Kryteria wyboru systemu bankowego
- Computerworld,
- 17.05.1993
Można wyróżnić trzy podstawowe grupy kryteriów oceny komputerowego systemu: bankowe, informatyczne i organizacyjno-wdrożeniowe. Ostatnią grupę warto rozdzielić na trzy podgrupy, tj. kryteria organizacyjno-wdrożeniowe, prowadzenie gospodarki własnej oraz modułu zarządzania bankiem. Oczywiście w zależności od rodzaju banku każde z wymienionych grup kryteriów mogą być rozpatrywane z różną wagą, jednakże o żadnej z nich nie wolno zapominać - nawet jeśli chce się to robić świadomie.
Można wyróżnić trzy podstawowe grupy kryteriów oceny komputerowego systemu: bankowe, informatyczne i
organizacyjno-wdrożeniowe. Ostatnią grupę warto rozdzielić na trzy podgrupy, tj. kryteria organizacyjno-wdrożeniowe, prowadzenie gospodarki własnej oraz modułu zarządzania bankiem. Oczywiście w zależności od rodzaju banku każde z wymienionych grup kryteriów mogą być rozpatrywane z różną wagą, jednakże o żadnej z nich nie wolno zapominać - nawet jeśli chce się to robić świadomie.
Największy nacisk trzeba niewątpliwie kłaść na kryteria bankowe. Tylko kompleksowy, uniwersalny i elastyczny pod względem bankowym system może być wybrany i wdrażany. Dość ważne są kryteria informatyczne. Elastyczność i uniwersalność narzędzi, w których został stworzony komputerowy system bankowy wpływa na jego jakość i możliwości rozwojowe. Jednakże dla kierownictwa banku te kryteria odgrywają mniejszą rolę niż kryteria bankowe.
Menedżer banku musi znać jedynie sposób obsługi klienta przez system, jego kompleksowość, zasady przekazywania informacji od klienta do kierownictwa banku i z powrotem, wielkości tych informacji i szybkość uzyskiwania podstawowych wskaźników o stanie banku. Podłoże informatyczne systemu jak również sposób jego zbudowania jest tylko narzędziem dla realizacji określonych celów.
Trzecią grupą są kryteria organizacyjno-wdrożeniowe. Ich rola, aczkolwiek niezmiernie ważna, jest trochę mniejsza niż rola pozostałych dwóch grup kryteriów. W odróżnieniu od pierwszej i drugiej grupy na sposób wdrożenia, organizacyjne przygotowanie służb banku i przestawienie sposobu pracy banku bezpośredni wpływ może mieć kierownictwo banku, w szczególności kierownik projektu. Tym niemniej w przypadku dwu systemów o zbliżonych parametrach bankowych i informatycznych, właśnie kryteria organizacyjno- wdrożeniowe, jakość dokumentacji czy ilość specjalistów w firmie wdrażającej, a co za tym idzie czas wdrożenia, mogą mieć decydujący wpływ na wybór systemu dla danego banku.
I. OCENA SYSTEMU OD STRONY WYKONYWANIA OPERACJI BANKOWYCH
1. Ksiegowość
2. Obsługa kont pozabilansowych
3. Rozliczenia międzyoddziałowe i międzybankowe
4. Sprawozdawczość
5. Analiza ekonomiczna
6. Kredyty
7. Depozyty
8. Kasa
9 Operacje walutowe i zagraniczne
10. Zabezpieczenia przed założeniem dwóch jednakowych rachunków (kredytowych, depozytowych...)
11. Zakres informacji o kliencie w systemie
12. Stopień automatyzacji operacji bankowych
13. Przystosowanie do działania systemu w polskich warunkach
14. Podatność systemu na zmiany (pod kątem bankowym)
II. OCENA SYSTEMU OD STRONY INFORMATYCZNEJ
1. Architektura systemu
- systemy operacyjne (zrealizowane i potencjalnie możliwe)
- platformy sprzętowe (zrealizowane i potencjalnie możliwe)
- wykorzystywane narzędzia
- przenośność danych z innych systemów
- możliwość współpracy z innymi systemami
- możliwość łączenia systemów
- możliwości współpracy z sieciami bankowymi
- podatność na zmiany programowe (elastyczność systemu)
2. Współpraca z użytkownikiem
- administracyjna
- operatorska
- jakość dokumentacji
- zgodność dokumentacji z działaniem systemu
3. Ograniczenia systemu
- granica rozbudowywalności platformy sprzętowej
- granica rozbudowywalności systemu operacyjnego
- graniczne parametry użytych narzędzi
- dyskowe
- pamięci operacyjnej
- terminali
- nośników danych
- innych urządzeń
4. Bezpieczeństwo danych
- kontrola zgłoszeń użytkowników
- kontrola uprawnień
- nadawanie i zmiany uprawnień użytkowników systemu
- identyfikacja użytkownika po wykonanej operacji i dostępie do pliku
- blokada dostępu do danych spoza systemu
- reakcja na próby nieupoważnionego korzystania z systemu
- spójność transakcji
- rejestracja zmian zbiorów systemu
- kontrola terminów archiwizacji zbiorów
- zabezpieczenia przed kolizją dostępu
- mechanizmy odzyskiwania zbiorów
- obsługa błędów transakcji
- diagnostyka
III. Ocena systemu od strony organizacyjno-wdrożeniowej
1. Sposób wdrożenia systemu
2. Funkcjonalność systemu
3. Utrzymywanie systemu
4. Oferty cenowe
5. Dostęp do źródeł
IV. Prowadzenie przez system gospodarki własnej (ewidencja i księgowość własna)
V. Prowadzenie przez system modułu zarządzania bankiem (łącznie z systemem informacji kierownictwa)