Targi: marginalizacja

Po rocznej przerwie Targi Komputer Expo wróciły do warszawskiego Pałacu Kultury i Nauki. Podczas XIX edycji targów na 70 (150 w ub.r.) - w większości miniaturowych stoiskach - wystawcy zaprezentowali produkty i rozwiązania 150 firm.

Po rocznej przerwie Targi Komputer Expo wróciły do warszawskiego Pałacu Kultury i Nauki. Podczas XIX edycji targów na 70 (150 w ub.r.) - w większości miniaturowych stoiskach - wystawcy zaprezentowali produkty i rozwiązania 150 firm.

Brak zainteresowania

Jeśli odliczyć stoiska wydawnictw, uczelni i różnego rodzaju instytucji, liczba firm prezentujących na Komputer Expo 2004 sprzęt, oprogramowanie lub usługi nie przekroczyła 50. Tak małej powierzchni targi Komputer Expo nie zajmowały jeszcze nigdy w swojej historii. Na targową promocję nie zdecydował się żaden z potentatów rynku IT, zarówno firm zachodnich, jak i lokalnych. Zrezygnowali nawet czołowi dystrybutorzy, którzy dotychczas prezentowali ofertę na ogromnych, piętrowych stoiskach.

Trudno było znaleźć nowości sprzętowe lub programowe. Najliczniej reprezentowaną była grupa firm oferujących tzw. alternatywne materiały eksploatacyjne do drukarek atramentowych i laserowych.

Nowy pakiet biurowy

Targi: marginalizacja

Nawet firmy takie, jak Intel, wykupiły na Komputer Expo miniaturowe stoiska.

Wyjątkiem było stoisko firmy Open Office Polska, która prezentowała trzecią wersję swojego pakietu biurowego. OpenOffice 3.0 jest dostępny w sprzedaży od początku roku. Oparto go na otwartych standardach OpenOffice.org. Po raz pierwszy pojawiła się wersja dla systemu Mac OS X. Wcześniej firma wspierała jedynie rozwiązania dla Linuxa i Windows. Jedną z ważniejszych nowości w trzeciej wersji pakietu jest dodanie własnej bazy danych Kexi. Do wersji 3.0 dołączono także przeglądarkę internetową Netscape i program pocztowy. Pakiet otwiera i zapisuje pliki w ponad 90 formatach, w tym także Microsoft Office. W arkuszu kalkulacyjnym Calc zawarto gotowe formularze, w tym np. fakturę.

"Sprzedaliśmy już ponad 10 tys. licencji, nie licząc niezarejestrowanych użytkowników" - mówią przedstawiciele Open Office Polska. Firma współpracuje z trzema innymi spółkami informatycznymi, które przygotowują wersje pakietu OpenOffice na poszczególne platformy systemowe. Na targach Komputer Expo Open Office Polska zaanonsował nowy produkt - QCad. To spolonizowana wersja pakietu CAD/CAM szwajcarskiej firmy RibbonSoft. Oficjalna premiera ma się odbyć podczas poznańskich targów Infosystem.

Nieliczne premiery

Wśród firm, które po raz kolejny zdecydowały się na wykorzystanie targów do promocji oferty, należał MBM Ontrack, polski dystrybutor oprogramowania do odzyskiwania danych firmy Ontrack. Koncentruje się on na profesjonalnych usługach odtwarzania informacji z uszkodzonych dysków. Firma dysponuje specjalnym laboratorium w Katowicach. MBM Ontrack zorganizował podczas Komputer Expo prezentację Muzeum Nośników Danych.

Jedną z nielicznych przyciągających uwagę nowości były kompaktowe komputery PC zintegrowane z 17" monitorem LCD prezentowane przez firmę Aycom Polska. W odróżnieniu od podobnych rozwiązań, komputery te wykorzystują standardowe elementy stosowane w stacjonarnych modelach PC, m.in. płytę główną formatu microATX. W skład oferowanego przez Aycom zestawu wchodzą ponadto bezprzewodowa klawiatura i mysz.

"W tym roku chcemy wprowadzić na polski rynek ok. 10 tys. takich komputerów" - mówi Wiesław Niewójt, prezes Aycom. Na razie firma koncentruje się na budowie kanału sprzedaży.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200