Dylematy wokół Domino

Wprowadzenie przez IBM linii produktów Lotus Workplace zmusza partnerów wdrażających dotychczas Lotus Notes Domino do przemyślenia strategii.

Wprowadzenie przez IBM linii produktów Lotus Workplace zmusza partnerów wdrażających dotychczas Lotus Notes Domino do przemyślenia strategii.

Ubiegłoroczna zapowiedź pojawienia się nowej linii produktów wspomagających pracę grupową Lotus Workplace, które z czasem miały zastąpić Lotus Notes Domino, wywołały prawdziwą burzę wśród użytkowników i partnerów firmy. Kierownictwo IBM wyjaśniło nieporozumienia i zapewniło, że IBM będzie dalej rozwijał Lotus Notes Domino co najmniej do wersji 8.0, która ma się ukazać pod koniec 2005 r. Kilka tygodni temu odbyła się premiera wersji 6.5.1.

Zapewnienia te nie zmieniają faktu, iż w ofercie produktów IBM do wspomagania komunikacji i pracy grupowej - gdzie przez lata niepodzielnie królował Lotus Notes Domino - pojawiło się nowe rozwiązanie, częściowo komplementarne, częściowo stanowiące konkurencję dla Lotus Notes Domino. Przedstawiciele IBM podkreślają wprawdzie, że wraz z pojawieniem się Lotus Workplace partnerzy biznesowi poszerzają ofertę i zyskują większą otwartość produktów, jednak z punktu widzenia firm współpracujących z IBM w zakresie sprzedaży produktów do pracy grupowej (Lotus Notes Domino, Lotus Sametime i Lotus Quickplace) może to oznaczać jedno: konieczność zastanowienia się nad dalszą strategią działania.

"Lotus Workplace oznacza zmianę sposobu patrzenia na zarządzanie sposobem komunikacji i zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie z opartej na dokumentach na filozofię opartą na portalu, co oznacza możliwość dynamicznego dostępu do potrzebnych w danej chwili informacji" - mówi Bożena Skibicka, prezes firmy MIS. To zmusza firmy partnerskie do budowy nowych kompetencji biznesowych z pogranicza zarządzania wiedzą i konsultingu. Część z nich tego typu kompetencje już posiadła. Pozostali - głównie te firmy, które nie skupiały się zbytnio na implementacji rozwiązań Domino - muszą je dopiero zbudować.

Domino, Workplace czy Domino i Workplace

Chociaż nowe produkty z linii Lotus Workplace nie stanowią bezpośredniej konkurencji dla środowiska Lotus Domino - przynajmniej, jeśli chodzi o możliwość tworzenia aplikacji - pojawienie się nowego produktu stanowi okazję do przyjrzenia się i ponownego zdefiniowania oferty przez dotychczasowych partnerów IBM. Mają oni do wyboru kilka rozwiązań. Już dziś mogą się zainteresować nowymi produktami z linii Lotus Workplace, zainwestować czas i środki w ich poznanie i dopasowanie do nich nowej oferty. Zdobycie się na ten dość duży wysiłek - zwłaszcza z punktu widzenia niewielkich spółek, a takie stanowią większość partnerów IBM w zakresie oprogramowania Lotus Notes Domino - jest dość ryzykowne.

Ryzyko wynika przede wszystkim z niewiadomej, jaką jest popyt na nowy produkt, a także z faktu wejścia na nowy rynek dużych przedsiębiorstw, gdyż właśnie one będą najbardziej zainteresowane wdrożeniem narzędzi umożliwiających szybki dostęp do systemów wewnętrznych. Wiąże się również z koniecznością konkurowania z największymi dostawcami rozwiązań do budowy portali korporacyjnych. A na ten rynek łakomie patrzą najwięksi integratorzy.

Partnerzy IBM mogą również zdecydować się na dalsze rozwijanie aplikacji opartych na Lotus Notes Domino. Mają już opracowane produkty, znają rynek. Skupiając się na dotychczasowych rozwiązaniach, mają szansę na stabilny, choć niezbyt dynamiczny rozwój, korzystając z dotychczasowej bazy klientów. Ryzykują niewiele. Najwyżej to, że w przyszłości IBM zdecyduje się na promowanie rozwiązań Lotus Workplace kosztem Lotus Notes Domino.

Rozwój z Javą

Można założyć, że rozwiązaniami Lotus Workplace najszybciej zainteresują się w Polsce najwięksi partnerzy IBM Software Group, tacy jak MIS czy Ster-Projekt oraz firmy, które wcześniej interesowały się produktami z linii WebSphere, np. poznańska Epacta. Na razie wszyscy zachowują ostrożność. "Pojawienie się nowych produktów to duży krok naprzód. Pokazujemy już naszym klientom korzyści wynikające z nowego sposobu pracy. Na razie jednak głównym problemem jest brak polskiej wersji" - wyjaśnia Bożena Skibicka.

Partnerzy dziś są skupieni przede wszystkim na rozwoju dotychczasowych aplikacji. Równocześnie rozszerzają zespoły kompetencyjne m.in. o programistów w Javie. Tak postępuje np. poznański Unicorn. "Dzięki temu będziemy mogli harmonijnie przejść na nowe produkty IBM" - mówi Grzegorz Pawlak, prezes Unicorn.

Inne firmy dopasowują już rozwiązania do nowych kierunków wytyczanych przez IBM, tworząc portale oparte na Lotus Notes Domino i Javie, jak białostocki T-Matic Grupa Computer Plus, czy aplikacje dostępne w modelu ASP - warszawski Enter Net.

Z Lotus Notes Domino nikt na razie nie zamierza rezygnować. Zwłaszcza że zmiany, które mają być wprowadzone w wersji 7.0, pozwolą na pełne wykorzystanie możliwości bazy danych DB2.

To zaś powinno uczynić Lotus Notes Domino produktem bardziej konkurencyjnym.

Nowa platforma

Nowe produkty IBM, takie jak Lotus Workplace Messaging, Lotus Workplace Web Content Management, Lotus Workplace Team Collaboration i Lotus Workplace Collaborative Learning, z technologicznego punktu widzenia niewiele mają wspólnego z Lotus Notes Domino. Niektóre z nich, np. Lotus Workplace Team Collaboration, stanowią kontynuację innych serii produktów znajdujących się w ofercie IBM Software Group (w tym przypadku Lotus Quickplace). Większość rozwiązań Lotus Workplace oparto na serwerze aplikacyjnym WebSphere, bazie danych DB2 i standardach J2EE. "Produkty z tej serii pozwalają na dostarczenie klientom spójnej platformy komunikacyjnej i pracy grupowej, która zastępuje część funkcjonalności produktów będących do tej pory w naszej ofercie obok Lotus Notes Domino" - mówi Łukasz Sadalski z IBM Software Group.

W skład nowego pakietu IBM wchodzą: uproszczony program pocztowy Lotus Workplace Messaging, system do korzystania ze szkoleń elektronicznych Lotus Workplace Collaborative Learning, aplikacja umożliwiająca automatyczne uzupełnianie witryn intranetowych Lotus Workplace Web Content Management, a także aplikacji zbudowanych z wykorzystaniem Lotus Notes Domino.

Uzupełnieniem tej linii jest oprogramowanie klienckie Lotus Workplace, umożliwiające m.in. korzystanie z poszczególnych funkcji w trybie offline. To rozwiązanie przede wszystkim dla dużych firm, które np. ze względów bezpieczeństwa nie są zainteresowane dostępem do portalu za pomocą przeglądarki. Może okazać się przydatne wszędzie tam, gdzie pracownicy dużo podróżują. Klient Lotus Workplace pozwala np. na uzupełnienie swojej wiedzy bądź dokończenie prac projektowych bez konieczności dostępu do sieci.

Produkty z linii Lotus Workplace stanowią w pełni zintegrowane rozwiązanie do komunikacji i współpracy pomiędzy pracownikami. Umożliwiają udostępnienie części funkcji partnerom zewnętrznym. "Dajemy każdemu możliwość wyboru najbardziej przydatnych fragmentów platformy i dopasowania wyglądu portalu do indywidualnych preferencji" - mówią przedstawiciele IBM. Poszczególne elementy pakietu są już spolonizowane.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200