W pogoni za Acrobatem

Autodesk i Macromedia promują konkurencyjne dla PDF formaty zapisu dokumentów.

Autodesk i Macromedia promują konkurencyjne dla PDF formaty zapisu dokumentów.

Opracowany przez Adobe Systems format PDF (Portable Document Format) stanowi standard zapisu dokumentów elektronicznych przenośny między różnymi platformami systemowymi. PDF był tworzony z myślą o poligrafii, jednak z czasem liczba jego zastosowań znacznie się zwiększyła. Obecnie dokumenty w formacie PDF i narzędzia służące do ich przeglądania, modyfikowania czy nanoszenia komentarzy tworzą rozbudowaną architekturę wykorzystywaną do budowy systemu obiegu dokumentów, formularzy elektronicznych itd. Obecna wersja PDF umożliwia osadzanie obiektów, skryptów i odwołań do zewnętrznego kodu. Adobe rozbudowuje też format o nowe możliwości, np. zapisywanie w nim struktur trójwymiarowych.

Ekspansywność Adobe coraz mniej podoba się konkurencji. To właśnie w związku z nowymi rozszerzeniami dla obiektów 3D Autodesk, potentat w dziedzinie oprogramowania do projektowania inżynierskiego (CAD), zaczął agresywnie promować własny format DWF (Design Web Format). Do grona walczących o prymat w dziedzinie formatów danych dołączyła niedawno także Macromedia, prezentując technologię o nazwie FlashPaper. W zmaganiach o format nie chodzi wyłącznie o przychody ze sprzedaży produktów związanych z obsługą PDF stanowiące istotną część całkowitych przychodów Adobe Systems, które w 2002 r. wyniosły ok. 1,17 mld USD.

Walka o dusze inżynierów

W pogoni za Acrobatem

Dokumenty w formacie DWF

Prace Autodesk nad standardem DWF trwają już od dawna. Choć jego premiera odbyła się przed siedmioma latami, to ostatnio firma postanowiła przeprowadzić frontalny atak na Adobe. Producent systemu AutoCAD rozpoczął kampanię marketingową skierowaną przede wszystkim do odbiorców jego produktów - inżynierów i architektów. Autodesk wskazuje na liczne mankamenty PDF.

Przedstawiciele Autodesk tłumaczą, że ich kampania jest odpowiedzią na "drapieżne" działania Adobe. Najnowsza wersja oprogramowania Acrobat (Professional), aplikacji do tworzenia dokumentów w formacie PDF, zapewnia bowiem kompatybilność z AutoCAD, dzięki czemu dokumenty tworzone za pomocą AutoCAD można dystrybuować jako pliki PDF. Autodesk odebrał to jako atak na swoją pozycję.

Proponowany przez Autodesk format rzeczywiście ma sporo zalet. Umożliwia zapis skomplikowanych wieloarkuszowych dokumentów technicznych w plikach o stosunkowo niewielkiej objętości. W porównaniu z PDF format DWF znacznie lepiej sobie radzi ze skomplikowanymi danymi projektowymi, które wymagają prezentacji trójwymiarowej.

Do oglądania plików DWF Autodesk oferuje bezpłatną aplikację Autodesk Express Viewer. Firma przyjęła więc strategię analogiczną do Adobe, która zarabia na oprogramowaniu do tworzenia plików PDF, przeglądarkę Adobe Reader (dawna nazwa to Acrobat Reader) natomiast oferuje bezpłatnie. Program Autodesk Express Viewer ma jednak tę zaletę, że oprócz przeglądania pozwala też na tworzenie prostych dokumentów DWF. Firma idzie za ciosem - współpracuje np. z dotychczasowym partnerem Adobe, firmą Apple, nad przygotowaniem wersji Express Viewer dla systemu operacyjnego Mac OS X. Autodesk planuje również udostępnienie programistom pakietu SDK - DWF Developer's Toolkit, który pozwoli im włączać dokumenty DWF do aplikacji tworzonych na platformę Mac OS X.

Rozwijając format DWF i narzędzia do jego wykorzystania, Autodesk ma nadzieję na zwiększenie sprzedaży swojej aplikacji Volo View (kosztującej ok. 50 USD), pozwalającej na dokonywanie poprawek i dodawanie recenzji do plików DWF. Z czasem umożliwiłoby to firmie zaoferowanie własnych aplikacji do obiegu dokumentów i pracy grupowej. Obecnie w wielu firmach do tego celu jest wykorzystywane oprogramowanie Adobe (Form Server, Form Designer, Document Server for Reader Extensions, Adobe Workflow Server).

Dla niecierpliwych internautów

W pogoni za Acrobatem

Dokumenty w formacie FlashPaper

Wady PDF związane są także z wykorzystaniem tego formatu danych w Internecie. Wielu użytkownikom przeszkadza, że otwieranie pliku PDF w przeglądarce trwa bardzo długo, a w niektórych przypadkach powoduje spowolnienie pracy komputera. W praktyce PDF sprawdza się przede wszystkim jako format dla dokumentów, które należy najpierw pobrać w całości, a następnie wydrukować przy użyciu programu Adobe Reader. Adobe zdaje sobie sprawę z istniejących niedogodności i zapewnia, że będzie dążyć do ich szybkiego usunięcia.

Wady formatu PDF postanowiła wykorzystać także firma Macromedia, producent m.in. narzędzi do tworzenia i odtwarzania wektorowych plików wideo w formacie Flash. Opracowała ona technologię Flash-Paper umożliwiającą przekonwertowanie dowolnego dokumentu w dowolnym formacie na standard Flash. Otwieranie dokumentów FlashPaper w przeglądarce wymaga, zwykle obecnej standardowo, "wtyczki" odtwarzacza Flash Player. Otwieranie dokumentów w nowym formacie trwa znacznie krócej niż otwieranie dokumentu PDF. Dokument FlashPaper można też wydrukować wprost ze strony WWW.

Mimo wielu zalet, technologia FlashPaper nie zastąpi formatu PDF, o czym Macromedia mówi wprost. Po pierwsze i najważniejsze, w przeciwieństwie do PDF plików w formacie FlashPaper nie można zapisywać na dysku ani też przesyłać jako załączników do poczty elektronicznej. Format FlashPaper może więc znaleźć zastosowanie wyłącznie w Internecie i być może dlatego Adobe, przynajmniej oficjalnie, bagatelizuje zagrożenie ze strony Macromedii.

Macromedia nie stoi jednak na straconej pozycji. Można sobie wyobrazić sytuację, kiedy nowy format zyska aprobatę firm chcących zarabiać na dystrybucji treści w Internecie. Brak możliwości zapisania pliku w formacie FlashPaper lub przesłania go pocztą elektroniczną będzie w tym przypadku nie wadą, lecz podstawową zaletą. FlashPaper nie ma wszystkich cech rozwiązania typu DRM (Digital Rights Management), prawdopodobnie mógłby być tanim rozwiązaniem dla niższych segmentów rynku. Oczywiście, wszystko będzie zależało od relacji cenowych i dalszych działań Macromedii związanych z pozycjonowaniem nowego produktu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200