Nowe horyzonty

Przegląd nowości w systemach ERP cz. II

Przegląd nowości w systemach ERP cz. II

Geac Polska System 21

Obecnie najbardziej rozpowszechnione w Polsce wersje Systemu 21 to 3.5.1 i 3.5.2, w odmianie zarówno znakowej, jak i graficznej. Najnowszą wersją Systemu 21 jest Aurora 1.1, dostępna obecnie w Wlk. Brytanii, wersja 1.2 będzie dostępna w Polsce w grudniu br. Jej lokalizacja rozpocznie się w pierwszym kwartale przyszłego roku. System 21 obejmuje dziś biznesowe obszary planowania, marketingu, sprzedaży, dostaw, usług, produkcji i zaopatrzenia, a jednocześnie współpracuje z platformą Commerce.platform (wprowadzoną na rynek trzy lata temu), umożliwiającą elektroniczne kontakty przedsiębiorstwa ze światem zewnętrznym. Commerce.platform obejmuje takie programy, jak Sales.connect (sprzedaż przez Internet), Customer.connect (internetowa informacja dla klientów), Call.connect (wsparcie call center), Service.connect (zarządzanie obsługą zgłoszeń serwisowych), Buy.connect (obsługa sklepu internetowego), Vendor.connect (internetowe informacje dla dostawców) i Doc.connect (zarządzanie elektronicznym obiegiem dokumentów). Użytkownicy wersji Aurora będą korzystać z graficznego interfejsu System 21 Aurora Workspace, opartego na Javie, i dostępu do systemu - zarówno ERP, jak i zintegrowanych z nim modułów Commerce.platform - za pośrednictwem przeglądarki internetowej. W wersji Aurora pojawiło się sporo nowych możliwości związanych z optymalizacją łańcucha dostaw (kompleksowe zarządzanie produktami znajdującymi się w różnych ogniwach łańcucha - od zamówień, przez produkcję, do dystrybucji) pozwalających na elastyczne przyjmowanie zamówień. Nowy moduł - order capture - obsługuje przyjmowanie zamówień przez telefon. Podobnie jak w przypadku innych producentów systemów ERP,coraz większy nacisk jest kładziony na współpracę z aplikacjami zewnętrznymi obsługującymi kooperantów.

IBS Polska ASW

W listopadzie br. odbędzie się oficjalna premiera wersji 5.50 systemu ASW. Wersja polska powinna się pojawić na przełomie roku. Poprzednia zlokalizowana wersja ASW - 4.53 - trafiła na rynek jesienią ub.r. W czerwcu br. producent zaoferował wersję 5.10, która jednak nie została wprowadzona na polski rynek. W ciągu roku, który minął od premiery wersji 4.53, w systemie wprowadzono sporo zmian. Zmieniono całkowicie interfejs, dzięki czemu użytkownik może dostosować wygląd ekranu do własnych potrzeb. Projektanci systemu założyli bowiem, że użytkownik staje się coraz bardziej wszechstronny i wymaga informacji wykraczających poza wąską funkcjonalność jednego modułu. Od wersji 4 IBS większy nacisk położono na możliwość wymiany danych z aplikacjami innych producentów i ściślejszą wzajemną integrację poszczególnych modułów. Dzięki temu ma być łatwiejsze również dodawanie nowych komponentów do zainstalowanych już systemów czy integracja systemu ASW z zewnętrznym, specjalizowanym systemem CRM. Rozbudowano moduły umożliwiające zarządzanie magazynem wysokiego składowania o dokładniejszą identyfikację i ewidencję składowanych towarów, m.in. śledzenie numerów palet. Jeśli chodzi o sprzęt komputerowy wykorzystywany w magazynach przez użytkowników systemu, akcenty przeniesiono z komputerów PC na terminale bezprzewodowe. Obsługa urządzeń mobilnych jest rozwijana od wersji 4. Udoskonalany system CRM pozwala na przechowywanie danych również o produktach i działaniach konkurencji. Wprowadzono narzędzia wspierające zarządzanie kontraktami z kooperantami (kontrola łącznej sumy zamówień i rozliczeń między współpracującymi firmami). IBS pracuje też nad systemem specjalizowanym dla branży farmaceutycznej. Firma specjalizuje się również w rynku motoryzacyjnym (produkcja części, dystrybucja samochodów), AGD/RTV i FMCG. Nowością od wersji 5.50 jest wydzielenie z produktu na rynek FMCG pakietu dedykowanego branży spożywczej.

IFS Applications

Najnowszą wersją systemu IFS jest IFS Applications 2003. Jego oficjalna premiera odbyła się pod koniec ub.r., polska wersja natomiast pojawiła się w pierwszym kwartale br. Poprzedzała ją wersja IFS Applications 2002, wprowadzona na polski rynek w czerwcu ub.r. Według informacji producenta większość polskich klientów korzysta już z dwóch najnowszych wersji. W wersji 2003 duży nacisk położono na rozwiązania mobilne (Web Client), m.in. aplikacje do zdalnego raportowania, moduł zdalnej obsługi dla serwisantów realizujących zlecenia "w terenie" i moduł zdalnej obsługi sprzedaży. Rozwiązania mobilne pracują zarówno na notebookach, jak i komputerach naręcznych z systemem PocketPC, dzięki czemu kadra kierownicza zyskuje dostęp do informacji zarządczej. W nowe fukcjonalności wzbogacono rozwiązania dla sektora użyteczności publicznej, telekomunikacji, przemysłów: spożywczego, chemicznego, motoryzacyjnego, lotniczego, maszynowego, budowlanego i elektronicznego. Rozbudowano moduły do zarządzania informacją o produkcie (PDM) i zarządzanie cyklem "życia" produktu (PLM). Systematycznie jest rozwijany moduł IFS Płace, powstający zresztą w całości w Polsce. Rozbudowywane są zwłaszcza możliwości raportowania. Dzięki platformie IFS Foundation1 opartej na standardach XML, J2EE i .Net oraz modułowi IFS Connect możliwa jest łatwa integracja z innymi systemami.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200