. Rozwiązanie Nortela - Multimedia PC Client, ze zintegrowanym komponentem nazwanym Personal Agent, sprawdza się na obu polach. Dobrze pomyślane i dopracowane są funkcje podnoszące dostępność - informacje w czasie rzeczywistym o statusie grupy roboczej albo oddziału są propagowane do innych użytkowników. Wśród innych pożytecznych funkcji jest call routing, pozwalający na zdefiniowanie różnych sposobów kierowania połączeń - dla osoby dzwoniącej, wideokonferującej, łączącej się przez IM.
Rozwiązania zawarte w kosztującym 150 USD Mobility Package firmy Avaya to m.in. soft phone oraz przekierowywanie połączeń na telefony stacjonarne lub komórkowe telepracowników. Są również instant messaging i unikalna funkcja pozwalająca na wygodne wybieranie w soft phone numerów telefonicznych znajdujących się na stronach internetowych - poprzez ich kliknięcie. Inne dopracowane szczegóły to audiokonferencje dla sześciu osób oraz integracja aplikacji Avaya z Microsoft Outlook.
Oprogramowanie Mitel Small Assistant oferuje trochę skromniejszy zestaw funkcji, ale są one w kolejnych wersjach stale uzupełniane. Duże wrażenie robią call routing, rejestracja połączeń, click-on dialing oraz dynamiczne audiokonferencje, w których może uczestniczyć nawet do ośmiu rozmówców. Lista bliskich współpracowników (Quick List) pozwala na importowanie kontaktów z MS Outlook. Software jest przejrzyście zorganizowany, intuicyjny i łatwy w przystosowywaniu do konkretnych potrzeb.
Alcatel zapowiada wprowadzenie niebawem wielu aplikacji do messagingu i współpracy. W testowanym rozwiązaniu - OmniTouch My Phone - najciekawsze funkcje dotyczą ścisłego powiązania programowego telefonu IP z połączeniami PSTN i komórkowymi. Warta odnotowania jest też możliwość przełączenia rozmowy z sieci IP na PSTN lub komórkową, jeśli jakość połączenia znacząco się obniży.
Wydajność VoIP
Ze względu na to, że testy zostały przeprowadzone z użyciem standardowych kodeków i tuneli VPN, wykorzystanie pasma było podobne w całej stawce. Dla przykładu, pojedyncza rozmowa kompresowana typowym kodekiem G.711 wymagała (z uwzględnieniem narzutu wprowadzanego przez tunel VPN) pasma ok. 105 kb/s w obu kierunkach. Przy kompresji kodekiem G.729 wystarczyło ok. 46 kb/s.
Wyjątkiem był telefon IP firmy Mitel, który w wersji sprzętowej nie pozwala na tunelowanie ruchu RTP przez VPN. Ruch VoIP jest uwierzytelniany, a pakiety RTP szyfrowane przez firmowe mechanizmy - bez "narzutu" VPN, który może zabierać ok. 20% pasma.
Jakość głosu różniła się znacznie w zależności od rozwiązania. Tańszy telefon firmy Avaya, model 4602 w cenie 195 USD, zapewniał słabą lub wystarczającą jakość przy kompresji kodekiem G.729. W przypadku modelu 4620 tej samej firmy, który kosztuje ponad dwa razy więcej, z tym samym kodekiem można osiągnąć dobrą jakość. Firma twierdzi, że wynika to z różnej implementacji algorytmów kodowania głosu, co raczej nie powinno mieć miejsca w przypadku telefonów tego samego producenta.
Jakość połączeń w przypadku telefonów programowych była generalnie gorsza niż w przypadku urządzeń. Średniej klasy zestaw słuchawkowy, którego użyto do testów, bez wątpienia miał wpływ na jakość rozmów. Jeśli więc wystarczy na to środków, warto stosować sprzętowe telefony.