Narzędzia do OS/2

Firma Digitalk, znana ze swej realizacji języka programowania obiektowego Smalltalk na komputery PC, opracowała program PARTS Workbench, przeznaczony do pisania aplikacji w środowisku OS/2. Nazwa PARTS jest akronimem od Parts Assembly and Reuse Tool Set (zestaw części do składania i powtórnego użycia). W zestawie istotnie znajdują się 64 części: moduły programowe służące do tworzenia aplikacji. Części te mogą mieć charakter wizualny lub czynnościowy. Wizualne są na przykład okna dialogowe, przyciski ekranowe, pola wprowadzania danych itp. Czynności to dostęp do plików, drukowanie dokumentów czy korzystanie z dynamicznej wymiany danych (DDE). Części można łączyć ze sobą, ale dla napisania nowego modułu należy skorzystać z C lub Smalltalka. W programie przewidziano interfejs programowy do włączania takich modułów.

Firma Digitalk, znana ze swej realizacji języka programowania obiektowego Smalltalk na komputery PC, opracowała program PARTS Workbench, przeznaczony do pisania aplikacji w środowisku OS/2. Nazwa PARTS jest akronimem od Parts Assembly and Reuse Tool Set (zestaw części do składania i powtórnego użycia). W zestawie istotnie znajdują się 64 części: moduły programowe służące do tworzenia aplikacji. Części te mogą mieć charakter wizualny lub czynnościowy. Wizualne są na przykład okna dialogowe, przyciski ekranowe, pola wprowadzania danych itp. Czynności to dostęp do plików, drukowanie dokumentów czy korzystanie z dynamicznej wymiany danych (DDE). Części można łączyć ze sobą, ale dla napisania nowego modułu należy skorzystać z C lub Smalltalka. W programie przewidziano interfejs programowy do włączania takich modułów.

Opracowanie aplikacji za pomocą PARTS Workbench rozpoczyna się od stworzenia graficznego interfejsu użytkowego. W zasadzie polega to na przenoszeniu za pomocą myszy odpowiednich obiektów z katalogu (Catalog) do modelu ekranu. Obiekty można przemieszczać, zmieniać im rozmiar itp. Następnie dołącza się części wykonujące czynności (poza obszarem modelu ekranu) i łączy je z obiektami ekranowymi, precyzując jakie akcje mają wykonywać i jakie komunikaty mają pojawiać się na ekranie. Jeżeli lista dostępnych akcji lub komunikatów nie jest wystarczająca, można za pomocą języka podobnego do Smalltalku, zdefiniować nowe akcje i komunikaty i dodać je do listy.

Aplikacje opracowane za pomocą PARTS mogą działać samodzielnie, ale wymagają dołączenia bibliotek DLL, typu "run-time" (podobnie jak do programów napisanych w Quick Basic-u należy dołączyć moduł biblioteki, np. BRUN40.EXE). Cenną zaletą PARTS jest możliwość wykorzystania istniejącego oprogramowania napisanego w C, do którego wystarczy dodać interfejs użytkowy. Przewiduje się, że w niedalekiej przyszłości dostępne będą interfejsy programowe do innych języków programowania.

Wymagania sprzętowe to komputer 386, 8 MB RAM lub lepszy z systemem OS/2 2.0 (lub nowszy). Cena PARTS Workbench wynosi 1995 USD. Pod koniec br. PARTS Workbench ma być dostępny dla Windows.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200