Zamówienia od nowa

2 marca br. wchodzi w życie znowelizowana ustawa Prawo zamówień publicznych.

2 marca br. wchodzi w życie znowelizowana ustawa Prawo zamówień publicznych.

Najważniejsze zmiany, jakie wprowadza, dotyczą zniesienia preferencji krajowych (pozwalały uzyskać 20-proc. przewagę punktową polskim firmom) oraz wprowadzenia nowego trybu udzielania zamówienia publicznego - aukcji elektronicznej. Mają być też zwiększone kompetencje kontrolne prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Nowelizacja była konieczna, aby Polska mogła nadal korzystać z funduszy unijnych.

Na siedem sposobów

Ustawa wprowadza siedem trybów postępowań o zamówienia publiczne: przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, negocjacje bez ogłoszenia, zamówienie z wolnej ręki, zapytanie o cenę i aukcję elektroniczną. Ten ostatni tryb siłą rzeczy ma charakter nowatorski w polskim prawie. Po raz pierwszy będzie możliwe prowadzenie przetargu z wykorzystaniem strony internetowej, na której wykonawcy składają korzystniejsze oferty, podlegające automatycznej klasyfikacji. Zamawiający może udzielić zamówienia w tym trybie, jeżeli jego przedmiotem "są dostawy powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 60 tys. euro". Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji postulowała, aby aukcje mogły się odbywać także powyżej tej kwoty, ale Włodzimierz Dzierżanowski, wiceprezes UZP, przekonał posłów, że "na razie trzeba sprawdzić w praktyce ten tryb i dopiero później rozszerzać jego zakres".

Instytucja publiczna, która zdecyduje się na aukcję elektroniczną, musi określić w ogłoszeniu m.in. sposób postępowania w toku aukcji elektronicznej, szczególnie zdefiniować minimalne wysokości, o jakie może być zmieniona oferta, oraz liczbę etapów aukcji i czas jej trwania.

Jedną z pierwszych aukcji elektronicznych - jeszcze przed wprowadzeniem w życie ustawy Prawo o zamówieniach publicznych - przeprowadził, za pośrednictwem serwisu Marketplanet Urząd Miejski w Szczecinie. Zdaniem przedstawicieli właściciela serwisu urząd zaoszczędził na aukcjach ok. 15 tys. zł, średnia wartość oszczędności wyniosła 35%. Podczas przetargów 13 dostawców przedstawiło blisko 200 ofert cenowych. Przedmiotem licytacji był zakup czarno-białej kopiarki cyfrowej na potrzeby wydziału obsługi urzędu oraz taśm do streamera o pojemności 100 GB. Aukcje trwały 85 min.

Do elektronicznej obsługi zamówień publicznych przygotowała się również Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. PWPW zakończyła wdrożenie rozwiązań SAP.

Cena i jakość

W dyskusji nad nową ustawą - również na łamach Computerworld - najczęściej stawiano pytanie, czy cena musi być podstawowym kryterium wyboru oferty. Taki wymóg pozostaje, ale zrównoważony precyzyjnym zapisem (art. 91 ust. 1), że "kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis, wpływ sposobu wykonania zamówienia na rynek pracy w miejscu wykonywania zamówienia oraz termin wykonywania zamówienia".

Konkurencja międzynarodowa

Jednym z pierwszych przykładów spotkania w przetargu publicznym polskich i unijnych firm jest projekt budowy systemu wspomagającego ochronę polskiej granicy wschodniej. Przetarg - finansowany ze środków unijnych - został ogłoszony przez Straż Graniczną. Na pierwszym i drugim miejscu znalazły się wprawdzie oferty firm polskich - Hitt (oferta odrzucona ze względów formalnych) i Ster-Projekt. Jako trzecią pod względem jakości oceniono jednak propozycję niemiecko-brytyjskiego konsorcjum Atlas. Być może to ona właśnie będzie informatyzować Straż Graniczną.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200