System jak fundament

Przedsięwzięcie, w którego ramach w Banku Zachodnim WBK SA wdrożono scentralizowany system informatyczny, imponuje rozmachem, a jednocześnie godnym naśladowania zarządzaniem.

Przedsięwzięcie, w którego ramach w Banku Zachodnim WBK SA wdrożono scentralizowany system informatyczny, imponuje rozmachem, a jednocześnie godnym naśladowania zarządzaniem.

Wdrożenia systemów transakcyjnych w polskiej bankowości trwają zwykle dłużej i kosztują więcej, niż to zakładają początkowe plany. Szwankują: planowanie, umiejętność zarządzania, komunikacja. Wdrożenia mają najczęściej charakter technologiczny i nie niosą poważniejszych zmian w sposobie prowadzenia biznesu. Właśnie ze względu na to tło wdrożenie scentralizowanego systemu transakcyjnego w Banku Zachodnim WBK SA (BZ WBK) wygląda niezwykle.

Projekt, a w zasadzie program o nazwie B1, w którego ramach realizowano wiele dziesiątków projektów, zakończył się o czasie - 3 lata, i zmieścił się w budżecie - ok. 100 mln USD. Osiągnięcie tym większe, że równolegle doszło do fuzji Banku Zachodniego SA i WBK SA, co zasadniczo zmieniło koncepcję techniczną wdrożenia już w jego trakcie. Do realizacji programu powołano samodzielną jednostkę organizacyjną, mającą prawo do swobodnego doboru najlepszych pracowników z działów merytorycznych, posiadającą własną strukturę, oddzielny system motywacyjny, budżet itd. Program otrzymał najwyższy priorytet, a jego kierownictwo - prawo do wprowadzania zasadniczych zmian organizacyjnych w skali całego banku.

Przedsięwzięcie od początku miało na celu zmianę organizacyjną, informatyka była traktowana jedynie jako jej uzupełnienie.

Pierwsi do klienta

System jak fundament

Jacek Kseń, prezes zarządu

Podstawowym celem programu B1 było wprowadzenie nowej jakości obsługi klienta w oddziałach poprzez m.in. uwolnienie ludzi od czynności z klientem bezpośrednio nie związanych. "W modelu oddziałowym każdy oddział był w zasadzie samodzielnym bankiem - z własną księgowością, informatykami i innymi służbami. Co najmniej jedna trzecia składu osobowego oddziału nie miała żadnego kontaktu z klientem. Mieliśmy więc wysokie koszty operacyjne przy ograniczonej zdolności do generowania sprzedaży" - relacjonuje tło projektu Dorota Poniatowska-Mańczak, w czasie trwania programu członek zarządu banku, a obecnie dyrektor Obszaru Współpracy z Biznesem i IT w BZ WBK SA we Wrocławiu.

Drugim ważnym celem programu było wprowadzenie w banku szeroko zakrojonych zmian w kulturze organizacyjnej i ukierunkowanie jej na zadowolenie klienta i sprzedaż. Część osób nie była w stanie odnaleźć się w nowej roli. Choć bank przeniósł część pracowników do centrali, to w wyniku wprowadzanych zmian i późniejszej fuzji z obu banków zatrudniających łącznie ok. 10 tys. ludzi odeszło ok. 2000 osób.

Wdrożenie scentralizowanego systemu transakcyjnego ICBS firmy Fiserv miało wesprzeć zmiany biznesowe: wspomóc pracowników oddziałów w sprawnej obsłudze klientów, ujednolicić zakres oferowanych produktów i procedury, obniżyć koszty wprowadzania zmian w ofercie. Wdrożenie systemu centralnego miało też obniżyć szeroko rozumiane koszty obsługi informatycznej banku.

Lider Informatyki 2003 - Finanse i bankowość

Bank Zachodni WBK SA, Wrocław

Jacek Kseń prezes zarządu

Dorota Poniatowska-Mańczak dyrektor Obszaru Współpracy z Biznesem i Technologii Informacji

Liczba pracowników: 8560

Liczba pracowników działu IT: 320

http://www.bzwbk.pl

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200