KOF - Definiowalny System Zarządzania

Ostatnio pojawia się wiele publikacji nt. tworzenia dużych systemów informatycznych. Publikacje te zwracają szczególną uwagę na systematyczne podejście do tworzenia systemów informatycznych, wagę właściwie przeprowadzonych etapów strategii, analizy i projektu, propagują nowoczesne metody wytwarzania poświęcając dużo miejsca metodom CASE. KOF (Komputerowa Obsługa Firmy) jest przykładem aplikacji stosującej najnowsze metody implementacji oprogramowania.

Ostatnio pojawia się wiele publikacji nt. tworzenia dużych systemów informatycznych. Publikacje te zwracają szczególną uwagę na systematyczne podejście do tworzenia systemów informatycznych, wagę właściwie przeprowadzonych etapów strategii, analizy i projektu, propagują nowoczesne metody wytwarzania poświęcając dużo miejsca metodom CASE. KOF (Komputerowa Obsługa Firmy) jest przykładem aplikacji stosującej najnowsze metody implementacji oprogramowania.

Miejsce i ranga modyfikacji w cyklu życia systemu informatycznego

Zaniedbania w zakresie wiedzy o inżynierii programowania są wśród osób zajmujących się informatyką w Polsce ogromne. Znacznie mniej uwagi poświęca się problemom związanym z samą realizacją systemów, a temat pielęgnacji i modyfikacji jest praktycznie zaniedbywany. W świadomości wielu osób problem kończy się w chwili oddania systemu do eksploatacji. Brak wiedzy o wadze i kłopotach związanych najpierw z wdrożeniem, a następnie z modyfikacjami i eksploatacją dużych systemów informatycznych może okazać się bardzo dotkliwy przy planowaniu ich budżetu. Z badań rynku państw zaawansowanych wynika, że zaledwie 25-30% czasu i nakładów w cyklu życia systemu informatycznego angażowanych jest na doprowadzenie systemu do eksploatacji. Pielęgnacja systemu, modernizacja i modyfikacja pochłaniają 70-75% kosztów poniesionych na system w czasie jego istnienia.

Kłopoty związane z modyfikacją systemów informatycznych dla sfery zarządzania

Należy zdawać sobie sprawę z faktu, że konieczność stałych zmian systemu informatycznego dla sfery zarządzania jest trwałą cechą takiego systemu. Konieczność ta wynika z faktu, że system jest modelem żywego, stale zmieniającego się przedsiębiorstwa. Zmienia się struktura tego przedsiębiorstwa, jego cele, przepisy go dotyczące, dostępny sprzęt informatyczny. W obecnie panujących w Polsce warunkach zmiany te są szczególnie częste. Stała zmiana struktury i zasad działania często doprowadza do sytuacji, w której cały potencjał zespołu wykonawczego jest skierowany na zewidencjonowanie i naniesienie do istniejących już części projektu przewidywanych zmian, tak że nie wystarcza sił na doprowadzenie systemu do realizacji. Ryzyko zaistnienia takiej sytuacji jest tym większe, im większy jest projekt informatyczny. Istnieje wiele przykładów, w których informatyzacja przedsiębiorstw właśnie z tego powodu nigdy nie wyszła z fazy analizy. Stosowanie zaawansowanych technik tworzenia oprogramowania takich jak systemy CASE oraz narzędzia 4-tej generacji w istotny sposób pozwala na skrócenie czasu tworzenia projektu i jednocześnie łatwego nanoszenia zmian na etapie tworzenia systemu informatycznego dla przedsiębiorstwa. Dużo gorsza sytuacja ma miejsce w przypadku systemu już eksploatowanego. Podlega on podobnie częstym zmianom jak system w fazie projektowania, kłopoty zaś związane z realizacją tych zmian są znacznie większe. Kłopoty te dotyczą nie tylko struktury bazy czy oprogramowania, ale także zgromadzonych już danych, konieczności modyfikacji zachowań użytkowników i zapewnienia płynnego przejścia z systemu przed zmianą do jego nowej wersji. Przejście takie może być szczególnie trudne w wypadku obsługi danych archiwalnych, czyli niemodyfikowanych dla nowej wersji systemu.

W tradycyjnym podejściu do modyfikacji systemów informatycznych każda zmiana systemu wymaga interwencji informatyków modyfikujących oprogramowanie. Przedsiębiorstwa zatrudniają swoje własne zespoły informatyków lub pozostawiają te zadania dostawcy oprogramowania. Zazwyczaj jednak, nawet w wypadku prostych modyfikacji funkcji systemu, czas ich wykonania jest duży szczególnie, gdy jest on wykonywany przez firmę z zewnątrz. Z drugiej strony dla firm produkujących oprogramowanie problem klientów żądających stałych zmian w dostarczonych im wersjach oprogramowania powoduje konieczność zatrudniania armii pracowników wdrożeniowych, którzy i tak nie są w stanie sprostać tym wymaganiom. Producenci oprogramowania bronią się przed tego typu problemami dostarczając coraz to nowe wersje oprogramowania praktycznie wszystkim klientom i żądając od nich stałego przechodzenia z jednej wersji na następną, co w przypadku dużych systemów, a szczególnie systemów działających na bieżąco jest bardzo uciążliwe.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200