Dataquest o rynkach komputerowych Europy Wschodniej

Amerykański Dataquest powstał w 1970 r., a od 1984 r. Jest jednym z oddziałów Dun & Bradstreet ijedną z najbardziej liczących się na świecie firm zajmujących się analizą rynku komputerowego. Jej obszar działań to półprzewodniki, komputery, peryferia, oprogramowanie, telekomunikacja oraz usługi. Łączne obroty Dataquest oraz Gartner Group, innego oddziału D&B zajmującego się pokrewną tematyką, wyniosły 200 mln USD w 1993 r., co stanowiło ok. 85% rynku informacyjnego w powyższym sektorze. Dataquest zatrudnia na całym świecie ponad 400 osób. Streszczenia badań Dataquesta od poł. 1993 r. są dostępne w Compuserve, najpopularniejszej na terenie USA bazie danych online (koszt dostępu do bazy - 15 USD/godz + koszt dostępu do Compuserve).

Amerykański Dataquest powstał w 1970 r., a od 1984 r. Jest jednym z oddziałów Dun & Bradstreet ijedną z najbardziej liczących się na świecie firm zajmujących się analizą rynku komputerowego. Jej obszar działań to półprzewodniki, komputery, peryferia, oprogramowanie, telekomunikacja oraz usługi. Łączne obroty Dataquest oraz Gartner Group, innego oddziału D&B zajmującego się pokrewną tematyką, wyniosły 200 mln USD w 1993 r., co stanowiło ok. 85% rynku informacyjnego w powyższym sektorze. Dataquest zatrudnia na całym świecie ponad 400 osób. Streszczenia badań Dataquesta od poł. 1993 r. są dostępne w Compuserve, najpopularniejszej na terenie USA bazie danych online (koszt dostępu do bazy - 15 USD/godz + koszt dostępu do Compuserve).

W roku ubiegłym Dataquest po raz pierwszy w historii podjął się oceny rynku byłych krajów socjalistycznych, czyli Europy Wschodniej (Polska, Węgry, Czechy i Rosja), mimo że nie ma w nich swoich przedstawicielstw. Wstępne wyniki przedstawiono dziennikarzom Europy Wschodniej w czasie ich pobytu w Grenoble, w centrum produkcji komputerów osobistych Hewlett-Packarda. Ostateczne wyniki - za opłatą - będą dostępne jesienią.

Analiza miała za zadanie trzy cele: specyfikację każdego z rynków z osobna, wyróżnienie cech wspólnych oraz porównanie z rynkami Europy Zachodniej.

Węgry

Rynek węgierski od lat jest uważany za najbardziej rozwinięty technologicznie wśród krajów Europy Centralnej, co nie znajduje jednak odbicia w jego osiągnięciach finansowych. Mimo to jest on nadal niezwykle atrakcyjny dla kapitału zachodniego, a od pewnego czasu daje się nawet odczuć pewne nasycenie firmami zachodnimi. Dynamiczny rozwój tego rynku jest jednak skutecznie hamowany z powodu braku rozwiniętej struktury dystrybucji. Dominacja, żeby nie powiedzieć monopol, jednego dystrybutora - firmy Albacomp - zapobiega rywalizacji i jest elementem ze wszech miar negatywnym.

Czechy

Rynek czeski jest najbardziej z rynków Europy Wschodniej otwarty na Zachód. Można tu już dostrzec zaczątki struktury dystrybucyjnej, chociaż, podobnie jak na Węgrzech, rynek jest zdominowany przez jednego dystrybutora - firmę Libra. Kilkanaście małych firm na wzór zachodni zaczęło sprzedawać swoje produkty w supermarketach, co jest ewenementem w tym rejonie Europy.

Polska

Rynek polski, od kilku lat uważany za największy w Europie Wschodniej, nadal nie może być uznany za wystarczająco rozwinięty. Dominują bowiem na nim dwie firmy o kapitale lokalnym: Optimus i JTT (razem 60 % rynku) - może dlatego, że jest on w zasadzie ignorowany przez kapitał zagraniczny. Struktura dystrybucyjna uległa w 1993 r. stopniowej konsolidacji i może uchodzić za wzorcową w tym rejonie Europy. Na największe problemy firmy natrafiają w logistyce. Jest to przede wszystkim związane z fragmentacją geograficzną rynku.

Rosja

Rynek rosyjski, potencjalnie jeden z największych na świecie, na razie jest bardzo słabo rozwinięty. Geograficzna fragmentacja rynku jest znacznie silniejsza niż w przypadku Polski, co drastycznie ogranicza możliwości jego dynamicznego rozwoju. Drugim nie mniej ważnym elementem hamującym jego rozwój jest szary import - wielkością porównywalny z legalnym. Do tego dochodzi nieustabilizowana sytuacja polityczna oraz zupełnie nieuzasadniona nienawiść do inwestycji zagranicznych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200