Współczesne trendy w informatyce bankowej
- Computerworld,
- 17.05.1993
Wprowadzenie nowych technik obsługi klienta daje polskim bankom szanse oferowania usług wyższej jakości, a w konsekwencji zwiększenie liczby klientów, a zatem i zysków. Jedyną drogą do uzyskania wyżej wymienionych efektów jest zastosowanie nowoczesnej technologii bankowej ukierunkowanej na:
Wprowadzenie nowych technik obsługi klienta daje polskim bankom szanse oferowania usług wyższej jakości, a w konsekwencji zwiększenie liczby klientów, a zatem i zysków.
Jedyną drogą do uzyskania wyżej wymienionych efektów jest zastosowanie nowoczesnej technologii bankowej ukierunkowanej na:
- środki automatycznej obsługi klientów w obrocie bezgotówkowym (czeki, weksle; karty bankowe, kredytowe, debetowe; papiery wartościowe, automaty bankowe, usługi telefoniczne i komputerowe)
- logiczną integrację danych informacji banku (bazy danych, sieci łączności, bezpośredni dostęp do dowolnych potrzebnych w danej chwili informacji z dowolnego miejsca)
- automatyzację współpracy międzybankowej (krajowej i międzynarodowej)
- zintegrowanie usług (banki, ubezpieczenia, konsulting finansowy itp.).
Optymalny komputerowy system bankowy winien:
- zapewniać wysokiej jakości obsługę klientów (szybką, automatyczną, bezbłędną)
- być elastycznym tj. nadążać za nowymi produktami i usługami bankowymi oraz za zmieniającymi się potrzebami klientów
- oferować szeroką gamę produktów i usług bankowych wszystkim klientom lub ich dużemu procentowi tzn. tym, którzy kwalifikują się do otrzymania takich usług
- zapewniać informację zarówno dla użytkowników (pracowników banku) jak i dla klientów umożliwiającą efektywne wykorzystanie możliwości banku
- być zabezpieczonym przed nadużyciami ze strony pracowników banku, klientów i osób trzecich
- zapewniać kierownictwu i nadzorowi bankowemu regularną informację o stanie banku, jego płynności itp.
- spełniać wszelkie wymagania użytkownika (tj. banku) od strony funkcjonalnej, jakościowej i niezawodnościowej oraz być dla niego przyjaznym w sensie łatwości obsługi.
Z uwagi na rosnący stopień złożoności bankowych systemów informatycznych, a także możliwość ich "starzenia się", związaną ze zmianami przepisów i procedur bankowych, daje się zauważyć w ostatnim okresie jakościowa zmiana podejścia do zagadnienia projektowania. Można by określić to zjawisko jako przejście od architektury do urbanistyki, co oznacza założone z góry efektywne zarządzanie zmianami i modyfikacjami systemu. Następuje odejście od przebudowy całych systemów w kierunku etapowej modyfikacji.
Zmiany mogą obejmować zarówno sprzęt - potrzeba powiększania zasobów, zwiększania mocy obliczeniowej, dołączania nowych rodzajów urządzeń peryferyjnych (transmisja danych, rozwiązania sieciowe, automaty bankowe, nowe typy pamięci masowych) - jak i oprogramowanie (między innymi nowe produkty i usługi bankowe wymagające specyficznego oprogramowania, nowe elementy zarządzania bankiem, czy też metody symulacji lub prognozowania działalności banku).
Przedstawione obok kryteria oceny, wywodzą się właśnie z zaprezentowanego sposobu myślenia. Kryteria te mają za zadanie nie tylko umożliwić odpowiedź na pytanie, na ile oceniane systemy odpowiadają potrzebom banku na dziś, ale także czy i na ile mogą one wesprzeć strategię i rozwój, a co za tym idzie zyski banków przyszłości.