Kłopoty IBM - lidera na rynku komputerów midrange

IBM od 1988 r., tzn. od wypuszczenia na rynek pierwszych modeli AS/400, pozostaje niedoścignionym liderem na rynku komputerów typu midrange. Jednak w 1993 r. po raz pierwszy w historii obroty jego w tym sektorze rynku znacznie zmalały. Sprzedaż AS/400 spadła o 10% osiągając 3,3 mld USD (patrz wykres). Zyski zmniejszyły się jeszcze bardziej - z 780 mln USD w 1992 r. do 85 mln USD w 1993 r.

IBM od 1988 r., tzn. od wypuszczenia na rynek pierwszych modeli AS/400, pozostaje niedoścignionym liderem na rynku komputerów typu midrange. Jednak w 1993 r. po raz pierwszy w historii obroty jego w tym sektorze rynku znacznie zmalały. Sprzedaż AS/400 spadła o 10% osiągając 3,3 mld USD (patrz wykres). Zyski zmniejszyły się jeszcze bardziej - z 780 mln USD w 1992 r. do 85 mln USD w 1993 r.

Jedną z przyczyn tego zjawiska jest to, że AS/400, flagowy przebój IBM, coraz częściej znajduje godnych konkurentów w tańszych i często wydajniejszych maszynach typu desktop. Inną przyczyną jest także to, że pozostali dostawcy systemów midrange szybciej niż IBM uczynili swoje produkty bardziej otwartymi pozwalając klientom na urozmaicenie oferty dopasowanej do ich potrzeb.

IBM a konkurencja

O problemach ze sprzedażą AS/400 mówiło się od co najmniej dwóch lat. AS/400 do tej pory najlepiej sprzedawał się w Europie - 50% całkowitych obrotów (USA - 35%, Azja - 15%). Na rynku panuje jednak przekonanie, że nie jest on zbyt otwartym systemem, a Europa jest zdecydowanie za otwartością. Recesja w Europie dodatkowo pogorszyła sytuację.

Spadek sprzedaży AS/400 stanowi niepowtarzalną okazję dla rywali. Nie oznacza to jednak, że inni producenci komputerów midrange nie przeżywają trudności. Tak jest także w przypadku drugiego potentata rynku midrange - Digitala. Systemy midrange powstały jako alternatywa drogich komputerów typu mainframe dla małych i średnich przedsiębiorstw. Jednak rosnący popyt na coraz lepsze komputery PC wzbogacone o możliwości sieciowe właśnie tę klasę urządzeń uderzył najmocniej. Nic więc dziwnego, że najwięksi zawierają różne alianse mające na celu współpracę nad większą otwartością swoich systemów (np. Digital z HP).

Terapia

IBM także nie zasypia gruszek w popiele. Jeden z ostatnich modeli AS/400 ma, przy nieznacznie zmienionej cenie, o 20% większą wydajność. Należy spodziewać się także innych obniżek oraz wprowadzenia licencji na opłaty zależne od stopnia wykorzystania systemu. Przełom może przynieść planowane na początek 1995 r. wprowadzenie na rynek nowego modelu AS/400 opartego o PowerPC. AS/400 wyposażony w RISC-owy procesor będzie szybszy i tańszy od poprzedników i będzie mógł obsługiwać więcej aplikacji niż dotychczas.

Przejścia technologiczne są jednak zawsze niebezpieczne. Klienci wiedząc o nowym produkcie wstrzymują się z zakupem starszych modeli. Czekając na nowy AS/400 mogą już teraz kupić tej samej klasy AXP Digitala oparty na Alphie. Na dowód, że tak się dzieje, świadczy 12% tempo wzrostu sprzedaży tych systemów od czasu pojawienia się ich na rynku. Dwa lata przewagi w dostarczeniu nowej technologii robi swoje.

Rokowania

Dobrym, choć trudnym do wyceny, kapitałem firmy jest lobby ponad 400 tys. maszyn midrange tej firmy zainstalowanych na całym świecie.

Co do AS/400, to zawsze był on uważany za przyjazny wobec użytkownika i względnie tani. Dostarczany z zainstalowanym systemem operacyjnym i należący do kategorii "włącz-i-używaj" umożliwia podejmowanie zaawansowanych zadań. Wszystko to sprawia, że AS/400 nadal jest popularnym systemem wśród niezbyt dużych firm. Czy uda się IBM przezwyciężyć spadek sprzedaży tych komputerów przed wprowadzeniem na rynek nowej wersji? Zobaczymy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200