Comet

Komputeryzacja dużego przedsiębiorstwa nie jest sprawą łatwą. Zarówno bowiem straty spowodowane wyborem nieodpowiedniego systemu komputerowego, jak też ewentualne, późniejsze kłopoty z jego rozbudową mogą w konsekwencji przynieść wręcz nieobliczalne straty.

Komputeryzacja dużego przedsiębiorstwa nie jest sprawą łatwą. Zarówno bowiem straty spowodowane wyborem nieodpowiedniego systemu komputerowego, jak też ewentualne, późniejsze kłopoty z jego rozbudową mogą w konsekwencji przynieść wręcz nieobliczalne straty.

Jest to bodaj główny powód, dla którego duże firmy chętniej poszukują gotowych i sprawdzonych, kompleksowych rozwiązań, zamiast korzystać z krajowych aplikacji. Tych ostatnich zresztą na naszym rynku nie jest jeszcze zbyt wiele, pomimo iż od lat działają u nas firmy wyspecjalizowane w tym zakresie.

Opisujemy dziś system Comet - wg zapewnień producenta mogący stanowić wygodną i ekonomiczną drogę do pełnej komputeryzacji dużej firmy. System ten wdrożono w ponad 40 krajach i może się poszczycić blisko 25 tys. wdrożeń uwieńczonych sukcesem.

Charakterystyka

Produkowany przez firmę Siemens Nixdorf Comet jest, kompleksowym, zintegrowanym i całkowicie spolonizowanym (przez gdańskie CSK) zbiorem gotowych rozwiązań przeznaczonych do zarządzania dużym przedsiębiorstwem. Pakiet ten składa się z kilkunastu modułów funkcjonalnych, obejmujących bodaj wszystkie najważniejsze obszary działania przedsiębiorstwa. Ma także kilka podsystemów narzędziowych, ułatwiających jego implementację, wdrożenie i kontrolę funkcjonowania. Ponadto został przystosowany do krajowych regulacji prawnych, zaś dzięki znacznej elastyczności struktury pozwala się łatwo dostosowywać do specyficznych potrzeb wielu zróżnicowanych grup użytkowników.

Comet działa głównie na minikomputerach RM400 i RM600 stanowiących podstawową linię sprzętową firmy Siemens Nixdorf (alternatywną platformą sprzętową są minikomputery HP 9000, RS 6000 i mikrokomputery PC), a dedykowanym dlań systemem operacyjnym jest Sinix, będący rozszerzeniem systemu UNIX V v. 4.0. (System ten ma certyfikat Plus XPG3/XPG4, przyznawany przez grupę X/Open, będący potwierdzeniem zgodności oprogramowania ze standardami określonymi przez to gremium).

Koneksje

Ogólnie można powiedzieć, że system Comet składa się z następujących elementów funkcjonalnych: Księgowość Finansowa (Finak), Gospodarka materiałowa (Magazyn), Obsługa zamówień i fakturowanie (Sprzedaż), Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza (Koszty), Zaopatrzenie oraz Płace i Kadry. Pakiet ten uzupełniają ponadto: Organizacja, Planowanie i Kontrola Produkcji (Comet Produkcja), Środki Trwałe (Majątek) i inne moduły o podobnym charakterze, przy czym wszystkie wymienione elementy mogą działać niezależnie od siebie lub być w różnym stopniu zintegrowane.

Podstawowym, jak można się domyślać systemem Comet-a jest Finak (patrz diagram). W ramach tego modułu rejestrowane są bowiem wszystkie operacje gospodarcze przedsiębiorstwa. Pomiędzy systemem Finak a systemami funkcjonującymi w obszarze ewidencji materiałowej (Magazyn, Sprzedaż, Zaopatrzenie) istnieją wielostronne powiązania przez korzystanie ze wspólnych zbiorów danych oraz centralne zapisywanie dziennych transakcji z obszaru ewidencji materiałowej i ich zbiorcze księgowanie.

Współdziałanie

Spróbujmy się teraz nieco bliżej przyjrzeć elementom systemu Comet. Moduł Sprzedaż wykorzystuje np. gromadzone w systemie Finak dane o odbiorcach oraz tabele podatków, kursów walut i o warunkach płatności, a ponieważ zbiór główny odbiorców zawiera m.in. kody dla określenia grup rabatów, metod przyporządkowania podatku od towarów i usług (VAT), warunków dostaw i ich metod, zapewnia każdorazowo po wystawieniu faktury aktualizację bazy danych.

Podobnie jest z systemami Zaopatrzenie czy Magazyn wykorzystującymi prowadzone w Finak-u dane o dostawcach, tabelach podatku naliczonego, kursach walut, rabatach itp. Po prostu wszystkie transakcje (operacje) pochodzące z obszaru ich ewidencji zbierane są przez system w zbiorze pośrednim i aktualizowane w trakcie procedury zamknięcia dnia. Wówczas też następuje ich automatyczne księgowanie na określonych kontach i tworzone są tzw. pozycje otwarte, umożliwiające późniejsze korygowanie wpisów.

Informowanie kierownictwa

Jak łatwo się domyślić, każdy z modułów Comet-a ma wbudowany mechanizm do generowania raportów i zestawień służących do informowania kierownictwa. W systemach Sprzedaż, Zaopatrzenie i Magazyn istnieją bowiem narzędzia pozwalające na zbieranie, obróbkę oraz prezentację danych statystycznych w bardzo różnych układach za pomocą nakładki COMET VIEW.

W najprostszej formie możemy się np. pokusić o eksport informacji do programów pracujących w środowisku MS Windows, gdzie w drodze dalszego ich przetwarzania np. w MS Excel, z pewnością uda nam się tworzyć modele ekonometryczne przedsiębiorstwa. Innym natomiast rozwiązaniem jest zastosowanie szerszego, zintegrowanego pakietu COMET OCIS. Program ten bowiem działa pod Unixem, więc prócz sporządzania efektownych prezentacji czy analiz możliwe staje się także wykorzystanie zalet poczty elektronicznej lub faxu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200