CEPiK i jego okolice

Rozstrzygnięcie przetargu na CEPiK pociąga podjęcie decyzji o przyszłości TBD.

Rozstrzygnięcie przetargu na CEPiK pociąga podjęcie decyzji o przyszłości TBD.

"Jako jedyni przedstawiliśmy w ofercie gotowe rozwiązanie. Face Technologies z RPA dostarczy technologię, my zaś zajmiemy się jej implementacją i migracją danych" - przekonuje Aleksander Lesz, prezes Softbanku. W ten sposób przedstawiciele konsorcjum obu firm tłumaczyli najniższą cenę zaoferowaną w przetargu na CEPiK - 189 mln zł (230 mln zł brutto). Gdyby cena nie grała tak wielkiej roli (55% wartości oceny), MSWiA skłoniłoby się do wyboru oferty IBM Polska i Prokom Software.

Zdaniem Aleksandra Lesza największym problemem w budowie CEPiK nie będzie uruchomienie centralnej bazy 1 stycznia 2004 r. i przeniesienie doń Wojewódzkich Ewidencji Pojazdów, lecz jej aktualizacja, na którą MSWiA daje 2, 3 lata. Oficjalnie w Polsce jest zarejestrowanych 18 mln pojazdów, w rzeczywistości po naszych drogach jeździ ich jedynie ok. 15 mln. Właściciele trzech milionów pojazdów będą musieli wyjaśnić, dlaczego ich nie wyrejestrowali, i wyrównać zaległości za nie zapłacone składki OC.

Na razie najważniejsze jest podpisanie umowy z MSWiA. Niebagatelnego znaczenia nabiera jednak potwierdzenie wiarygodności partnera z RPA. W konferencji prasowej Softbanku wzięła udział Simone N. Mji, ambasador RPA, przypominając, że Face Technologies wchodzi w skład państwowego holdingu arivia.kom. Firma odpowiada za projekty dla wojska, policji i służb specjalnych. Nasuwa się przy okazji pytanie, czy Softbank będzie się starał o poświadczenie bezpieczeństwa osobowego - zgodnie z ustawą o ochronie informacji niejawnych - dla współpracowników z RPA? Nie wiadomo również, czy kody źródłowe oprogramowania Face Technologies zostaną przekazane polskiemu rządowi na własność.

Softbank, dla którego ubiegły rok był najgorszym w historii, prace przy budowie systemu CEPiK sfinansuje ze środków własnych w wysokości 130 mln zł i za fundusze partnera - Face Technologies. Firma ta traktuje Polskę jako pierwszą referencję w Europie. Z kolei Softbank jest zainteresowany wdrożeniami tego systemu w innych krajach. Bazą dla systemu CEPiK będzie Oracle, pracujący na komputerach IBM z procesorami RISC.

Do wyjaśnienia pozostaje kwestia Terenowych Banków Danych, w których są prowadzone Wojewódzkie Ewidencje Pojazdów. Jest ich 16, a pracuje tam ok. 1000 osób. Oprócz Małopolskiego TBD, który sprywatyzował się za czasów dyrektora Wiesława Matrasa, teraz prezesa TBD Polska, pozostałe wciąż są na państwowym garnuszku. Odpowiadają za system PESEL, ale gros ich spraw dotyczy ewidencji pojazdów. MSWiA zamierza w listopadzie br. rozpocząć negocjacje w sprawie prowadzenia Kopii Bezpieczeństwa Wojewódzkiej Ewidencji Pojazdów przez 16 TBD. Pod tą nazwą kryje się WEP w okresie przejściowym, który ma potrwać nie dłużej niż rok, w czasie gdy będzie tworzony CEPiK. Co robią dyrektorzy TBD? Na wszelki wypadek wręczają wypowiedzenia pracownikom zajmującym się WEP, by 1 stycznia 2004 r., gdy stracą prawo do ich prowadzenia, znaleźć się w czystej sytuacji. Tymczasem TBD Polska chciałby wchłonąć pozostałe TBD, najlepiej z kontraktem na współpracę przy porządkowaniu ewidencji pojazdów.

WAN na CEPiK

Podpisanie umowy na CEPiK nie rozwiązuje problemu komunikacji między centralą a powiatami odpowiedzialnymi za rejestrację pojazdów i wydawanie praw jazdy. Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na budowę sieci WAN. Rynek szacuje ten kontrakt na 150 mln zł. Nie wiadomo jednak, czy MSWiA chce stworzyć nową, wydzieloną sieć na potrzeby ewidencji, czy też outsoursować usługę dostępu do niej na wzór Straży Granicznej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200