Podchody gigantów a kieszeń użytkownika

Microsoft zdominował niektóre dziedziny produkcji oprogramowania -- np. edytorów i arkuszy. Dlatego firmy, które chcą się rozwijać, albo unikają konfrontacji i próbują działać na tych obszarach rynku informatycznego, na których mają większe pole manewru, albo łączą swe siły, aby sprostać przewadze konkurenta, tak jak Novell, WordPerfect i Borland.

Microsoft zdominował niektóre dziedziny produkcji oprogramowania -- np. edytorów i arkuszy. Dlatego firmy, które chcą się rozwijać, albo unikają konfrontacji i próbują działać na tych obszarach rynku informatycznego, na których mają większe pole manewru, albo łączą swe siły, aby sprostać przewadze konkurenta, tak jak Novell, WordPerfect i Borland.

Tymczasem szwadrony Gatesa czują się wystarczająco mocne aby wkraczać na teren konkurentów. Przykładem tego jest wzrost sprzedaży baz danych dla PC (patrz: tabela), jednak nie jest to jedyny kierunek ekspansji Microsoftu. Amerykański Computerworld ujawnił informacje o polityce rynkowej firmy, powołując się na poufną notatkę z grudnia 93 r., w której wiceprezes Jim Allchin kierujący jednym z oddziałów korporacji miał stwierdzić, że Microsoft musi pozbyć się konkurencji Novella.

Rozstrzygającą bronią w tej rozgrywce może być system operacyjny Cairo - zaawansowany produkt należący do linii rozwojowej zapoczątkowanej przez Windows NT. Połączenie technik OLE (służących do integrowania danych i programów), przetwarzania rozproszonego i systemu plików zaprojektowanego pod kątem szybkiego dostępu do obiektów ma się przyczynić do osłabienia pozycji Novella na rynku oprogramowania sieciowego.

Plany firmy przewidują, że do roku 1998 sprzedaż NT i związanych aplikacji przyniesie jej 1,5 mld USD dochodu. Użytkowników mikrokomputerów i nabywców oprogramowania interesują przede wszystkim ceny i jakość oferowanych produktów. Microsoft chce, aby technologia OLE zyskała rangę standardu dla aplikacji związanych z opracowywaniem dokumentów. "Oznacza to, że przechowywanie struktur OLE, wyszukiwanie dokumentów itp. musi działać w naszym środowisku zdecydowanie lepiej niż w Novellowskim" - ma brzmieć jeden z fragmentów notatki Allchina.

Zanim Cairo doczeka się realizacji, Microsoft będzie się starał związać niezdecydowanych nabywców ze swoją linią produktów zachęcając ich do inwestowania w Windows NT, Advanced Server i przejściową wersję systemu nazwaną Daytona, mającą wejść na rynek w drugim kwartale br. Daytona będzie wymagać mniej pamięci, działać szybciej oraz dostarczać sprawniejszych mechanizmów wspomagających współpracę z innymi systemami sieciowymi, w tym także z Novell NetWare.

Obok jakości Microsoft będzie chciał zastosować zachętę cenową. Rich Tong kierujący marketingiem Windows NT stwierdził, że cena NT ma umożliwić temu produktowi penetrację rynku, co jest zgodne ze sformułowaniami notatki Allchina.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200