Telefonia CDMA w Sferii

Okres kilku lat w rozwoju technik telekomunikacyjnych to cała epoka. W latach 90. olbrzymim powodzeniem cieszyły się pagery, stanowiące wówczas skuteczny, tani i dostępny prawie w każdym zakątku Polski system łączności. Niestety, jednostronnej. Nic więc dziwnego, że pagery zostały wyparte przez nowocześniejsze systemy telefonii komórkowej. OSP Polpager, operator ogólnopolskiego systemu przywoławczego w latach 1991-1999, został zmuszony do zmiany profilu swojej działalności.

Okres kilku lat w rozwoju technik telekomunikacyjnych to cała epoka. W latach 90. olbrzymim powodzeniem cieszyły się pagery, stanowiące wówczas skuteczny, tani i dostępny prawie w każdym zakątku Polski system łączności. Niestety, jednostronnej. Nic więc dziwnego, że pagery zostały wyparte przez nowocześniejsze systemy telefonii komórkowej. OSP Polpager, operator ogólnopolskiego systemu przywoławczego w latach 1991-1999, został zmuszony do zmiany profilu swojej działalności.

Sposobem na dalszą działalność firmy i wykorzystanie dużego doświadczenia załogi stało się utworzenie nowej sieci bezprzewodowej telefonii stacjonarnej działającej w technologii CDMA 2000 (Code Division Multiple Access). Sferia to pierwsza sieć CDMA realizowana w Polsce.

Warszawa i okolice

Sferia rozpoczęła działalność komercyjną w listopadzie 2002 r. Pod tą nazwą są sprzedawane dwie usługi - telefonii głosowej i dostępu do Internetu. Swoich klientów operator szuka tam, gdzie na rynku telekomunikacyjnym ciągle jeszcze istnieje niezaspokojony popyt. Takimi są firmy i osoby prywatne, których siedziby znajdują się w nowo zbudowanych osiedlach położonych na krańcach aglomeracji warszawskiej, osoby wynajmujące mieszkania i zmieniające co jakiś czas adres oraz wszyscy ci, którym zależy na uzyskaniu dostępu do łączności telefonicznej w ciągu kilku dni.

Dla wszystkich naszych klientów jednym z atutów oferty Sferii jest to, że nie muszą oni dokumentować prawa do lokalu, w którym przebywają, oraz to, że w przypadku zmiany adresu numer ich telefonu pozostaje ten sam - mówi Edyta Wiącek-Różycka, kierownik działu marketingu Sferii.

Numer telefonu i bezprzewodowy terminal są powiązane z właścicielem, a nie miejscem. W przypadku przeprowadzki abonent zabiera swój telefon ze sobą i bez żadnych komplikacji może z niego dalej korzystać w nowym miejscu (oczywiście w zasięgu Sferii).

Klienci tej sieci mają obecnie numery telefonów zaczynające się cyframi 423, 424, 425 i mogą korzystać z połączeń w Warszawie i okolicach Pruszkowa, Ożarowa, Ursusa, Piastowa, Łomianek, w pasie miejscowości na północny i południowy wschód od Warszawy oraz na południe, aż do Piaseczna. Obecnie z usług sieci korzysta ok. 10 tys. abonentów.

Plany dalszego rozwoju sieci przewidują objęcie zasięgiem miejscowości znajdujących się w strefie numeracyjnej 22 w odległości ok. 30 km od Warszawy. Już obecnie w niektórych lokalizacjach pojemność systemu jest wykorzystana w znacznym stopniu. OSP Polpager może działać, zgodnie z przyznaną koncesją, w całej Polsce. Następnym obszarem objętym działalnością Sferii ma być Łódź i okolice tego miasta. Sferia oferuje swoim abonentom najbardziej popularne usługi dodatkowe (z wyjątkiem transmisji faksowej). Być może pakiet proponowanych usług wzbogaci się w możliwość przesyłania SMS-ów.

Znaczący wpływ na zasięg sieci Sferia ma dokonana niedawno całkowita wymiana radiowej infrastruktury sieci. 17 września 2003 r. dotychczas pracujące w sieci urządzenia Motoroli zostały zastąpione infrastrukturą radiową Lucent Technologies. Prowadzona wymiana i optymalizacja stacji bazowych oraz uruchomienie centrum zarządzania siecią mają pozwolić na zwiększenie zasięgu i niezawodności Sferii.

Przebudowa sieci

Telefonia CDMA w Sferii

Topologia sieci Sferia

Poprzedni system radiowy był kupowany z myślą, że głównym produktem oferowanym przez sieć będzie transmisja danych. W tym kierunku został on zoptymalizowany. Po 1,5 roku od zakupu strategia firmy się zmieniła - główną oferowaną usługą stały się połączenia głosowe. Obecny system CDMA Lucenta przy tej samej liczbie stacji bazowych charakteryzuje się znacznie większą pojemnością i jest bardziej nowoczesny.

Obecnie pracuje w Sferii 21 stacji bazowych. W procesie ich optymalizacji głównym zadaniem postawionym dostawcy przez operatora było zwiększenie zasięgu i eliminacja szumów generowanych przez sąsiadujące ze sobą stacje systemu - informuje Adam Kuriański, p.o. dyrektora departamentu technologii i sieci. - Początkowo zakładano, że oba systemy, Motoroli i Lucenta, będą mogły ze sobą współpracować. Okazało się to tak dalece uciążliwe, że nawet spowodowało pewne opóźnienia w uruchamianiu sieci. Decyzja zarządu spółki o ujednoliceniu urządzeń sieciowych rozwiązała problemy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200