AT&T, MCI, USL i inni...

Koncern American Telegraph and Telephone, dzięki dużemu zaangażowaniu w telekomunikacji, osiągnął dość niezłe wyniki zarówno w całym roku ubiegłym, jak i w ostatnim jego kwartale. Obroty AT&T w całym 1992 r. wzrosły względem roku poprzedzającego o ok. 3%, z 63,1 mld USD w 1991 r. do 64,9 mld USD. Zysk netto z 0,5 mld USD w 1991 r. skoczył natomiast do 3,81 mld USD w 92 r. Niski zysk w 1991 r. był spowodowany m.in zakupem NCR za ok. 8 mld USD (niektóre źródła obecnie podają, iż było to "zaledwie" 4,5 mld USD).

Koncern American Telegraph and Telephone, dzięki dużemu zaangażowaniu w telekomunikacji, osiągnął dość niezłe wyniki zarówno w całym roku ubiegłym, jak i w ostatnim jego kwartale. Obroty AT&T w całym 1992 r. wzrosły względem roku poprzedzającego o ok. 3%, z 63,1 mld USD w 1991 r. do 64,9 mld USD. Zysk netto z 0,5 mld USD w 1991 r. skoczył natomiast do 3,81 mld USD w 92 r. Niski zysk w 1991 r. był spowodowany m.in zakupem NCR za ok. 8 mld USD (niektóre źródła obecnie podają, iż było to "zaledwie" 4,5 mld USD).

Szczególnie korzystne wyniki koncern AT&T odnotował w ostatnim kwartale 1992 r. Względem analogicznego okresu 1991 r. jego zysk netto wzrósł o 57% (do 1 mld USD), zaś sprzedaż podniosła się o 6,3% (do 17,5 mld USD). Prawdopodobnie rezultaty ekonomiczne koncernu byłyby jeszcze wyższe, gdyby nie aktywność pozostałych usługowych firm telekomunikacyjnych: drugiej na rynku amerykańskim MCI (historycznie w 1963 r.: Microwave Communications Inc.) oraz trzeciej Sprint Corp.

Aż 40% wzrostu w ostatnim kwartale osiągnęła sprzedaż urządzeń telekomunikacyjnych AT&T dla agencji telekomunikacyjnych krajów Europy, Wschodniej Azji oraz Ameryki Łacińskiej.

Konkurencja

Walka o dominację w telekomunikacji jest ostra. Wszystkie firmy zabiegają o to, aby klienci skorzystali z właśnie ich usług "800" (rachunek telefoniczny płaci ten, do którego się dzwoni z terenu USA), transmisji łączami cyfrowymi, czy linii międzynarodowych. Jak widać, batalia toczy się o usługi najdroższe, a zarazem najbardziej rentowne (niskie inwestycje w zaawansowaną technologię), pozwalające osiągać wzrost zysków przekraczający 10%. AT&T szczególnie dał się we znaki koncern MCI z jego programem przejmowania dawnych klientów (Friends & Family Programme). Jedną z odpowiedzi na tę akcję będzie zapewne planowane przez AT&T przejęcie -ostatnio dość nieszczęśliwej finansowo - McCaw Cellular Communications. Intencje AT&T co do kupna McCaw skonkretyzowano na kwotę 3,8 mld USD.

Co z komputerami

Niejasne są plany AT&T co do rozwoju jej działów komputerowych. Co prawda, NCR zanotował umiarkowany wzrost (7,14 mld USD, tj. +13%). Nie wiadomo jednak, jak to się ma do wyników sprzedaży komputerów AT&T w 1991 r., ponieważ liczby charakteryzujące ów rok nie zostały nigdy ujawnione publicznie. Podobnie jest z firmą Teradata, producentem wieloprocesorowych komputerów, przejętym przez AT&T na początku 1992 r. Wyniki AT&T Teradata nie zostały również ujawnione, stąd obraz działalności komputerowej całego koncernu pozostaje dość niejasno zarysowany.

USL w Novellu

Dodatkowym dowodem na to, że AT&T traci zapał do komputerów, jest sprzedanie Laboratoriów USL (Unix Systems Laboratories) firmie software 'owej Novell Inc. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży USL mają być przeznaczone właśnie na kupno McCaw. Jest to najbardziej oczywisty dowód koncentracji zainteresowań AT&T na sieciach komunikacyjnych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200