Siecią podszyci

Carman wykorzystał słabszą koniunkturę do uporządkowania działalności po okresie szybkiego rozwoju i przygotowania się do nowej fali wzrostu.

Carman wykorzystał słabszą koniunkturę do uporządkowania działalności po okresie szybkiego rozwoju i przygotowania się do nowej fali wzrostu.

Spowolnienie gospodarki nie pozwoliło sieci Carman w pełni zrealizować ambitnych planów ekspansji terytorialnej, o których pisaliśmy 3 lata temu - zamiast kilkuset stacji szybkiej obsługi samochodów, firma prowadzi ich obecnie tylko 36. Tylko, a może aż, biorąc pod uwagę, w jak krótkim czasie powstała sieć. Firma wykorzystała ten czas do uporządkowania i zoptymalizowania działalności po okresie burzliwego rozwoju i zebrania sił do kolejnej fali wzrostu.

W Carman Polska informatyka ani na chwilę nie schodzi z listy priorytetów.

Wdrożony przez Carman Polska w 2001 r. w ciągu zaledwie 4 miesięcy system ERP Digit-land Enterprise jest nieustannie uzupełniany i optymalizowany. Został on przebudowany w taki sposób, aby uwzględniać zachodzące w firmie zmiany organizacyjne. Przykładowo, dawny dział operacyjny podzielono na dział sprzedaży i marketingu, dział zarządzania flotą (klienci instytucjonalni) oraz dział logistyki.

Na potrzeby tego ostatniego firma wdrożyła nowy moduł zakupowy, uwzględniający rotację towarów w krótszym i dłuższym okresie, stany pozostałych magazynów i podpowiadający osobie zamawiającej zakup towarów wraz z propozycją optymalnej wielkości zamówienia. Już niedługo podpowiedzi będą uwzględniać także sezonowe zróżnicowanie popytu. Od ub.r. w ramach systemu ERP działa także aplikacja obsługująca system lojalnościowy dla klientów indywidualnych.

Siecią podszyci

Benita Kurpios, kierownik systemu informacji menedżerskiej

Firma jest też w trakcie tworzenia jednolitego katalogu części zamiennych. "To wbrew pozorom bardzo duży i pracochłonny projekt. Dotychczas były dostępne oddzielne katalogi części oryginalnych poszczególnych producentów podzespołów: tłumików, filtrów itd. Mimo funkcjonującej już w systemie opcji zamienników towarowych, po zakończeniu implementacji pracownik warsztatu, wyszukując w systemie odpowiedni model, typ i rocznik samochodu, uzyska od razu widok wszystkich właściwych dla niego części" - mówi nie bez dumy Benita Kurpios, kierownik systemu informacji menedżerskiej w Carman Polska.

W ub.r. Carman zakończył wdrożenie systemów analitycznych - Oracle Sales & Financial Analyzers. Firma wdrożyła także system pracy grupowej Lotus Notes/Domino, który ma być w przyszłości platformą dla systemu CRM. Po długim okresie "lokalnej partyzantki" udało się jej w końcu uporządkować sprawy związane z transmisją danych. System ERP Carman Polska działa w trybie online, co oprócz niewątpliwych korzyści powodowało do niedawna problemy. Początkowo stacje utrzymywały łączność z centralą poprzez łącza satelitarne, następnie za pośrednictwem naziemnych łączy dzierżawionych. Obecnie wszystkie placówki wykorzystują sieć Frame Relay Telekomunikacji Polskiej (łącza 64 Kb/s z gwarancją CIR 16 Kb/s) oraz łącza zapasowe ISDN. "Długo unikaliśmy Polpaku, teraz jesteśmy jednak bardzo zadowoleni - w ciągu ostatnich dwóch lat jakość usług znacznie się poprawiła" - podkreśla Benita Kurpios. W swojej sieci rozległej Carman wykorzystuje routery Motoroli umożliwiające prowadzenie rozmów telefonicznych wg technologii VoIP.

Dla zapewnienia większej bezawaryjności oraz zwiększenia wydajności systemu informatycznego zainstalowano serwery IBM z serii xSeries oraz switch Cisco Catalyst 4000 zapewniający komunikację między serwerami z prędkością 1 Gb/s. Archiwizacja danych odbywa się na bibliotece taśmowej IBM Utrium, która magazynuje dane na kasetach 100 GB bez kompresji. Wszystkie operacje są wykonywane za pomocą oprogramowania Tivoli Storage Manager.

Najnowsza inwestycja Carman Polska jest związana z zabezpieczeniem ciągłości działania i dostępności systemu informatycznego. Firma zakupiła duży system zasilania awaryjnego składający się z dwóch szaf z bateriami zarządzanych przez specjalizowany serwer firmy APC. System UPS zabezpiecza pracę centrum danych na 8 godz.

Finalista w kategorii - Handel i usługi

Carman Polska sp. z o.o., Katowice

Friedrich Neubauer prezes zarządu

Benita Kurpios kierownik systemu informacji menedżerskiej

Liczba pracowników: 420

Liczba pracowników działu IT: 3

http://www.carman.pl

Wykorzystywane rozwiązania

System ERP Digitland Enterprise wykorzystujący bazę danych Oracle na platformie Windows NT 4.0. Digitland dostarcza także oprogramowanie terminalowe działające na stacjach obsługi. System pracy grupowej oparty na Lotus Notes/Domino.

Serwery internetowe działają pod kontrolą Linuxa.

Serwery, pamięci masowe i komputery dostarcza IBM.

Sieć rozległa oparta na routerach Motorola 6400.

System zasilania awaryjnego - APC Symmetra.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200