Jedyny broker w Polsce

Korzystanie z potencjału światowych baz danych nie jest proste. Pośredników między klientem a informacją nazywa się brokerami informacji. Na świecie jest to popularne i intratne zajęcie. W Polsce mamy dotąd tylko jednego brokera baz danych.

Korzystanie z potencjału światowych baz danych nie jest proste. Pośredników między klientem a informacją nazywa się brokerami informacji. Na świecie jest to popularne i intratne zajęcie. W Polsce mamy dotąd tylko jednego brokera baz danych.

Centrum Wyszukiwania Informacji Profesjonalnej

Włodzimierz Gogołek, z wykształcenia informatyk i pedagog, kierownik Katedry Informatyki w Wyższej Szkole Inżynierskiej w Radomiu, jest założycielem i szefuje firmie World Information Products (WIP) lub bardziej po polsku - Centrum Wyszukiwania Informacji Profesjonalnej.

Czym się zajmuje broker?

Zakres działań firmy jest rozległy. Po pierwsze oferuje pomoc w korzystaniu z setek baz danych o światowym zasięgu, aktualizowanych codziennie przez tysiące profesjonalistów na wszystkich kontynentach. Udziela precyzyjnej i aktualnej informacji niemal na każdy temat. Biznes światowy, poszukiwane wyroby, usługi, surowce, deficytowe leki, przegląd patentów lub wyszukiwanie określonej informacji z dowolnej dziedziny nauki w kilkudziesięciu tysiącach periodyków. Źródłem tych informacji są głównie setki baz danych największego serwisu informacyjnego świata - DIALOG, którego firma jest wyłącznym przedstawicielem na Polskę.

Po drugie, WIP pomaga także zainteresowanym instytucjom w instalowaniu terminali światowych serwisów informacyjnych. Szkoli w tym zakresie kadrę użytkownika. Jednocześnie ułatwia dostęp do literatury oraz pośredniczy w zakupie baz na CD-ROM.

Poza tym zapewnia ekspresowe usługi brokerskie, poczynając od lokalizowania potencjalnych odbiorców wskazanej produkcji lub usług, wyszukiwania usługodawców lub producentów wskazanych towarów, a kończąc na analizie aktualnych ofert producentów, weryfikowaniu wskazanych firm w dowolnym kraju świata oraz przeglądowych raportach tematycznych, będących w zasadzie usługami consultingowymi.

Jednym z istotniejszych obszarów działalności jest organizacja konferencji i seminariów dotyczących nowoczesnych technologii korzystania z informacji. Przykładem jest współorganizowana przez WIP Międzynarodowa Konferencja i Wystawa EuroInfo '93.

Firma zatrudnia 5 osób, z których 3 zajmują się analizą zleceń i wyborem optymalnych (i najtańszych) strategii poszukiwania. Jedna z osób zajmuje się wyłącznie analizą dostępnych w bazie informacji, próbując skojarzyć je z tymi, którzy mogą ich potrzebować.

Informacje, jakie można uzyskać, przy pomocy brokera, często są zadziwiające. Można sprawdzić sytuację finansową firmy do 10 lat wstecz i dowiedzieć się w ten sposób, czy jest wiarygodnym partnerem, czy też nie.

Jeden z klientów WIP-u kupił rewelacyjny hak do samochodu i chciał się dowiedzieć, kto go wyprodukował. Nazwę firmy i jej adres ustalono na podstawie jednego słowa widniejącego na haku, które jak się okazało, było częścią nazwy firmy.

Ostatnio, podczas pobytu w Polsce Margaret Thatcher, został przez nią zaproszony na obiad premier Goryszewski. Nie będąc przygotowany do rozmowy zwrócił się z prośbą, poprzez Business Center Club, do Ambasady Brytyjskiej o przedstawienie zakresu spraw, którymi interesuje się była premier Wielkiej Brytanii. Gdy ambasada odmówiła, jako przyczynę podając brak informacji, jedyną nadzieją został WIP, który poprzez Dialog uzyskał na jej temat 45(!) stron

wydruków tylko z 1993 r.

World Trade Center

WIP jest także jednym z użytkowników World Trade Center - największej na świecie skomputeryzowanej bazy danych typu "kupić -sprzedać" (jej przedstawicielem na Polskę jest spółka joint-venture WTC POLAND w Gdyni, ale jak na razie, nie może korzystać z WTC w trybie on-line). Baza zawiera wyłącznie aktualne oferty, gdyż dane, z całego świata, zamieszczane są na 2 tygodnie, a zgłoszenie danych do bazy, jak i uzyskanie informacji jest płatne. Wydawałoby się, że drzwi na ul. Klonowej w Warszawie, gdzie od niedawna mieści się siedziba WIP-u, nie powinny się wobec tego zamykać. Dlaczego tak nie jest - odsyłam zainteresowanych do CW 25/93.

Ostatnio np. Zakładom Włókienniczym w Łodzi zabrakło surowca, o nazwie praksylena, do produkcji nici. Poprzedni dostawca wycofał się w ostatniej chwili i zakłady stały pod groźbą przestoju. Po zgłoszeniu oferty do WTC następnego dnia przyszły dziesiątki odpowiedzi z całego świata, oferujące niezbędny surowiec.

Jednocześnie każda z firm może zgłosić do bazy użytkowników WTC dane również o sobie. Jednak, jak osobiście sprawdziłem, tylko 6 firm (!) deklaruje w swoim opisie współpracę z Polską, przy czym jedyną polską jest WIP. Polskie firmy wiedzą oczywiście o istnieniu WTC, ale prędzej przedstawiciel firmy (szczególnie państwowej) pojedzie w

delegację do Paryża, aby skorzystać "tanio" z usług WTC bezpośrednio, niż zapłacić brokerowi za zdobycie informacji.

Wołanie na puszczy

WIP próbuje różnych form promocji, jednak bez specjalnych efektów. Słuchacze chętnie biorą udział w pokazach, kiwają głowami, wykazują ogromne zainteresowanie i... na tym się kończy. Użytkowników DIALOG-u w Polsce można policzyć na palcach obu rąk (Administracja Senatu, WSI Radom, Business Center Club, Business Foundation, Biuro Consultingowe, COMPASS POLAND, 2 prywatne spółki). Liczba zleceń brokerskich nie przekracza 20 miesięcznie, a i tak zdarza się, że firmy zamawiają usługę, a później jej nie odbierają, mimo, że WIP, realizując ją, poniósł określone straty.

Ceny

Wyszukanie w DIALOG-u firmy określonej branży kosztuje u brokera od 4 do 10 USD za jeden adres, w zależności od złożoności zapytania. Wydruk pełnego tekstu artykułu na określony temat - od 3 do 9 USD. Weryfikacja firmy zachodniej (adres, personalia, zakres produkcji oraz informacje finansowe za ostatnie 3 lata) - od 100 do 300 USD. Branżowe raporty (25 stron maszynopisu plus materiały źródłowe dotyczące przedmiotu: ostatnie publikacje, raporty ekspertów, wielkość obrotu towarowego w ostatnich 20 dniach) - od 100 do 300 USD. Duże raporty mogą kosztować kilka tysięcy USD (ostatnio WIP opracował dla PAIZ raport na temat obrazu Polski w prasie światowej).

Włożenie informacji (zapytania) do WTC (np. "Producent mebli stylowych poszukuje odbiorcy" - długość tekstu do 800 znaków) kosztuje 120 USD. Uzyskanie informacji kosztuje 15 USD za pierwszy adres i po 10 USD za każdy następny.

Z powodu licznych nadużyć na większość usług obowiązuje 50% przedpłata. Do największych dłużników firmy należą sp. z o.o. ATIV z Wrocławia (poszukiwali partnera do joint-venture - wartość usługi - 1000 USD) oraz TADMAR z Opola (w styczniu wzięli udział w przeszkoleniu z użytkowania DIALOG-u - wartość usługi - 600 USD). Często klienci wnoszą wstępną przedpłatę lub przesyłają faxem kopię wpłaty, co pozwala przyjmować zlecenia na telefon do natychmiastowego wykonania.

Centrum Wyszukiwania Informacji Profesjonalnej ul. Klonowa 18, 00-591 Warszawa, tel./fax 48 88 08

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200