Kształcenie nauczycieli - tak, ale inaczej
- Computerworld,
- 19.05.1994
W trakcie rozmów z wieloma kolegami nauczycielami oraz w wyniku własnych obserwacji nasunęły mi się następujące refleksje dotyczące systemu doskonalenia nauczycieli na kursach. Właściwie są to głównie krytyczne uwagi. Odnoszę wrażenie, że w skali krajowej brak jest ogólnej koncepcji doskonalenia nauczycieli informatyki.
W trakcie rozmów z wieloma kolegami nauczycielami oraz w wyniku własnych obserwacji nasunęły mi się następujące refleksje dotyczące systemu doskonalenia nauczycieli na kursach. Właściwie są to głównie krytyczne uwagi. Odnoszę wrażenie, że w skali krajowej brak jest ogólnej koncepcji doskonalenia nauczycieli informatyki.
- Mówi się o słabości systemu przepływu informacji między ośrodkami szkoleniowymi a MEN, kuratoriami i nauczycielami. Z jednej strony brak jest informacji o potrzebach i wymaganiach nauczycieli odnośnie szkoleń, z drugiej nauczyciele nie znają programów nauczania (nie docierają do nich katalogi szkoleń). Stąd wielki chaos. Na kursy trafiają ludzie przypadkowi. Ostatnio byłam na takim kursie z katechetką szkoły podstawowej, w której nie ma komputerów. Są tacy, którzy po kilka razy jeżdżą na ten sam kurs. Znam też nauczycieli informatyki, których nie było na żadnym szkoleniu.
- Napotyka się na słabości strukturalne tzn.
* brak powiązań między szkoleniami a zakupami sprzętu i oprogramowania
* tymczasowość i brak ciągłości działania oraz za mała specjalizacja ośrodków.
Te problemy są widziane zarówno przez wydział ds. komputeryzacji MEN, jak również przez kierowników ośrodków szkoleniowych. Mają być omówione na X Konferencji "Informatyka w szkole", która ma się odbyć w tym m-cu w Toruniu. Mówi się o opracowaniu systemu i programu doskonalenia oraz kształcenia nauczycieli informatyki przedstawieniu w grudniu na Kongresie Informatyki Polskiej.
Podobną problematyką dotyczącą zmian w funkcjonowaniu obecnego systemu oświaty zajmuje się Polski Komitet IMTEC (International Moremen Towards Educational Change), który powstał w XII '93 r. w Krakowie i przyjął nazwę MINREZ. Organizacja ta stwarza możliwość przedstawiania nowatorskich działań, partnerskiej wymiany wiedzy i doświadczeń min. na płaszczyźnie edukacji informatycznej.
M.H., Kraków
(nazwisko i adres znane redakcji)