Biznes w sieci Internet

Ostatnich kilkanaście miesięcy jest okresem dynamicznego zainteresowania biznesu siecią Internet. W dużej mierze dzięki przyjaznemu dla użytkownika środowisku systemu World Wide Web (WWW), działającemu w sieci Internet.

Ostatnich kilkanaście miesięcy jest okresem dynamicznego zainteresowania biznesu siecią Internet. W dużej mierze

dzięki przyjaznemu dla użytkownika środowisku systemu World Wide Web (WWW), działającemu w sieci Internet.

Menedżerowie zarówno dużych, jak i małych firm przekonali się o użyteczności tego rodzaju środka do robienia interesów. Świadectwem ogromnego zainteresowania, jakim się ostatnio w świecie biznesu cieszy Internet, jest przyrost liczby domen, związanych z firmami komercyjnymi. Przykładowo, jedynie w ciągu 4 miesięcy, od maja do sierpnia br., liczba domen (czyli firm) komercyjnych w Internecie wzrosła o ok. 30%, z 14 tys. do 18,4 tys. Jeszcze szybciej niż cały Internet rośnie liczba serwerów systemu World Wide Web. Od czerwca 1993 r. do marca br. liczba serwerów na świecie wzrosła z poniżej 100 do ponad 1200 w marcu br. (rys. 1) i nadal szybko rośnie.

Użyteczność sieci Internet w biznesie w dużym stopniu zależy od rodzaju produktu i usług, jakie oferuje dana firma. Przy czym korzyści płynące z używania sieci są innego rodzaju dla producenta, inne dla firmy handlowej, a zupełnie inne dla firm usługowych. Wymienione poniżej przykłady wykorzystania sieci Internet pochodzą z rzeczywiście działających zastosowań. Ze względu na dominującą rolę i przyjazność dla użytkownika multimedialnego systemu WWW w zastosowaniach w biznesie, omawiane przykłady dotyczą aplikacji jedynie w tym systemie. W przeważającej większości są to przykłady z rynku amerykańskiego, jako że tam powstał Internet, tam jest najwięcej węzłów sieci Internet i tam też w ciągu ostatnich kilku lat obserwuje się ożywione wykorzystywanie sieci do zastosowań komercyjnych.

Szybka komunikacja

Kontakt za pomocą poczty elektronicznej jest jednym z najszybszych sposobów przekazywania informacji. A na pewno najbardziej efektywnym: można bowiem w ten sposób przesłać nie tylko sam tekst (np. list), ale również i grafikę - przy czym o jakości przesłanej grafiki decyduje jedynie rodzaj sprzętu i oprogramowania, jaki posiadają nadawca i odbiorca. W dodatku tak otrzymaną grafikę (lub tekst) odbiorca może w miarę potrzeby modyfikować na swoim komputerze, zanim zdecyduje się na jej wydrukowanie. Ten rodzaj komunikacji jest powszechnie wykorzystywany przez duże firmy, posiadające swoje oddziały w wielu odległych miejscach - np. do opracowania sprawozdań finansowych, gdzie często potrzeba kilkakrotnej wymiany dokumentów między centralą a oddziałami, zanim sprawozdanie przybierze ostateczny kształt.

Marketing

Znajdowanie nowych klientów nie jest sprawą łatwą. Wykorzystuje się do tego celu wiele bardzo skomplikowanych i pracochłonnych technik: szczegółową analizę rynku, marketing oferowanego produktu, testowanie potencjalnej grupy klientów itp. Internet dostarcza gotową bazę danych z kilkunastoma milionami potencjalnych klientów z różnych grup społecznych, o różnych zawodachw i z różnych krajów. Sieć świetnie nadaje się również do przekazywania bieżących informacji dla dotychczasowych klientów - regularne gazetki rozsyłane pocztą elektroniczną czy usługi typu: pytanie-odpowiedź dotyczące produktów firmy, a nawet dystrybucja nowych wersji produktów (w przypadku programów komputerowych).

Choć w sieci Internet istnieją pewne reguły i ograniczenia dotyczące aktywnych form reklamy, to już poprzez samo zaistnienie w tym środowisku, można pozyskać wielu nowych klientów. Coraz więcej firm tworzy więc w sieci Centra Informacji Handlowej (jak można by przetłumaczyć angielski termin Business Information Centers - BIC), które w systemie WWW są niczym innym jak stronami tytułowymi (home pages) danego serwera.

Przykład: firmy komputerowe

Doskonałym przykładem wykorzystania sieci zarówno do pozyskiwania nowych klientów, jak i dostarczania aktualnych informacji dla istniejących odbiorców są Centra Informacyjne firm komputerowych i telekomunikacyjnych. Każda ze znaczących firm komputerowych (IBM, DEC, Silicon Graphics, Sun, Novell, Microsoft, Apple) ma w sieci Internet swoją stronę firmową z bogatą, kolorową grafiką zapraszającą do bliższego przyjrzenia się firmie, wszechstronnymi informacjami na temat firmy i oferowanych produktów (przykład - strona tytułowa Silicon Graphics). Przykładowo, ze strony tytułowej firmy Novell, znanej z produkcji oprogramowania sieciowego dla firm, można za pomocą kliknięcia myszą w wybranym punkcie ekranu otrzymać następujące informacje:

* dane na temat wszystkich produktów firmy

* informacje o nowościach

* rodzaje oferowanych usług i dalszej pomocy ("technical support")

* podręczniki obsługi

* pliki z poprawkami do programów firmy i programy pomocnicze

* informacje na temat obrotów firmy i strategii marketingowej

* odpowiedzi na pytania użytkowników produktów firmy

* adresy głównych dystrybutorów firmy.

Z kolei Digital Equipment Corporation (DEC), znany producent komputerów typu VAX i stacji roboczych ALPHA, umożliwia testowanie swoich nowych komputerów i oprogramowania na odległość poprzez Internet: użytkownik wybiera jedynie z pojawiającego się na ekranie menu rodzaj stacji roboczej na której może pracować oraz system operacyjny i otrzymuje połączenie z wybranym komputerem w Palo Alto. W ten oto sposób może poznać nowy produkt firmy bez opuszczania swojego domu czy miejsca pracy, nie mówiąc już o podróży do innego miasta, czy kraju!

Informacje prasowe

Możliwość szybkiego przesyłania informacji nawet do najbardziej odległych miejsc poprzez Internet została wykorzystana przez światowe agencje prasowe do rozsyłania bieżących serwisów prasowych. W sieci obecne są największe agencje: Reuter, UPI, AP. Agencje te posiadają również swoje strony tytułowe w systemie WWW, poprzez które można przejrzeć nagłówki informacji z ostatniej chwili i, w razie potrzeby, przesłać na własny dysk. Od niedawna w tej formie dostępny jest w systemie WWW także bieżący serwis informacyjny Polskiej Agencji Prasowej (PAP).

Oprócz agencji informacyjnych również poszczególne czasopisma korzystają z możliwości oferowanych przez globalną sieć komputerową. Od niedawna tygodnik "Newsweek" ukazuje się w wersji komputerowej (online), w sieci komercyjnej Prodigy. Ponad milion abonentów tej sieci co tydzień otrzymuje informacje dostarczane przez ten magazyn, w tym również zdjęcia i dźwięk. Ta multimedialna wersja popularnego tygodnika będzie, jak twierdzą jego przedstawiciele, wzbogacona o propozycje ściśle związane z komputerową formą dystrybucji: gry komputerowe, grupy dyskusyjne itp. W wersji komputerowej ukazują się już dwa inne amerykańskie tygodniki: "US News and World Report" - w sieci CompuServe oraz "Time" - w sieci America Online. Choć wymienione powyżej komercyjne sieci są całkowicie niezależne od sieci Internet (dostęp do nich jest płatny), to każda z nich ma połączenie z Internetem umożliwiające (kontrolowane) przesyłanie informacji między tymi sieciami.

Kolejną usługą, którą od 1993 r. oferują wydawnictwa, jest prenumerata czasopism poprzez Internet w systemie WWW. Taki komputerowy "kiosk z gazetami" zawiera spis treści wraz z kilkoma przykładowymi artykułami z aktualnego numeru oferowanego czasopisma. Zawiera również spisy treści numerów archiwalnych. Można więc za darmo przejrzeć zawartość wybranego numeru, poszukać interesujących nas tematów, a dopiero potem zdecydować się na zakup. Poprzez wysłanie mailu możliwe jest zamówienie zarówno pojedynczych kopii czasopisma w wersji wydrukowanej, jak również jego prenumeraty. Obecnie ponad 175 czasopism z różnych dziedzin jest dostępnych w ten sposób.

Bazy danych

Bez przesady można powiedzieć, że w sieci Internet dostępny jest niemal każdy rodzaj informacji: począwszy od bardzo specjalistycznych publikacji naukowych opisujących zaawansowane technologicznie odkrycia, po porady dla gospodyń domowych. Całkowita ilość danych aktualnie dostępnych w sieci Internet jest w zasadzie niemożliwa do zmierzenia: szacowania na poziomie setek terabajtów już dawno przestały odpowiadać rzeczywistości. Również ilość i różnorodność informacji związanych z biznesem jest też bardzo trudna do ogarnięcia - i ciągle wzrasta w szybkim tempie.

Dostęp do informacji często decyduje o uzyskaniu przewagi w świecie globalnej ekonomii. Te firmy, które potrafią efektywnie określić nowe rynki, znaleźć dostawców (kooperantów) i nowe technologie, mają bieżące informacje na temat rządowych planów i projektów, monitorują potrzeby klientów, potrafią śledzić działania konkurencji a także znaleźć strategicznych partnerów, mają szanse na sukces. Koszt pozyskania informacji staje się znaczącą pozycją w wydatkach firm. Potrzeba dostępu do informacji stała się szczególnie wyraźna w aktualnej sytuacji ekonomicznej, kiedy znoszenie barier ochronnych między krajami zwiększa konkurencyjność ze strony zagranicznych firm. Sieć globalna, ze swoimi ogromnymi i stale rosnącymi zasobami różnorakich informacji oraz łatwością dostępu jest idealnym miejscem do pozyskiwania informacji również dla biznesu.

Przykład: FedWorld - Sieć Informacji Rządowej

System ten umożliwia elektroniczny dostęp do obszernej bazy informacji rządu USA. Pozwala on na kontakt, również w środowisku WWW, ze wszystkimi rządowymi agencjami i centrami informacyjnymi. W ten sposób można uzyskać dane z Biura Patentów, informacje o ostatnich regulacjach prawnych, przejrzeć publikowane przez agencje rządowe raporty ekonomiczne o innych krajach, bieżące biuletyny o stanie gospodarki narodowej oraz światowej i in.

Przykład: informacje handlowe dla małych firm

Stan Texas stworzył ostatnio system Texas-One, ułatwiający uzyskanie informacji, przydatnych dla małych i średnich firm działających w tym stanie, które dotychczas nie korzystały z elektronicznej informacji i dla których szybki oraz łatwy dostęp do odpowiedniej informacji jest podstawą do odniesienia sukcesu. System ten pozwala uzyskać informacje na temat: zamówień rządowych, rynku pieniężnego, notowań giełdowych, katalogów ofert różnych firm itp.

Przykład: informacje z rynku kapitałowego

Szybkość zmian zachodzących na rynku kapitałowym wymusza szybki obieg informacji. W sieci Internet już od jakiegoś czasu dostępne są zarówno bieżące informacje o tym rynku, jak i bazy danych archiwalnych. Amerykański odpowiednik Komisji Papierów Wartościowych (SEC) umożliwia elektroniczny dostęp do prospektów emisyjnych firm wchodzących na giełdę czy wprowadzających obligacje do obrotu publicznego. Można więc dowiedzieć się, jakie prospekty zostały złożone w Komisji w wybranym okresie, jakie emisje planuje wybrana firma, jakie emisje wchodzą w najbliższym czasie na wybrany rynek giełdowy itp. Kilka firm oferuje poprzez sieć Internet bieżące notowania na amerykańskich giełdach, profesjonalne analizy poszczególnych firm, gałęzi gospodarki i rynku kapitałowego w ogólności. Choć większość z tych informacji jest płatna, to przykładowo, firma QuoteCom oferuje pewną część swoich usług bezpłatnie. W sieci są obecne także w dużej liczbie amerykańskie fundusze powiernicze: poprzez Internet oferują swoje prospekty, dane historyczne o stopie zysku z inwestycji, informacje o aktualnie posiadanym portfelu papierów wartościowych, a nawet możliwość zakupienia jednostek uczestnictwa (to jednak, póki co, wymaga jeszcze potwierdzenia standardową metodą - przez zwykłą pocztę).

Polski przykład: Baza Informacji Skierowującej (BIS)

Jest to jedna z pierwszych polskich handlowych baz danych w sieci Internet. Zawiera ona informacje o polskich firmach świadczących profesjonalne usługi informacyjne. Podstawową funkcją bazy BIS jest informowanie użytkowników o tym, jaka firma może dostarczyć potrzebnej informacji, jak można się z tą firmą skontaktować, w jaki sposób i na jakich warunkach zamówić potrzebną informację oraz jaka ma być forma usług informacyjnych. System ten, stworzony w przyjaznym dla użytkownika środowisku WWW, pozwala na szybkie i łatwe znajdowanie informacji używając jako klucza: nazwy firmy, profilu działalności, siedziby bądź też tematyki udostępnianej przez firmy informacji.

Elektroniczny handel

Z samej struktury i sposobu przesyłania informacji poprzez sieć Internet wynika, że informacje te mogą być przechwycone przez osoby inne niż docelowy odbiorca. Jednak wiele zastosowań sieci w biznesie wymaga mniej lub bardziej pewnego zabezpieczenia przesyłanych danych przed wykorzystaniem przez niepowołane osoby. Obszary, gdzie takie zabezpieczenie jest nieodzowne, to rynek usług bankowych, przeprowadzanie transakcji giełdowych, transakcja kupna/sprzedaży w całkowicie elektronicznej formie. Ale i przesyłanie poufnych dokumentów między oddziałami firmy, orzeczeń sądowych czy prawnych, diagnoz medycznych - te aktywności także wymagają środowiska zabezpieczonego przed podglądem z zewnątrz.

W Internecie działa już kilka firm (na razie na rynku amerykańskim), które oferują systemy zabezpieczonego przesyłania informacji w sieci. Ponieważ standardy tego typu transmisji danych są dopiero wypracowywane, przedstawimy bliżej usługi oferowane przez jedną z największych i wiodących firm tego typu działających w sieci Internet.

Przykład: CommerceNet

Konsorcjum to sponsorowane przez "najbogatsze" agencje rządu USA (Departament Obrony i Departament Handlu), oferuje usługi w zakresie: zabezpieczonych transakcji poprzez Internet, mechanizmów przesyłania przez sieć opłat za usługi lub sprzedane towary, interakcyjnej wymiany danych i przeszukiwania baz danych (katalogów firm). Firma ta dostarcza pełną infrastrukturę dla biznesu do prowadzenia elektronicznego obrotu handlowego: bazy danych do przechowywania i przeszukiwania katalogów oferowanych produktów, multimedialne narzędzia do marketingu, systemy do przeprowadzania transakcji handlowych (zamówienia towarów, rozliczeń z klientami) itp.; wszystko to w środowisku WWW . Wśród użytkowników tego systemu są tak znane wielkie firmy, jak: Apple, Digital Equipment, IBM, Intel, Bank of America i American Express.

System do elektronicznego przeprowadzania różnych transakcji (opłat, zamówień), opracowany przez CommerceNet w systemie WWW, cechuje zarówno poufność przekazywanej informacji, jak i identyfikacja osoby składającej zlecenie (np. wypisującej czek) - czyli dwie podstawowe cechy konieczne przy tego rodzaju operacjach. Od strony technicznej operacja ta wykorzystuje zaawansowane techniki kryptograficzne. Jak może wyglądać na ekranie komputera elektroniczne wystawienie czeku, pokazuje poniższa sekwencja scen, na których fikcyjna firma InternetChecks pozwala elektronicznie płacić swoim klientom za zakupione towary.

Przytoczone przez nas przykłady zastosowań sieci w biznesie stanowią przedsmak tego, w jaki sposób i na jaką skalę może być wykorzystywana w najbliższej przyszłości globalna sieć jaką jest Internet. Narastająca lawinowo zarówno liczba firm przyłączanych do Internetu, jak również liczba i rodzaj usług komercyjnych oferowanych w sieci pozwala przypuszczać, że w niedalekiej przyszłości sposób i forma obrotu handlowego może ulec jakościowej zmianie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200