Proste jak CEP(iK)

Umowa na wdrożenie systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców została podpisana przez MSWiA z konsorcjum Softbank/Face Technologies pod koniec października 2003 r. W ciągu miesiąca Softbank dostarczył sprzęt dla Centrum Przetwarzania Danych budowanego na potrzeby systemu CEPiK i przeniósł tam dane z 16 wojewódzkich ewidencji pojazdów. Na potrzeby projektu stworzono także infrastrukturę klucza publicznego PKI.

Umowa na wdrożenie systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców została podpisana przez MSWiA z konsorcjum Softbank/Face Technologies pod koniec października 2003 r. W ciągu miesiąca Softbank dostarczył sprzęt dla Centrum Przetwarzania Danych budowanego na potrzeby systemu CEPiK i przeniósł tam dane z 16 wojewódzkich ewidencji pojazdów. Na potrzeby projektu stworzono także infrastrukturę klucza publicznego PKI.

"Wartość danych w bazie centralnej nie jest na razie wyższa niż wartość danych w wojewódzkich ewidencjach pojazdów, bo nie może być. To po prostu suma wszystkich szesnastu zbiorów. Na razie dokonaliśmy ujednolicenia formatów danych przechowywanych w WEP i zsumowania ich we wspólnej bazie. Teraz czeka nas iście benedyktyńska praca weryfikacji i czyszczenia danych. Projekt ten powinniśmy jednak zakończyć w ciągu roku" - mówi Waldemar Drozdowski, dyrektor Ośrodka Informatyki Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przez najbliższy rok w Terenowych Bankach Danych będą utrzymywane kopie bezpieczeństwa Centralnej Ewidencji Pojazdów, czyli wycinkowe bazy danych dotyczące pojazdów z danego województwa. Dane do systemu CEPiK - a właściwie jedynie Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) - będą wprowadzane jak dotychczas. W starostwie mają być rejestrowane nowe pojazdy. Informacje będą spływać do WEP, a raz w tygodniu nowe dane będą przekazywane do bazy centralnej. Dostęp do niej jest możliwy z poziomu przeglądarki.

Na razie dostęp do centralnej bazy danych o pojazdach mają MSWiA, policja i urzędy wojewódzkie. O pełnej funkcjonalności systemu będzie można mówić za rok, kiedy dane z bazy centralnej będą wyczyszczone i zweryfikowane, a starostwa zostaną wyposażone w końcówki do systemu centralnego. Wówczas system CEPiK stanie się szerzej dostępny dla zainteresowanych, m.in. obywateli, banków i towarzystw ubezpieczeniowych.

Centralna Ewidencja Kierowców (CEK) pozostanie nadal w gestii Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. W roku 1999 Ministerstwo Infrastruktury wybrało bowiem PWPW na producenta nowych praw jazdy i powierzyło jej stworzenie centralnego systemu personalizacji tych dokumentów. Ta zaś zleciła HP Polska przygotowanie systemu transmisji danych do produkcji praw jazdy, umożliwiającego przesyłanie drogą elektroniczną zamówień na prawa jazdy oraz prowadzenie skomputeryzowanych ewidencji kierowców i wydanych uprawnień w starostwach. Na razie przedstawiciele MSWiA nie chcą niczego zmieniać w CEK. Powstaną prawdopodobnie jednolite interfejsy dostępu do CEP i CEK.

Bezpieczeństwo systemu

Budową podsystemu bezpieczeństwa na potrzeby systemu CEPiK zajmuje się - zgodnie z umową podpisaną z Softbankiem - warszawski Comp. W ramach podsystemu bezpieczeństwa uruchomiono system infrastruktury klucza publicznego PKI, obejmujący urzędy certyfikacji i rejestracji oraz systemy zarządzania certyfikatami, uwierzytelniania, ochrony transmisji i zabezpieczający CEPiK przed włamaniami. Comp odpowiada też za opracowanie procedur awaryjnych i planów ciągłości działania. Wyko-rzystany sprzęt kryptograficzny to urządzenia CompCrypt i Delta produkowane przez firmę Comp, oprogramowanie dostarcza Enigma.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200