HPQ, czyli sukces matriarchatu

Fuzja firm Hewlett-Packard i Compaq Computer ma dziś tylu zwolenników, ilu wcześniej przeciwników.

Fuzja firm Hewlett-Packard i Compaq Computer ma dziś tylu zwolenników, ilu wcześniej przeciwników.

Od strony organizacyjnej fuzję przeprowadzono tak sprawnie, a wynikające z niej oszczędności Carly Fiorina udowodniła tak szybko, że jej przeciwnicy nie mieli innego wyjścia, jak przyznać, iż marketingowy rodowód pani prezes w żadnym razie nie musi oznaczać braku zdolności organizacyjnych czy talentów finansowych.

Carly Fiorina skutecznie realizuje strategię przywracania rentowności kolejnym działom oraz zwiększania elastyczności i skuteczności firmy dzięki łączeniu działów obsługujących te same grupy klientów. W połowie 2003 r. zarząd HP skonsolidował pod nową nazwą Enterprise Systems Group działy zajmujące się serwerami Unix, platformami intelowskimi i systemami pamięci masowych. Już kilka miesięcy później dział ten przestał przynosić straty.

Do połowy 2004 r. zostanie zakończony proces łączenia działów: rozwiązań korporacyjnych (ESG) i usług (HPS) w nową jednostkę o nazwie Technology Solutions Group. HP zamierza również scalić dwa inne działy - Global Operations i Information Technology. Zmiany organizacyjne mają odzwierciedlać nową strategię firmy (Adaptive Enterprise) i przynieść dalszy wzrost sprzedaży rozwiązań korporacyjnych.

Atakując rynek korporacyjny, HP nie zapomina o użytkownikach drukarek, skanerów, notebooków, urządzeń wielofunkcyjnych i cyfrowych aparatów fotograficznych. We wrześniu br. firma z rozmachem wprowadziła 158 nowych produktów przeznaczonych na rynek konsumencki. Trudno oprzeć się wrażeniu, że HP planuje osiągnięcie takiej pozycji na rynku sprzętu komputerowego, jaką Microsoft uzyskał na rynku oprogramowania, sprzedając zarówno rozwiązania dla wielkich firm, jak i produkty dla Kowalskiego. Coraz częściej wśród konkurentów HP wymienia się nie tylko IBM czy Della, ale również specjalistów od elektroniki użytkowej, m.in. Sony.

W zakończonym 31 października czwartym kwartale roku finansowego 2003 przychody HP wyniosły prawie 20 mld USD i były o 10% wyższe niż rok wcześniej. W całym roku zyski HP osiągnęły 2,5 mld USD przy przychodach rzędu 73 mld USD. Przypomnijmy, że rok 2002 firma zakończyła stratą na poziomie 0,9 mld USD, przy przychodach w wysokości 72 mld USD.

Połączone działy

W ostatnim kwartale 2003 r. najlepsze wyniki notował dział druku i przetwarzania obrazu. Przychody (ponad 6 mld USD) były o 11% wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Dział HP Services sprzedał usługi za 3,2 mld USD i może się pochwalić zyskiem operacyjnym na poziomie 400 mln USD. Najbardziej wzrosły przychody z outsourcingu, choć spadły przychody z usług doradczych i integracji.

Rentowność odzyskał wreszcie dział serwerów i pamięci masowych - Enterprise Systems Group, dotychczas wskazywany jako ten, który może najbardziej ucierpieć po połączeniu z Compaq Computer.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200