Seikosha w Polsce

Sales manager Seikosha (Europe) GmBH na Europę Środkowo-Wschodnią, Andrzej Skwierzyński, podczas spotkania z polskimi dystrybutorami drukarek tej firmy, ujawnił wielkość sprzedaży Seikoshy w tym rejonie w ciągu ostatnich lat oraz charakter tegorocznej oferty.

Sales manager Seikosha (Europe) GmBH na Europę Środkowo-Wschodnią, Andrzej Skwierzyński, podczas spotkania z polskimi dystrybutorami drukarek tej firmy, ujawnił wielkość sprzedaży Seikoshy w tym rejonie w ciągu ostatnich lat oraz charakter tegorocznej oferty.

Rynek wschodni obejmuje 10% produkcji fabryki w Noueminster w Niemczech, gdzie ponad 100 pracowników dziennie wytwarza do 1200 drukarek, maksymalnie w 7 typach. Europejska Seikosha produkowała w roku finansowym 1989/90 160 tys. sztuk, w 1990/91 120 tys. sztuk, w 1991/92 już 260 tys. sztuk i w 1992/93 285 tys. sztuk. W odróżnieniu od innych zakładów koncernu Seiko, gdzie wytwarzane są m.in. zegarki, migawki aparatów fotograficznych, 95% produkcji niemieckiej wytwórni stanowiły właśnie drukarki. Gros z nich trafiło do Polski.

O ile w 1992 r. na rynkach wschodniej Europy Seikosha sprzedała 29 047 sztuk drukarek, to Polacy kupili z tej puli aż 23 196 sztuk. 1993 r. przyniósł 14,6% wzrostu spzedaży na "Wschodzie" - do poziomu 33 302 tys. sztuk, z czego do Polski trafiło 25 417 sztuk.

W 1993 r. Seikosha zweryfikowała swoje podejście do dystrybutorów w tym regionie, nawiązując współpracę z 40 firmami z Europy Środkowo-Wschodniej (bez byłej Jugosławii i Włoch). W Polsce tradycyjnym dystrybutorem Seikoshy był Soft-tronik.

Obecnie największymi dystrybutorami Seikoshy w Polsce są firmy: Avisa, Baza, Everest, JTT, Optimus, PW IKP (zmieniła nazwę na Auto Centrum), PCS, Progel, Promus, Qumak, Radunix, Surflan, Vitabest, Vobis, którzy razem z innymi dystrybutorami spzedali 12 918 sztuk drukarek. Łącznie z "tradycyjnymi" dystrybutorami: Soft-troik Logistics i Soft-tronik z Idzikowskiego w Warszawie, które to firmy sprzedały prawie drugie tyle drukarek (12 499), Seikoshy udało się umieścić na polskim rynku 25 417 sztuk drukarek w 1993r. W 97,24% były to drukarki igłowe, 0,4% laserowe i w 2,73% atramentowe (oferowane od października ub.r.). Umowy OEM z Seikoshą podpisał Optimus (na 3 rodzaje drukarek, kupują też pod logo Seikosha, od kwietnia u.br. łącznie 8106 sztuk) oraz Vobis (24-igłowe, produkowane jako MB 24).

W Polsce znane są dwa rodzaje drukarek atramentowych Seikoshy: SJ 200 w wersji standard z podajnikiem i bez oraz Speed Jet 300, której głowica ze 128 dyszami może drukować 2,5 litery z wiersza przy jednym podejściu (stąd 300 znaków/s), drukuje ona również na kartonach ponad 1 mm grubości. Interesująca jest też przenośna drukarka 24-igłowa z automatycznym podajnikiem na 50 kartek, drukarki "heavy duty" BP 7800 (10 kopii, 780 znaków/s) czy SBP 10 (800 znaków/s), cieszące się powodzeniem u firm spedycyjnych, kolei czy banków.

W 1994 r. Seikosha zamierza podbijać polski rynek drukarkami (wszystkie prezentowane podczas ostatniego hanowerskiego Cebitu):

  • nowa tańsza, uproszczona wersja SJ 300

  • Speed Jet 400 (400 znaków/s)

  • SJ100, przenośna, atramentowa, podajnik na 15 kartek

  • SJ 360C, atramentowa, kolorowa, 120-180 znaków/s, podajnik 7 kartek

  • SJ 460C, kolorowa, 5 str./min, podajnik 120 kartek oraz możliwość zastosowania traktora

  • GDJ, laserowa pod Windows, 4 str./min, planowana też o szybkości 8 str./min.

  • MB54/50, 9-igłowa, 300 znaków/s

  • nowe rozwiązania "heavy duty"

  • teleksowa, specjalna do typu 2400, można będzie do niej stosować papier teleksowy
Dla tej rozszerzonej oferty Seikosha tworzyła w ub.r. nowe kanały dystrybucji. Może to być atutem, ale i wadą podejścia marketingowego, odbijającego się na jakości obsługi serwisowej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200