Jaki będzie nowy rok?

Z raportu Komisji Europejskiej opublikowanego pod koniec ub.r. wynika, że w krajach UE szybko rośnie rynek komunikacji elektronicznej (telefonia komórkowa, szerokopasmowy dostęp do Internetu, telewizja cyfrowa). W 2003 r. niemal dwukrotnie wzrosła liczba szerokopasmowych łączy internetowych (z 9 mln do 17,5 mln). Stabilizuje się także rynek telekomunikacji tradycyjnej i następuje konsolidacja branży.

Z raportu Komisji Europejskiej opublikowanego pod koniec ub.r. wynika, że w krajach UE szybko rośnie rynek komunikacji elektronicznej (telefonia komórkowa, szerokopasmowy dostęp do Internetu, telewizja cyfrowa). W 2003 r. niemal dwukrotnie wzrosła liczba szerokopasmowych łączy internetowych (z 9 mln do 17,5 mln). Stabilizuje się także rynek telekomunikacji tradycyjnej i następuje konsolidacja branży.

O perspektywy polskiego rynku pytamy szefów największych operatorów:

  • Czy na polskim rynku telekomunikacyjnym, wchodzącym w realia unijne, także widać pierwsze oznaki poprawy koniunktury?

  • Jakie usługi mają największe szanse na rozwój?

  • Czy firmy na rynkach rozwijających się stać na korzystanie z zaawansowanych rozwiązań telekomunikacyjnych?

Jacek Kotur, dyrektor marketingu Crowley Data Poland

Jaki będzie nowy rok?
Oznaki poprawy koniunktury stają się już na rynku telekomunikacyjnym zauważalne. Nie należy jednak tak mocno wiązać stopniowej poprawy sytuacji z naszą akcesją do UE. Znaczenie mają m.in. procesy optymalizacji działania przedsiębiorstw, które zmniejszają koszty, sięgając po nowoczesne rozwiązania ICT. Z drugiej strony, założone przez rząd priorytety funduszy strukturalnych obejmują działania ze sfery infrastruktury telekomunikacyjnej, i w ciągu kilku miesięcy mają szansę wystartować projekty z tego obszaru.Jesteśmy przekonani o potencjale technologii bezprzewodowej transmisji danych. Jednakże dzisiaj nikt nie jest w stanie stwierdzić, jak nowe technologie (np. WiMAX ) sprawdzą się w praktyce, zwłaszcza w eksploatacji na dużą skalę.

W polskich realiach główną pozycję w ofercie operatorów zajmuje dostęp do Internetu. Obecnie flagowymi usługami operatorów transmisji danych są usługi VPN uzupełniane często systemami VoIP VPN, umożliwiającymi usprawnienie komunikacji wewnętrznej w firmie i obniżkę kosztów. Są to bardzo efektywne rozwiązania dla firm wielooddziałowych. Technologie, z których korzystają operatorzy, są ważne tylko w zakresie zapewnienia odpowiediej jakości usług. Crowley Data Poland - choć obszernie korzysta z bezprzewodowej technologii LMDS - nie ogranicza się tylko do niej. Firmy nie mogą sobie pozwolić na niewprowadzanie nowych technologii, które oznaczają efektywniejsze rozwiązania i wyższą jakość, a przez to niższe koszty. Na przykład Crowley Data Poland wprowadził w ub.r. usługi głosowe, pozwalające na redukcję kosztów rozmów telefonicznych nawet o 40%.

Tadeusz Kostka, prezes zarządu Telefonia Dialog

Jaki będzie nowy rok?
Konieczność dostosowania naszej gospodarki do wymogów unijnych dotyczy także sektora telekomunikacyjnego i to właśnie daje szansę na poprawę sytuacji na rynku. Ubiegłoroczna liberalizacja rynku spowodowała wzrost konkurencji w segmencie usług połączeń długodystansowych. Spadły m.in. ceny rozmów międzystrefowych i międzynarodowych, pojawiło się wielu operatorów VoIP. W listopadzie ub.r. ofertę takich usług zaproponował również Dialog. W roku 2003 nastąpił w Polsce poważny postęp w rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu.

Rozwój rynku telekomunikacyjnego jest w dużej mierze jeszcze przed nami. Wejście do Unii wymusi dalszą liberalizację rynku i zwiększenie jego konkurencyjności. Skorzystają na tym operatorzy alternatywni i ich klienci. Ceny usług spadną i zwiększy się ich dostępność. Mocno wzrośnie zapotrzebowanie na usługi telekomunikacyjne wśród klientów biznesowych, administracji samorządowej i państwowej. W zakresie usług teleinformatycznych dla przedsiębiorstw - zarówno dużych korporacji, jak i najbardziej obiecującego segmentu małych i średnich firm - przewidujemy rozwój sieci VPN, aplikacji umożliwiających telepracę, wideokonferencji, usług dostępu do Internetu oraz sprawnej i bezpiecznej transmisji danych. Do klientów indywidualnych będzie kierowana oferta szerokopasmowego dostępu do Internetu i usług dodanych, takich jak wideo na żądanie czy gry sieciowe. Z punktu widzenia wszystkich klientów decydujące będą korzyści cenowe, kompleksowość oferty (konwergencja usług) oraz sprawność i niezawodność usług.

Rozwój segmentu małych i średnich przedsiębiorstw zapewni operatorom telekomunikacyjnym poważne źródło przychodu w najbliższych latach. Ponadto należy wspomnieć o funduszach unijnych, które pomogą firmom w rozwijaniu infrastruktury telekomunikacyjnej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200