W ostatniej chwili

Mimo wzrostu sprzedaży komputerów PC, wartość przychodów Dell Computer Poland utrzymuje się od kilku lat na tym samym poziomie.

Mimo wzrostu sprzedaży komputerów PC, wartość przychodów Dell Computer Poland utrzymuje się od kilku lat na tym samym poziomie.

Przyglądając się wynikom finansowym Dell Computer Poland z ostatnich czterech lat, można odnieść wrażenie, że polski oddział amerykańskiego koncernu stoi w miejscu. Przychody oscylują wokół 270 mln zł (wyjątkiem był jedynie rok 2000, kiedy firma osiągnęła przychód blisko 300 mln zł). Nie pomaga nawet wzrost sprzedaży komputerów PC. To wszystko pomimo systematycznego wzrostu całego koncernu. Trudno się jednak temu dziwić, skoro 70% przychodów Dell Computer pochodzi z rynku amerykańskiego.

Wybuchowa końcówka

W ostatniej chwili

Roman Durka, prezes zarządu Dell Computer Poland

Początek ub.r. był dla Della wyjątkowo słaby. Zainteresowaniem nie cieszyły się ani komputery biurkowe, ani przenośne, przedsiębiorstwa nie były zainteresowane serwerami, instytucje administracji publicznej nie organizowały przetargów. Nieważne jednak jak się zaczyna, ale jak się kończy - mógłby powiedzieć Roman Durka, prezes Dell Computer Poland, podsumowując 12 miesięcy 2002 r. Wyniki czwartego kwartału stanowią połowę wartości osiągniętych przez Dell Computer Poland w całym roku.

W czwartym kwartale po raz pierwszy w historii Dellowi udało się zająć czwartą pozycję na liście największych dostawców komputerów PC w Polsce. Biorąc jednak pod uwagę cały rok, firma zajęła pozycję oczko niżej, czyli utrzymała lokatę sprzed roku. Wydaje się, że zgodnie z oczekiwaniami Dell skorzystał na połączeniu HP i Compaqa. Jako jedyny spośród amerykańskich producentów komputerów zanotował wzrost.

"Szczególną satysfakcję czerpiemy ze wzrostu sprzedaży serwerów" - mówi Roman Durka. Od kilku lat kierownictwo firmy podkreśla, że jest to strategiczny kierunek jej rozwoju. Niemniej sprzedaż serwerów wzrosła zaledwie o 5,5% w porównaniu z ub.r. Rok wcześniej aż o 76%.

Pod koniec roku Michael Dell, założyciel i prezes koncernu, zapowiedział, że w ciągu najbliższych lat spółka podwoi swoje przychody. Dalsza dywersyfikacja oferty, w której od początku istnienia firmy dominowały komputery PC, ma jej zapewnić sukces. W tym kontekście Michael Dell wymienił rynek serwerów, pamięci masowych, usług, oprogramowania, urządzeń peryferyjnych i sieciowych.

W wyznaczonym kierunku zmierza także polski oddział. Cel pozostaje jednak bardzo odległy. Większość przychodów firmy pochodzi ze sprzedaży komputerów PC. Doliczając do tego 2 tys. sprzedanych serwerów, otrzymujemy prawie całość przychodów firmy w Polsce.

W ostatnich miesiącach 2001 r. Dell Computer Poland wprowadził do oferty na mocy globalnej umowy macierze EMC Clariion. Przedstawiciele firmy przyznają, że liczba sprzedanych macierzy Clariion nie jest oszałamiająca. "To nie jest produkt masowy" - tłumaczy Roman Durka. Znacznie więcej klientów kupuje małe i tanie urządzenia PowerVault. Podkreśla jednak, że kontrakty, które udało się zawrzeć, wiązały się ze znacznymi przychodami.

Wydaje się, że rozwiązania produkowane przez EMC są zbyt drogie dla większości klientów Della. Nadzieje zwiększenia udziału w przychodach ze sprzedaży pamięci masowych firma wiąże z nowym, najmniejszym z dotychczasowych modelem w serii macierzy Clariion, który jest produkowany w fabrykach Della. Firma nie dysponuje jednak wykwalifikowanymi inżynierami specjalizującymi się w pamięciach masowych, niezbędnymi przy oferowaniu tego typu produktów. Spośród 52 zatrudnionych w spółce osób większość to pracownicy działów handlowego i logistyki.

Powolna dywersyfikacja

W ostatniej chwili

Dell Computer Poland

Przynajmniej na razie los pamięci masowych podzieliły serwery typu blade, wprowadzone na rynek pod koniec 2002 r. "Rynek serwerów blade dopiero się rodzi. Wprowadzenie ich do oferty to inwestycja, która ma się zwrócić w ciągu kilku lat. Wzmożonego zainteresowania oczekujemy najwcześniej na przełomie roku" - twierdzi Roman Durka.

W Polsce niewiele udało się sprzedać przełączników firmowanych logo Della. W marcu 2002 r. firma wycofała się z oferowania urządzeń Cisco. Jednak podobnie jak serwery blade, przełączniki PowerConnect na rynek polski trafiły pod koniec roku. Tym przedstawiciele firmy tłumaczą brak sukcesów w ich sprzedaży. "Są one zbyt krótko w ofercie, by można było wyciągać jakiekolwiek wnioski o sukcesie bądź porażce. Trzeba poczekać przynajmniej rok" - mówi Roman Durka.

Trudno się spodziewać, że wzrost przychodów zapewni sprzedaż pod własną marką drukarek produkowanych przez Lexmarka. Urządzenia, które wchodzą właśnie na rynek amerykański, w Polsce pojawią się prawdopodobnie pod koniec roku. Na razie Dell Computer Poland zgodnie z globalną umową pomiędzy obiema firmami sprzedaje drukarki z logo Lexmarka. Wcześniej firma oferowała urządzenia HP. Dell nie chciał jednak wspierać konkurenta na rynku PC.

Rywalizacja z HP odbywa się również na rynku komputerów naręcznych. Urządzenie Axim, bezpośredni konkurent iPaqa HP, pojawiło się już w Europie. W Polsce będzie dostępne w drugiej połowie roku. Na razie nie ma planów związanych z wprowadzaniem na rynek europejski kas fiskalnych. Pojawienie się ich w ofercie Della było odpowiedzią na zapotrzebowanie kilku największych klientów amerykańskich.

Globalny gigant

Dla całego koncernu rok 2002 okazał się udany. Zamknięto go z zyskiem w wysokości 2,12 mld USD przy przychodach 35,4 mld USD, co oznacza 14-proc. wzrost w porównaniu z wynikami ubiegłorocznymi. W skali światowej Dell zajmuje pierwszą pozycję pod względem sprzedaży PC z udziałem w rynku wynoszącym 14,3%. Koncern sprzedał w 2002 r. ponad 20 mln komputerów. Sprzedaż HP po sfinalizowaniu fuzji z Compaq Computer wyniosła niewiele ponad 18 mln komputerów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200