Barometr rynku

W roku 1999 sprzedano w Polsce 800 tys. komputerów PC, rok wcześniej - 620 tys. Sprzedaż komputerów przenośnych wzrosła o 30%, tj. do 44 tys.

W roku 1999 sprzedano w Polsce 800 tys. komputerów PC, rok wcześniej - 620 tys. Sprzedaż komputerów przenośnych wzrosła o 30%, tj. do 44 tys.

Ubiegłoroczne przewidywania analityków i producentów sprzętu komputerowego dotyczące rynku PC w 1999 r. były bardzo rozbieżne. Analitycy spierali się, czy problem roku 2000 zmniejszy czy zwiększy popyt. Okazało się, że w Polsce liczba sprzedanych komputerów wzrosła w porównaniu z rokiem 1998 o prawie 30%. Wynik zapewne mógłby być lepszy, gdyby nie niekorzystne czynniki gospodarcze, nie związane z problemem roku 2000. W pierwszej połowie minionego roku rynkiem poważnie zachwiał wzrost kursu dolara. W tym okresie większość firm odnotowała gorsze wyniki sprzedaży. Kiedy kurs dolara ustabilizował się, a firmy przygotowywały się do jesiennego sezonu zakupów, we wrześniu na Tajwanie nastąpiło trzęsienie ziemi, które spowodowało wzrost cen części komputerowych.

Wyliczanka

Jak co roku, ocena wielkości rynku komputerów PC, uznawana przez wielu specjalistów za "barometr"koniunktury rynku informatycznego, nie jest łatwa. Najwięcej trudności nastręcza oszacowanie sprzedaży rzeszy małych firm składających komputery. Dystrybutorzy zwracają uwagę, że dane przedstawiane przez firmy analityczne i GUS nie uwzględniają "szarej strefy", na którą w dalszym ciągu przypada znacząca część obrotu komputerami PC w Polsce.

Ogólną liczbę sprzedanych komputerów można szacować na podstawie danych dotyczących liczby sprowadzonych do Polski układów pamięci, monitorów, klawiatur, procesorów czy licencji systemów operacyjnych, rozprowadzanych przez Microsoft. Na podstawie informacji pochodzących od producentów i dystrybutorów podzespołów liczba sprzedanych w ub.r. w Polsce komputerów PC (stacjonarnych, notebooków i serwerów intelowskich) wyniosła ok. 800 tys.

Markowe w natarciu

W roku 1999 na polskim rynku PC zaszły istotne zmiany. Podobnie jak przed dwoma laty, wolniej rosła sprzedaż firm krajowych. Optimus SA, od wielu lat lider rynku, zanotował nawet obniżkę sprzedaży. Po raz pierwszy w historii na drugim miejscu pod względem liczby sprzedanych komputerów PC znalazł się producent zachodni - Compaq Computer.

Uwagę zwraca wielkość sprzedaży komputerów przez dużych, światowych producentów. Tempo wzrostu sprzedaży Della, IBM-a i Compaqa przekracza 50%. Hewlett-Packard, który prowadził intensywną kampanię marketingową, deklaruje nawet podwojenie sprzedaży. Wzrost zanotowany przez zachodnich producentów wynika ze zmiany strategii polskich przedstawicielstw tych firm. Wprowadziły one do Polski tanie modele z procesorami Celeron, skierowane głównie na rynek małych i średnich firm.

Moda na przenośne

Ubiegły rok przyniósł 30-proc. wzrost sprzedaży komputerów przenośnych. W roku 1999 sprzedano ich ok. 44 tys. Liderem rynku pozostała Toshiba, która sprzedała rekordową liczbę - 20,5 tys. sztuk. Jej udział w rynku komputerów przenośnych zwiększył się w ub.r. do 47% (37% rok wcześniej). Drugie miejsce zajęły ex aequo: Karen Notebook, sprzedający komputery California Access, i Dell Computer.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200