Otwarcie na Zachód

Nowa dyrektywa Unii Europejskiej ma zlikwidować ograniczenia w przepływie usług między krajami członkowskimi. Na rynku europejskim ułatwi działalność także polskim firmom. Zmusi też administracje krajów UE do wdrożenia procedur przyjaznych usługodawcom.

Nowa dyrektywa Unii Europejskiej ma zlikwidować ograniczenia w przepływie usług między krajami członkowskimi. Na rynku europejskim ułatwi działalność także polskim firmom. Zmusi też administracje krajów UE do wdrożenia procedur przyjaznych usługodawcom.

Komisja Europejska w połowie stycznia br. opublikowała projekt dyrektywy Services in the Internal Market mającej ułatwić wolny przepływ usług w ramach Wspólnego Rynku. Środkiem do osiągnięcia tego celu ma być przede wszystkim ograniczenie liczby pozwoleń, które muszą uzyskać, oraz ograniczeń, którym podlegają przedsiębiorstwa usługowe chcące rozpocząć działalność w kraju Unii Europejskiej innym niż ich kraj macierzysty.

Otwarcie unijnych rynków

Usługi objęte propozycją dyrektywy generują ok. 50% produktu krajowego brutto wypracowywanego w krajach Unii Europejskiej, dostarczając 60% miejsc pracy. Obecne ograniczenia zniechęcają wiele firm, szczególnie małych i średnich, do wchodzenia na rynki zagraniczne. Otwarcie rynków zagranicznych, a tym samym zwiększenie konkurencji na rynku usług, powinno spowodować poprawę ich jakości i doprowadzić do spadku cen. Dotyczy to zarówno rynku usług dla przedsiębiorstw, jak i dla klientów detalicznych.

Dyrektywa nie dotyczy usług, których świadczenie jest regulowane oddzielnymi przepisami, takich jak usługi telekomunikacyjne, transportowe i finansowe. Obejmuje natomiast m.in. usługi doradcze i związane z technologiami informatycznymi, w tym outsourcing, przetwarzanie danych oraz zarządzanie bazami danych. Obejmuje również usługi profesjonalne, m.in. medyczne, prawne i podatkowe. Dyrektywa dotyczy zarówno usług świadczonych osobiście, jak i tych oferowanych na odległość, np. za pośrednictwem Internetu, telefonu czy poczty. Usługodawca może mieć stałą siedzibę w kraju zamieszkania klienta, może mieć również siedzibę tymczasową lub nie mieć jej wcale.

Propozycja dyrektywy musi jeszcze zostać zaakceptowana przez Parlament Europejski i Europejską Radę Ministrów. Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej wolny rynek usług ma w pełni funkcjonować w 2010 r., a najważniejsze zasady mają być przyjęte do końca 2007 i 2008 r. Obejmą więc również Polskę. Przyjęcie dyrektywy będzie wymagać rewizji prawa obowiązującego w krajach członkowskich i stopniowego eliminowania istniejących barier. Ograniczające działalność firm usługowych wymogi, które kraje członkowskie będą chciały utrzymać, zostaną poddane weryfikacji pod kątem zgodności z zasadami wprowadzanymi przez nową dyrektywę.

Dyskryminacji mówimy: nie!

Pod lupą znajdą się w szczególności przepisy ograniczające: liczbę przedsiębiorstw działających na danym terenie czy możliwości działania firmy do jednego kraju członkowskiego. Kraje członkowskie nie będą już mogły ograniczać dostępu do rynku usług firmom, które nie mają filii czy oddziału na ich terenie, które posiadają "niewłaściwą" formę prawną bądź są kierowane przez osoby lub należą do osób określonej narodowości.

Jednostka administracyjna udzielająca pozwolenia na działalność na danym terenie nie będzie mogła uzależniać swojej zgody od szacowanego popytu na daną usługę. Zostaną wyeliminowane kosztowne, skomplikowane i przedłużające się procedury uzyskiwania koncesji i zezwoleń, a wymagania w stosunku do zagranicznych usługodawców nie będą mogły dublować się z wymaganiami stawianymi przez administrację ich krajów macierzystych. Administracja jednego kraju członkowskiego będzie zobowiązana do uznawania dokumentów potwierdzających spełnienie przez usługodawcę wymaganych warunków wydanych przez administrację innego kraju, nawet jeśli nie będą identyczne, lecz jedynie równoważne dokumentom wydawanym przez nią samą.

Te wymagania, koncesje i zezwolenia, które pozostaną, zostaną zweryfikowane pod kątem zasadności i zgodności z "interesem publicznym". Kryteria uzyskania pozwolenia na daną działalność będą musiały być obiektywne, niedyskryminujące firm ze względu np. na kraj ich pochodzenia, i znane z wyprzedzeniem. Biurokracja zostanie również ograniczona w przypadkach, gdy firma wysyła swoich pracowników za granicę, aby tam świadczyli różnego rodzaju usługi.

Jeden punkt kontaktu

Administracje krajów członkowskich będą miały czas do końca 2008 r. na to, aby stworzyć pojedyncze punkty kontaktu, czyli urzędy, w których firma będzie mogła załatwić wszystkie obowiązujące ją formalności i uzyskać wszystkie niezbędne jej do działania informacje. Kraje członkowskie będą zachęcane do stopniowego udostępniania informacji w większości podstawowych języków Unii Europejskiej. Dla firm skończą się więc uciążliwe wędrówki od jednego urzędu do drugiego.

Ważną, nową zasadą wprowadzaną przez dyrektywę jest "reguła kraju pochodzenia". Zgodnie z nią, jeśli przedsiębiorstwo działa zgodnie z prawem w jednym z krajów członkowskich, zakłada się, że jego działalność jest zgodna z prawem również w innych krajach Unii Europejskiej. Innymi słowy, nadzór nad działalnością firmy prowadzi administracja kraju, w którym firma rozpoczęła działalność. To z kolei zakłada, że kraje członkowskie będą ze sobą blisko współpracować, wymieniając informacje i koordynując wprowadzanie nowych regulacji dotyczących biznesu.

Aby zwiększyć zaufanie w wymianie wzajemnej, dyrektywa proponuje objęcie wielu usług obowiązkowym ubezpieczeniem. Dotyczy to szczególnie usług profesjonalnych. Dyrektywa znosi przestarzałe regulacje zabraniające m.in. reklamowania usług prawnych, ale z drugiej strony zachęca organizacje zrzeszające przedstawicieli poszczególnych zawodów i firmy o określonym profilu do opracowania kodeksów postępowania.

Harmonogram wejścia w życie dyrektywy UE dotyczącej świadczenia usług

Koniec 2007 r.

  • wyeliminowanie zabronionych wymagań w stosunku do przedsiębiorstw

  • wyeliminowanie ograniczeń wolnego przepływu usług, z wyjątkami wynikającymi z przepisów przejściowych i ograniczeń nałożonych innymi dyrektywami europejskimi

  • harmonizacja zasad wydawania koncesji usługodawcom z innych krajów UE

  • harmonizacja zasad i sposobów udostępniania informacji nt. usługodawców, zasad ubezpieczania usług profesjonalnych i innych zasad związanych z zapewnianiem odpowiedniego poziomu usług i ochroną praw konsumentów

  • wprowadzenie wzajemnego wsparcia krajów członkowskich w zakresie m.in. przepływu informacji nt. działalności przedsiębiorstw usługowych
Do końca 2008 r.

  • uruchomienie tzw. pojedynczych punktów kontaktu z administracją

  • umożliwienie - poprzez pojedyncze punkty kontaktu - realizacji prawa do informacji, m.in. dostępu do listy wymagań w stosunku do usługodawców i publicznych rejestrów usługodawców

  • możliwość przeprowadzenia procedur administracyjnych drogą elektroniczną
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200