Klient/serwer według IBM

Przetwarzanie klient/serwer stało się z jedną z podstawowych koncepcji przemysłu komputerowego lat 90. Szacuje się, że wielkość obrotów w tym segmencie rynku wzrośnie w 1995 r. dwukrotnie w stosunku do 1992 r. i wyniesie 250 mld USD, co będzie stanowiło 35--40% całkowitych obrotów rynku komputerowego. W celu promocji tej koncepcji IBM utworzył, przy IBM Spain w Madrycie, European Client Server Center, które ostatnio miała okazję obejrzeć grupa dziennikarzy z Europy Wschodniej.

Przetwarzanie klient/serwer stało się z jedną z podstawowych koncepcji przemysłu komputerowego lat 90. Szacuje się, że wielkość obrotów w tym segmencie rynku wzrośnie w 1995 r. dwukrotnie w stosunku do 1992 r. i wyniesie 250 mld USD, co będzie stanowiło 35--40% całkowitych obrotów rynku komputerowego. W celu promocji tej koncepcji IBM utworzył, przy IBM Spain w Madrycie, European Client Server Center, które ostatnio miała okazję obejrzeć grupa dziennikarzy z Europy Wschodniej.

IBM Spain

Wybór Hiszpanii na ulokowanie Centrum nie był przypadkowy. IBM Spain działa tu od ponad 30 lat, zajmuje 10-piętrowy budynek w Madrycie, zatrudnia 4 tys. osób, a jego roczne obroty sięgają 247 mld peset (2,5 mld USD). To właśnie temu oddziałowi powierzono obsługę komputerową Światowych Targów EXPO w Sewilli oraz Letniej Olimpiady w Barcelonie w 1992 r.

Hiszpański IBM wyszedł także na ulice. W siedmiu największych miastach tego kraju funkcjonuje tzw. Citizen Info System (system informacji obywatelskiej): publicznie dostępne komputery z dotykowymi monitorami zawierające pełne dane o mieście, łącznie z dokładną mapą o wielu poziomach szczegółowości.

Systemy otwarte

Jeszcze do niedawna IBM nie zajmował się systemami klient/serwer. Zjawisko to nabrało rozpędu dopiero pod koniec ubiegłego dziesięciolecia - i miało prawie tyle definicji, ile było firm uczestniczących w rynku komputerowym.

Oczywiście IBM miał i ma wystarczający potencjał do przewodzenia także w tej dziedzinie. Nie ujawniał on jednak zbyt wcześnie swoich zamierzeń w tym zakresie --- starając się stworzyć głębokie podwaliny pod nowy model komputeryzacji. Jednym z przejawów tej idei było założenie --- w marcu 1993 r. w ramach IBM EMEA (Europe/Middle East/Africa) z siedzibą w Madrycie --- komórki Client/Server Systems Strategy Group, której celem było wspomaganie podejmowania decyzji w obszarze otwartych systemów klient/serwer. Obecnie w Europie znajduje się 13 Open Systems Centers (OSC), do tej pory znanych jako Technology Integration Solution Centers, podporządkowanych Centrum w Madrycie. Ich zadaniem jest zapewnienie klientowi wszechstronnej pomocy --- poczynając od nakreślenia koncepcji do kompletnego projektu i jego implementacji, niezależnie od platformy i dostawcy sprzętu.

Jest to bardzo ważne, gdyż IBM-owska koncepcja systemu otwartego zakłada, obok podstawowych wyróżników otwartości, ścisłą integrację wszystkich możliwych nośników informacji: obraz, cyfrowe i analogowe wideo, rozpoznawanie i synteza głosu, muzyka oraz ekrany dotykowe, eliminujące zarówno potrzebę użytkowania klawiatury, jak i myszy.

Wdrożenia

W EMEA IBM może się pochwalić tysiącami instalacji klient/serwer dla grup roboczych z sieciami LAN i setkami średnich i wielkich klientów. Na dzień dzisiejszy lista referencyjna EMEA zawiera ponad 50 wielkich przedsięwzięć, a w tym linie lotnicze Swissar, koncern samochodowy Audi oraz Telefonica Spain.

Dziennikarze podczas wycieczki mieli szansę obejrzeć wdrożenia w bankach, a to dlatego, że pierwsze dwa wdrożenia klient/serwer IBM zrealizował właśnie w Hiszpanii, najpierw w nieco mniejszym Banku Sabadell, a następnie w siódmym --- co do wielkości na świecie i największym prywatnym banku hiszpańskim --- Banku Bilbao Vizcaya.

Liczący niewiele ponad 100 lat lokalny Bank Sabadell (30 km od Barcelony) w latach 60., jako jeden z pierwszych, zainstalował kompletny system komputerowy i rozpoczął w ten sposób nieprawdopodobnie szybki etap rozwoju, który w ciągu kilku lat wysunął go na główne miejsce wśród komercyjnych banków hiszpańskich.

Aktualnie Bank Sabadell liczy prawie 400 oddziałów, głównie na terenie Hiszpanii, ale także w W. Brytanii i Kanadzie. Wraz z rozwojem firmy system komputerowy trzeba było oczywiście wymienić. Wymiana systemu na nowocześniejszy zakończy się w br. Polega ona na zastąpieniu prostych alfanumerycznych terminali sieciami lokalnymi, złożonymi ze stacji roboczych RS/6000, bądź maszyn intelowskich z systemem SUN Solaris. Systemem zarządza oprogramowanie napisane pod Oracle.

Bank Bilbao Vizcaya --- w ramach rozwiązania klient/sewer wyposażył wszystkie swoje oddziały (400) w których wcześniej pracowało 10 tys. komputerów PC --- wyłącznie w komputery oparte na procesorach Intela: 486SX-25 (klienci) i 486DX-50 (serwery). W tym roku większe oddziały mają być zaopatrzone w serwery z Pentium. Wszystkie serwery są wyposażone w OS/2, komunikują się przez Token Ring z serwerami i korzystają ze wspólnych danych za pomocą IBM Database Manager.

IBM nie bez powodu chwalił się tymi wdrożeniami przed dziennikarzami Europy Wschodniej, gdyż są one przykładem bezkolizyjnego przechodzenia z systemu dedykowanego na system otwarty m.in. z systemem identyfikacji podpisu, oceny ryzyka i automatycznym czytaniem dokumentów.

Dążenia IBM

Obecnie IBM uważa, że ma przewagę nad innymi dostawcami rozwiązań klient/serwer, gdyż jego wiodąca rola w systemach otwartych pozwala na zmniejszenie nakładów inwestycyjnych przez klienta oraz większą elastyczność w przyszłości, a szeroka oferta ułatwia integrację systemów oraz dopasowanie ich do potrzeb biznesu klienta. Znaczny wzrost obrotów w tym segmencie rynku zdaje się potwierdzać tę tezę.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200