Od pogaduszek do narzędzia pracy

Komunikatory internetowe, które długo rozwijały się poza nurtem informatyki korporacyjnej, obecnie stają się elementem rozgrywki pomiędzy możnymi branży IT.

Komunikatory internetowe, które długo rozwijały się poza nurtem informatyki korporacyjnej, obecnie stają się elementem rozgrywki pomiędzy możnymi branży IT.

Złodziej czasu, zabójca produktywności czy koń trojański - to typowe epitety, jakimi korporacyjni specjaliści ds. bezpieczeństwa zwykli określać komunikatory internetowe. Czas zweryfikował te poglądy i niejeden krytyk sam zapewne używa dziś komunikatora.

Użyteczność i powszechność komunikatorów stały się faktem, którego nie da się ignorować. Rynek komunikatorów, zdominowany dotychczas przez darmowe rozwiązania konsumenckie, szybko zmierza w kierunku przekształcenia się w rynek komercyjny, na którym klient - korporacja - płaci, lecz stawia wymagania.

Po świeży tort

Duzi dostawcy długo nie wierzyli, że na rynku pełnym darmowych produktów można zarobić pieniądze. Rozwiązania dla korporacji zaczęły więc być oferowane przez niewielkie firmy, takie jak FaceTime Communications, IMLogic czy WiredRed Soft-ware. Pionierem komunikatorów wśród tuzów rynku korporacyjnego, do niedawna samotnym, był Lotus należący do IBM, oferujący system Lotus Sametime.

Trzeci kwartał br. będzie dla komercyjnych komunikatorów przełomowy. Właśnie w tym czasie odbędzie się premiera serwera komunikacyjnego Microsoft Real-Time Communication (RTC) Server 2003. Co więcej, firma postanowiła od razu oferować to oprogramowanie pod marką Office, nadając mu w ten sposób charakter "profesjonalny". Cena produktu, który znajduje się obecnie na etapie testów beta, zostanie podana lada dzień.

Prawie równolegle z Microsoftem systemy typu IM (Instant Messaging) przeznaczone dla przedsiębiorstw znajdą się w ofercie Sun Microsystems i Novella. Ten drugi zamierza powiązać komunikator z pakietem GroupWise 6.5. Ofertę dla przedsiębiorstw w przyspieszonym tempie przygotowują także producenci najpopularniejszych komunikatorów publicznych - America Online i Yahoo!

Komunikatorami internetowymi interesuje się także PeopleSoft. Na tegorocznych targach CeBIT firma zapowiadała zintegrowanie swoich aplikacji najpierw z produktami IBM i Yahoo! Jednak w związku z ogłoszeniem planu przejęcia J.D. Edwards, a także w świetle złożonej niedługo później przez Oracle propozycji przejęcia firmy nie wiadomo, czy zamierzenia te mają szansę na realizację.

Wirtualne środowisko pracy

Według Microsoftu wymiana informacji wewnątrz firmy zachodzi coraz częściej nie w firmowej kuchni przy ekspresie do kawy, ale za pośrednictwem Internetu - poczty elektronicznej, komunikatorów internetowych czy telefonów nowej generacji. Microsoft chce, by jego system inteligentnie zarządzał tymi wszystkimi sposobami komunikacji i dlatego system znany do niedawna pod nazwą Greenwich oparto na standardowych protokołach SIP (Session Initiation Protocol) oraz SIMPLE (SIP for Instant Messaging and Presence Leveraging Extensions).

Protokół SIP umożliwia obsługę różnych mediów i pozwala wymieniać komunikaty między dowolnymi zgodnymi z nim systemami i urządzeniami. Microsoft zamierza integrować RTC Server 2003 z infrastrukturą telekomunikacyjną - współpracuje w tej dziedzinie z Siemensem. Firma chciałaby widzieć swój produkt jako pomost łączący komputery PC z telefonami.

W kwietniu Microsoft zapowiedział, że pewien podzbiór elementów RTC Server 2003 zostanie opublikowany jako bezpłatny komponent Windows Server 2003. Dzięki temu programiści uzyskają możliwość tworzenia aplikacji wykorzystujących status dostępności użytkownika, np. w systemach CRM lub systemach wsparcia technicznego. Premierze RTC Server 2003 ma towarzyszyć udostępnienie pakietu SDK.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200